Porsche Taycan se zapsalo do Guinnessovy knihy rekordů™ nejdelším driftem elektromobilu. Dějištěm světového rekordu bylo Porsche Experience Centre (PEC) na německém okruhu Hockenheimring. Školitel Porsche Dennis Retera na driftovacím okruhu o délce 200 metrů absolvoval 210 kol, během nichž přední kola vozu ani na okamžik nekopírovala trajektorii zatáčky: expert na jízdu do boku během 55 minut urazil celkem 42,171 km. Překonáním maratonské vzdálenosti zaznamenal Retera světový rekord v nejdelším nepřetržitém driftu elektromobilem. Průměrná rychlost jízdy činila 46 km/h. K překonání rekordu posloužil Taycan v provedení s pohonem zadních kol (již v prodeji na čínském trhu).

„Vypnete-li programy jízdní stability, klouzání do boku s elektrickým Porsche je extrémně snadné, samozřejmě hlavně s tímto provedením modelu, které pohání samotná zadní kola,“ říká Dennis Retera a dodává: „Vždy je k dispozici dostatek výkonu. Zárukou stability je nízké těžiště a dlouhý rozvor. Precizní konstrukce podvozku a řízení zajišťuje dokonalou kontrolu za každé situace, a to i při pohybu do strany.“ Uvedený Nizozemec v současnosti působí jako hlavní školitel Porsche Experience Centre Hockenheimring, avšak v minulosti se věnoval závodním motokárám, monopostům a vytrvalostním soutěžím. „Bylo nicméně velmi únavné plně se koncentrovat po celých 210 kol, zejména když zvlněný asfalt driftovacího okruhu nenabízí všude stejný grip. Snažil jsem se drift maximálně kontrolovat volantem – to je efektivnější než pomocí akceleračního pedálu a tolik také nehrozí riziko přetočení vozidla.“

Na pokus o zápis, probíhající na zavlažovaném úseku zóny jízdní dynamiky centra PEC, dohlížela Joanne Brentová, oficiální porotkyně Guinnessovy knihy rekordů™. Brent v posledních pěti letech dohlížela na bezpočet nejrůznějších pokusů o zápis do Guinnessovy kniha rekordů™: „Máme již několik rekordů v driftu, ale pokus s elektrickým sportovním vozem je mimořádný i z našeho pohledu. Porsche zde sehrálo skutečně průkopnickou roli,“ uvedla. Specialistka zastupující Guinnessovu knihu pečlivě zdokumentovala rekord za pomoci mnoha různých technických prostředků a v součinnosti s dalšími nezávislými odborníky: ještě před testem byla v Porsche Experience Centre předmětná zóna o průměru 80 metrů změřena s milimetrovou přesností místním geodetem. K dokumentačním účelům posloužilo měření GPS a senzory rychlosti stáčení na palubě vozidla, jakožto i kamera nainstalovaná na střeše řídicí věže trati, odkud se rekordní jízda natáčela.

Role dalšího nezávislého experta se ujala Denise Ritzmannová. Před vlastním pokusem o rekord tato technická specialistka jménem zkušební organizace DEKRA potvrdila, že předsériový Taycan s pohonem zadních kol je standardním vozem způsobilým k jízdě. Ritzmannová ví o driftování vše: v letech 2018 a 2019 získala titul evropského mistra driftu a rovněž měla dohlédnout na to, aby Taycan po celou dobu pokusu o rekord jel neustále driftem: „Na první pohled vidíte, zda přední kola ukazují jiným směrem, než vede zatáčka. Pokud tomu tak je, vůz driftuje,“ vysvětlila. Společně s Brent také počítala zajetá kola pokusu o rekord.

Porsche Taycan je držitelem rekordu v mnoha dalších disciplínách: jmenujme vyčerpávající vytrvalostní jízdu na 24 hodin (přes 3425 km) na vysokorychlostní trati v Nardò; nejlepší čas v dané kategorii (7:42 min) na Severní smyčce Nürburgringu; nebo 26 sprintů s pevným startem na 200 km/na letišti v Lahr – statistiky rekordů prvního čistě elektrického sportovního vozu značky Porsche jsou pozoruhodným čtením.

Líbil se Vám tento článek? Sdílejte jej!