Během jednoho z nejdůležitějších týdnů pro budoucnost značky Alfa Romeo prohlásil italský vládní úředník, že používání názvu „Milano“, který si značka vybrala pro svůj nedávno představený nový kompaktní sportovní vůz, je zákonem zakázáno.

Jméno „Milano“, které bylo volbou veřejnosti, bylo zvoleno jako pocta městu, kde se v roce 1910 začala psát celá naše historie. Nebylo to poprvé, co se Alfa Romeo při výběru jména pro svůj vůz ptala na názor veřejnosti. Předtím se tak stalo v roce 1966 u modelu Spider 1600, kdy veřejnost vybrala název Duetto.

Přestože Alfa Romeo věřila, že název splňuje všechny zákonné požadavky a že existují mnohem důležitější záležitosti než název nového vozu, rozhodla se v duchu snahy o vzájemné porozumění změnit název z „Milano“ na „Alfa Romeo Junior“.

Tým Alfa Romeo by rád poděkoval veřejnosti za pozitivní ohlasy, italské dealerské síti za podporu, novinářům za obrovskou pozornost, kterou novému vozu věnovala média, a vládě za bezplatnou publicitu, kterou tato debata přinesla.

Díky jedinečnému příběhu a nekonečnému seznamu jmen, z nichž bylo možné vybírat, nebyla změna názvu problémem. Bylo pro nás potěšením projít si seznam jmen zvolených veřejností jako oblíbená, jedno z nich bylo i „Alfa Romeo Junior“.

Jean-Philippe Imparato – Výkonný ředitel Alfa Romeo

„Jsme si vědomi toho, že tento okamžik zůstane zapsán v historii značky. Je to velká zodpovědnost, ale zároveň vzrušující okamžik. Volba jména Alfa Romeo Junior je naprosto přirozená, protože je silně spjato s historií značky a od počátku patří mezi oblíbené jak u nás, tak u veřejnosti. Jako tým se opět rozhodujeme sdílet naši vášeň pro značku a upřednostňovat produkt a naše zákazníky. Rozhodli jsme se změnit jméno, i když víme, že to není naše povinnost. Chceme totiž zachovat pozitivní emoce, které naše výrobky vždy vyvolávaly, a vyhnout se jakýmkoli kontroverzím. Pozornost, které se našemu novému sportovnímu kompaktnímu modelu dostalo v posledních dnech, je velmi vzrušující. Zaznamenali jsme nebývale vysoký počet návštěv online konfigurátoru, což dokonce způsobilo několikahodinový výpadek webových stránek.“

Stefano Odorici – Prezident italské dealerské asociace Alfa Romeo

„Alfa Romeo je inkluzivní značka, která vyvolává vášeň a pozitivní emoce. Je to jasně vidět, když se podívám do očí našich zákazníků, kteří si přicházejí prohlédnout, otestovat, zakoupit a vyzvednout vozy Alfa Romeo do našich dealerství. Z tohoto důvodu vítáme ve světle posledních zpráv rozhodnutí společnosti změnit název vozu z Milano na Alfa Romeo Junior. Kdyby k tomu nedošlo, mohlo by to ovlivnit nadšení a obrovskou pozornost, které se novému vozu v poslední době od našich zákazníků dostává. Alfa Romeo Junior, stejně jako Milano, jsou obě krásná jména, která mají své kořeny v historii značky. Není náhodou, že se okamžitě zařadila mezi favority veřejnosti.“

Původ jména „Alfa Romeo Junior“

Po úspěchu modelu Giulia a jeho verze Giulia Sprint GT coupé, kterou pro Bertone navrhl Giugiaro, bylo cílem Alfy Romeo přilákat mladší zákazníky, kteří toužili po skvělém a exkluzivním voze bez nadměrných pořizovacích a provozních nákladů.

Dne 26. září 1966 byl v Baloccu představen model GT 1300 Junior, který navzdory absenci názvu „Giulia“ stál v čele nové generace modelů Alfa Romeo. Ostatně i podobné verze řady Spider měly příbuznost modelem Junior.

Srdcem vozu byl dvouvačkový čtyřválec o objemu 1290 cm3, který díky upravenému časování ventilů dosahoval výkonu 89 k a maximální rychlosti 170 km/h, což bylo jen o něco méně než u modelu 1600. Pro nový vůz bylo typické poskytování mimořádných jízdních výkonů a potěšení z jízdy. Modernizovaná byla také karoserie, která dostala exkluzivní a mladistvěji působící čalounění.

S prodejem více než 92 000 kusů se GT 1300 Junior brzy stal nejprodávanějším typem celé modelové řady a skutečným symbolem své doby.

Líbil se Vám tento článek? Sdílejte jej!