Audi urbansphere concept nabízí radikální vizi budoucnosti cestování ve městech
• Ve spolupráci se zákazníky vznikl design interiéru ve stylu high-tech, který stanovuje nová měřítka pro zážitky cestujících
• Technická platforma PPE se systémem elektrického pohonu

Audi odhaluje plány pro koncepční vůz Audi urbansphere concept, jehož design systematicky vznikal směrem od interiéru k exteriéru. Designéři a konstruktéři původně vytvořili Audi urbansphere pro provoz v čínských megaměstech s mimořádnou hustotou dopravy, avšak tento koncept je vhodný také pro všechna ostatní metropolitní centra na celém světě. V těchto městských oblastech s velkým nedostatkem osobního prostoru nabízí nevšední koncepční vůz největší vnitřní prostor ze všech dosud představených vozů Audi. Inteligentní kombinace velkorysého interiéru s vyspělými technologiemi a digitálními službami osloví všechny smysly a nabídne zcela novou úroveň zážitků.

„Na vývoji koncepčního vozu Audi urbansphere concept úzce spolupracovala designérská studia značky Audi v Pekingu a Ingolstadtu, abychom splnili požadavky našich čínských zákazníků,“ říká Markus Duesmann, předseda představenstva společnosti AUDI AG, který nese odpovědnost za čínský trh. Bylo to poprvé, co potenciální zákazníci v Číně dostali příležitost vyjádřit svá vlastní přání a stanoviska, a podílet se tak na vývojovém procesu.

Výsledek je na studii Audi urbansphere concept ihned patrný, a to především při pohledu do jejího obzvlášť atraktivního interiéru. Prostorný automobil vypadá jako luxusní salonek na kolech nebo pojízdná kancelář. V každém případě poslouží jako třetí životní prostor během doby, kterou cestující tráví na cestách. Audi urbansphere concept proto kombinuje luxus naprostého soukromí s rozsáhlou výbavou ze světa high-tech. To vše má posádka k dispozici dokonce i při cestování v každodenní dopravní špičce. Technologie automatizované jízdy transformovala interiér, který po otevření dveří okamžitě zaujme absencí volantu, pedálů nebo displejů, na pojízdný interaktivní prostor, jenž je současně bránou do širšího digitálního ekosystému.

Audi sphere – první třída na třetí

Audi skysphere, Audi grandsphere a Audi urbansphere jsou tři koncepční vozy, které značka se čtyřmi kruhy vyvinula s cílem prezentovat svou vizi světa prémiové mobility zítřka. Audi v tomto procesu vytváří automobilové zážitky, které dalece překračují hranice pouhého trávení času v automobilu při cestování z bodu A do bodu B.

Sphere č. 1: Elektricky poháněný roadster Audi skysphere concept debutoval v srpnu 2021 a prezentoval pozoruhodnou vizi automobilu kategorie GT s funkcí autonomní jízdy, jenž se díky variabilnímu rozvoru náprav dokáže proměnit ve sportovní vůz, který bude řidič s potěšením řídit.

Jen o několik měsíců později, na autosalonu IAA 2021, odhalila značka Audi druhý model řady sphere. Audi grandsphere concept je velký čtyřmístný sedan, který ilustruje ambici značky definovat budoucnost pokrokového luxusu.

Oba koncepční vozy mají se studií Audi urbansphere společné to, že jejich kompletní koncept vychází z technologie autonomní jízdy úrovně 4. Společně se softwarovou firmou CARIAD, která je součástí koncernu Volkswagen, pracuje Audi v současnosti na tom, , aby mohla být tato technologie uvedena na trh ve druhé polovině tohoto desetiletí.

Rozměrný interiér

Studie Audi urbansphere concept dává již při prvním pohledu jasně najevo, že je největším modelem v rodině sphere a ze všech dosavadních koncepčních vozů Audi. Svými opravdu velkorysými vnějšími rozměry – délka 5,51 metru, šířka 2,01 metru a výška 1,78 metru – se řadí do nejvyšších pater automobilového světa. Audi urbansphere concept se však radikálně odklání od konvencí v tomto segmentu.

Design této studie byl totiž systematicky vytvořen s ohledem na cestující, jinými slovy z interiéru k exteriéru. Nejdůležitějším rozměrem je bezkonkurenční rozvor náprav 3,40 metru. Interiér studie Audi urbansphere concept nepodléhá konvenční zásadě vtěsnat do prostoru omezeného jízdními fyzikálními zákonitostmi co největší počet sedadel, odkládacích prostorů a funkčních prvků. Místo toho je prioritou poskytnout cestujícím obrovský prostor a maximální komfort v osobité atmosféře.

„Chceme, aby elektromobilita byla ještě atraktivnější. Proto o ní uvažujeme holisticky a z perspektivy požadavků zákazníků,“ říká Markus Duesmann. Ještě více než dosud nerozhoduje pouze produkt, ale celý ekosystém. Audi proto vytváří komplexní ekosystém se službami pro celý vůz. Audi urbansphere concept také nabízí všem cestujícím široký výběr možností k využívání poskytnuté svobody a rozsáhlé individualizaci zážitků z cestování automobilem. Podle potřeby tak mohou komunikovat, nebo odpočívat, pracovat, nebo se stáhnout do soukromé sféry. Už se nejedná o pouhý automobil, ale „zážitkové zařízení“.

Díky vlastní nabídce značky Audi a schopnosti integrovat digitální služby od ostatních poskytovatelů jsou možnosti téměř nekonečné. Jejich prostřednictvím lze využívat širokou nabídku služeb souvisejících s aktuální jízdou. Vozidlo se také postará o každodenní úkoly, které přesahují samotnou jízdu – z vozu si lze například zarezervovat místo v restauraci nebo nakoupit na internetu. Autonomní koncepční vůz Audi urbansphere concept navíc vyzvedne své cestující doma a nezávisle se postará o vyhledání parkovacího místa a nabití sady akumulátorů.

K dispozici jsou také individualizované nabídky informací a zábavy, například dokonalá integrace palubních služeb pro streamování hudby a videí. Audi bude zákazníkům nabízet rovněž exkluzivní výhody, například vstup na koncerty a kulturní nebo sportovní akce na základě jejich individuálních preferencí.

Architektura – zevnitř ven

Už slovo „sphere“ v názvu je jasným signálem – srdcem koncepčních vozů Audi skysphere, grandsphere a urbansphere je jejich interiér. Vnitřní prostor se stal základem designu a technologie vozu, a tím i životní a zážitkovou sférou cestujících za jízdy.

Jejich požadavky a přání utváří vnitřní prostor, jeho architekturu a všechny integrované funkce. V důsledku tohoto posunu se změnil i samotný proces tvorby designu. Na začátku se veškeré diskuze zaměřují výhradně na interiér. Až poté je navrženo celkové uspořádání spolu s vnějšími tvary a proporcemi i technickými specifikacemi. Automobil se tím mění v dokonalé umělecké dílo.

Povrch, tvar, funkce – interiér

Studie Audi urbansphere concept má dveře zavěšené proti sobě, vpředu a vzadu. Karoserie přitom nemá střešní sloupky B. V důsledku toho se cestujícím již při nastupování do vozu otevře celý svět interiéru studie urbansphere. Sedadla se otočí směrem ven a světlo promítané na zem vedle vozidla vytvoří pomyslný červený koberec. Obyčejné nastupování do vozu se tak promění v nevšední zážitek umocňující mimořádný komfort.

Rozvor náprav 3,40 metru a vnější šířka vozu 2,01 metru vymezují půdorys, který je více než majestátní, a to i pro luxusní automobil. Tyto rozměry, společně s vnější výškou 1,78 metru a rozsáhlou prosklenou plochou, poskytují cestujícím zážitek výjimečné prostornosti.

Čtyři samostatná sedadla ve dvou řadách nabízejí cestujícím luxusní komfort první třídy. Sedadla vzadu mají mimořádně velkorysé rozměry a široký rozsah nastavení. V režimech Relax a Entertain lze měnit sklon opěradel v rozsahu až 60 stupňů a současně prodloužit opěrky nohou. Příjemný pocit bezpečí vytvářejí centrální loketní opěrky integrované do boků sedadel spolu s jejich obdobami ve dveřích.

Sedadla rozmanitými způsoby uspokojí také komunikační potřeby cestujících. Při konverzaci mohou na otočných sedadlech sedět čelem k sobě. Naopak při požadavku většího soukromí lze clonou připevněnou za opěrkou hlavy oddělit prostor hlavy od vedle sedící osoby. Každé sedadlo má navíc vlastní zvukovou zónu s reproduktory v oblasti opěrky hlavy. Jednotlivé speciální reproduktory jsou uloženy rovněž v zadní části předních sedadel.

Pokud však chtějí cestující poslouchat informační a zábavní systém společně, mají k dispozici velkoformátový a transparentní displej OLED, který se vyklopí ze stropu do vertikální polohy do zóny mezi oběma řadami sedadel.

Pomocí „stříbrného plátna“, které zabírá celou šířku interiéru, se mohou oba cestující vzadu účastnit video konferencí nebo sledovat filmy. Displej lze používat i v režimu děleného zobrazování. Transparentní design displeje ponechává volný výhled dopředu, pokud jej cestující nepoužívají. Displej nebrání ani výhledu vzhůru prosklenou střechou, je-li sklopený.

Stejně jako u studie Audi grandsphere concept propojuje interiér koncepčního vozu urbansphere prostor, architekturu, digitální technologie a autentické materiály do jednoho celku. Linie umocňují horizontální proporce vozu. Otevřený, široký interiér zesiluje dojem jedinečného prostoru. Volant, pedály a konvenční přístrojovou desku lze při automatizované jízdě zasunout, což ještě zvýrazní pocit transparentnosti a prostornosti.

Povrchy sedáků a opěradel obou sedadel s integrovanými bezpečnostními pásy jsou vizuálně oddělené. Mezi zadními sedadly – normálně uloženými v nízké poloze – je středová konzola, která je otočná vzhůru. Konzola obsahuje nápojový automat s čerstvou vodou a sklenky, které jsou dalším důkazem prvotřídní úrovně cestování ve studii Audi urbansphere concept.

Audi urbansphere je také zónou pro udržování dobré kondice díky inovativním digitálním funkcím, které byly vyvinuty z nemalé části za přispění čínských zákazníků, kteří se podíleli na vývoji. Příkladem je detekce stresu – tento adaptivní program používá skenery obličeje a analýzu hlasu. Na základě těchto dat vůz zjišťuje, jak se cestující cítí, a nabízí individuální návrhy pro relaxaci, například pomocí meditační aplikace, kterou lze používat prostřednictvím osobního displeje a soukromé zvukové zóny v opěrkách hlavy.

Méně je více – displeje a ovládání

Základním principem designu studie Audi urbansphere concept je jednoduchost. Před aktivací jízdních funkcí nejsou vidět ani kruhové přístroje, ani černé plochy displejů, které jsou součástí konceptů virtuálního zobrazování.

Místo nich cestující přivítají přehledně strukturované, klidné zóny tvořené materiály nejvyšší kvality. Pro obložení, čalounění sedadel a podlahové koberce jsou použity různé druhy dřev, vlna i syntetické tkaniny. Všechny materiály zanechávají dojem vysoké kvality a jsou příjemné na dotek.

Tlumené odstíny béžové a šedé barvy strukturují interiér horizontálně. Decentní a pro oči velmi příjemná tmavě zelená slouží jako barva skořepin sedadel. Barevné zóny v interiéru se odshora dolů zesvětlují a společně s přirozeným světlem pronikajícím dovnitř vytvářejí homogenní, široký vnitřní prostor.

Vozidlo ožije jedním dotykem prstu, spolu s řadou displejů, třebaže mají nezvyklou podobu projekcí na dřevěné povrchy pod čelním oknem, což může být na první pohled překvapivé. V závislosti na jízdním stavu – manuálním s volantem, nebo autonomním úrovně 4 – jsou zobrazovací plochy buď rozložené v celé šířce interiéru, nebo rozdělené pro řidiče a spolujezdce vpředu. Displeje zobrazují po celou dobu jízdy veškeré nezbytné cestovní informace v ultra vysokém rozlišení.

Pod projekčními plochami je integrována senzorová lišta pro rychlé přepínání mezi obsahy – například hudbou nebo navigací. Lišta ukazuje veškeré funkce a aplikace, které jsou ve voze aktivní. Přerušovaně svítí ikony pro různá menu.

Mimořádně inovativní ovládací prvek je umístěn na obložení interiéru v blízkosti dveří: MMI touchless response. Sedí-li cestující ve vzpřímené poloze, v přední části své příslušné zóny, může tento prvek využívat k fyzické volbě různých funkčních menu prostřednictvím otočného prstence a tlačítek a klikáním procházet jednotlivými úrovněmi. Výsledkem je jednoduché a intuitivní ovládání.

I ze sedadla se zcela sklopeným opěradlem mohou cestující tuto praktickou funkci využívat díky kombinaci sledování očí a rozpoznávání gest. Senzor zaměřený na oči detekuje pohled, který ovládací jednotku aktivuje. Cestující pak už musí jen pohybovat rukou podobně jako při fyzickém ovládání – bez nutnosti se předklánět – a tímto způsobem systém ovládat, aniž by se čehokoli dotýkal.

Ať se jedná o sledování očí, gestové, hlasové nebo dotykové ovládání, pro všechny způsoby ovládání platí, že se studie Audi urbansphere concept přizpůsobuje jednotlivému uživateli a učí se jeho preference i často používané funkce – a na tomto základě dokáže nejen prakticky plnit základní požadavky, ale také uživateli přímo předkládat individualizované návrhy.

Ovládací panely jsou dokonce integrovány do loketních opěrek na dveřích. Vůz tak vždy nabízí cestujícím neviditelné dotykové plochy a vizuálně ukazuje jejich polohu. V loketních opěrkách na levých a pravých dveřích jsou současně uloženy brýle s virtuální realitou, které lze používat ve spojení s funkcemi informačního a zábavního systému – například pro systém Holoride.

Trvalá udržitelnost jako vůdčí princip

Mnoho materiálů v interiéru studie Audi urbansphere concept, například habrové dřevo, pochází z trvale udržitelných zdrojů. Díky takto koncipovanému výběru materiálů se používá dřevo, které vyrůstalo nedaleko výrobního závodu. Při výrobě se navíc zužitkovávají kompletní kmeny a během výrobního procesu se nepoužívají žádné chemikálie.

Polštáře sedadel jsou vyrobeny z recyklovaného polyamidu ECONYL®. Tento materiál lze po použití v automobilu znovu recyklovat, aniž by došlo ke ztrátě jeho kvality. Důležitou roli pro recyklovatelnost materiálů hraje skutečnost, že jsou do vozu montovány odděleně. Jejich kombinace by výrazně omezila možnosti recyklace.

Tkanina z bambusové viskózy nalézá uplatnění na loketních opěrkách a v zadní části vozu. Bambus roste rychleji než běžné dřevo, váže velké množství uhlíku a jeho pěstování nevyžaduje používání herbicidů, ani pesticidů.

Prostorový koncept pro luxusní segment – vnější design

Audi urbansphere concept zajisté zanechá díky svému impozantnímu a bezpochyby sebevědomému vzhledu skvělý první dojem, který přetrvá. S vnější délkou 5,5 metru, výškou téměř 1,78 metru a šířkou více než dva metry je tato studie dostatečně prestižní, aby se vyrovnala automobilové elitě.

Ladná silueta karoserie se vyznačuje tradičními tvary a prvky značky Audi, jejichž kombinace zde vytváří novou kompozici s osobitou maskou chladiče Singleframe, digitálníma očima světlometů navazujících po stranách, široce zakřiveným obloukem dynamické střechy, mohutnou oblastí bočních prahů, za nimiž se ukrývají akumulátory, a velkými 24“ koly s šesti dvojitými paprsky (vzpomínka na ikonický koncepční vůz Audi Avus z 90. let), jež vyjadřují lehkou konstrukci a stabilitu a připomínají funkční kola závodních vozů i tradici Bauhausu, na kterou navazuje design značky.

Naznačený klínovitý tvar tělesa karoserie umocňuje rozměrné, ploché čelní okno. Vpředu i vzadu jsou velké digitální světelné plochy, které plní designovou funkci a současně slouží jako komunikační prvky.

Audi urbansphere nelze zařadit do konvenčních automobilových kategorií. Na první pohled však dává najevo, že je typickým vozem značky Audi. Mimořádně atraktivní jsou podobnosti se studií Audi grandsphere concept. Oba koncepční vozy sdílejí monolitický design tělesa karoserie i výrazné a přesto jemně tvarované podběhy kol. Dlouhý rozvor náprav, výrazně přesahující tři metry, a krátké převisy karoserie naznačují, že se jedná o elektromobil. Elegance, dynamika, organický designový styl – to jsou atributy, které okamžitě vytanou na mysli navzdory majestátním proporcím studie Audi urbansphere, stejně jako je tomu u výrazně nižší studie grandsphere.

Viditelná technika – osvětlení

Vzhled vozu Audi definuje inovativní interpretace masky chladiče Singleframe na přídi, která má tvar velkého osmiúhelníku. Přestože maska chladiče ztratila svou původní funkcí a v elektromobilu již neslouží jako otvor pro přívod vzduchu, i nadále zůstává prominentním a nezaměnitelným prvkem značky. Digitální svíticí plocha je umístěna za mírně tónovanou, transparentní clonou, která pokrývá velkou plochu na přídi. Samotná trojrozměrná světelná struktura je uspořádána do dynamicky zhuštěných pixelových zón. Horní a spodní okraje masky chladiče Singleframe jsou i nadále vyrobeny z hliníku a svislé příčky jsou tvořeny diodami LED, které jsou součástí svíticí plochy.

Celý povrch masky chladiče Singleframe připomíná plachtu („Audi Light Canvas“) a může být využíván ke komunikaci – dynamické světelné efekty dávají ostatním účastníkům silničního provozu jasné signály, které zvyšují bezpečnost. Tlumená a dálková světla vytvářejí světelné segmenty na vnějších okrajích masky chladiče Singleframe. Na zádi jsou umístěny podobně fungující povrchové svítilny Matrix LED.

Světlometové jednotky na pravé a levé straně masky chladiče Singleframe jsou úzké a vypadají jako přimhouřené oči. Tyto jednotky digitálního osvětlení s označením Audi Eyes napodobují logo značky čtyřmi kruhy. Nový, nezaměnitelný, digitální světelný designový prvek přitom tvoří „zornice“, která vzniká průnikem dvou zvětšených a oddělených kruhů.

Osvětlené povrchy – a tedy i výraz očí – lze přizpůsobovat dopravní situaci, okolnímu prostředí, a dokonce i náladě cestujících. Ve funkci světel pro denní svícení může být pohled upřený nebo upřímný a zornice může být úzká či široká.

Digitálně vytvořené obočí v případě potřeby funguje také jako dynamický ukazatel směru. Díky své vynikající viditelnosti je nezaměnitelným vyjádřením postoje ve službách bezpečnosti.

Zvláštním projevem úcty vůči Číně je světélkující příslušenství, které si cestující mohou vzít s sebou po vystoupení ze svého vozu Audi urbansphere – Audi Light Umbrella. Svíticí deštník je inspirován tradičními čínskými deštníky a funguje jako průvodce, který poskytuje ochranu, i multifunkční zdroj světla – vnitřní vrstva deštníku je vyrobena z reflexního materiálu, takže celý povrch funguje jako neoslňující osvětlovací jednotka.

Audi Light Umbrella nejenže svítí uživatelům na cestu, ale také zlepšuje jejich viditelnost – při přecházení silnice nebo v nebezpečných situacích aktivuje umělá inteligence a sofistikovaná sensorová technologie rytmicky pulzující světelný kužel.

Light Umbrella také doslova postaví svého uživatele do nejlepšího světla, a díky rovnoměrnému osvětlení obličeje mu umožňuje pořídit si kdykoli dokonalé selfie.

Systém pohonu a nabíjení

Technická platforma studie Audi urbansphere – PPE (Premium Platform Electric) – byla zkonstruována výhradně pro systémy akumulátorového elektrického pohonu, a proto dokáže maximálně využívat veškeré výhody této technologie. Klíčovým prvkem PPE je akumulátorový modul mezi nápravami, který má ve studii Audi grandsphere kapacitu 120 kWh. Značce Audi se podařilo vytvořit plochou sadu akumulátorů, která vyplňuje téměř celou spodní část vozu mezi nápravami.

Společně s velkými, 24“ koly tak vznikly základní proporce, které jsou dokonalé nejen z pohledu designu. Mezi nejdůležitější výhody patří dlouhý interiér s mimořádnou nabídkou prostoru pro nohy na předních i zadních sedadlech. Prostorový komfort v elektromobilech ještě více zvětšuje nepřítomnost převodovky a navazujícího středového tunelu se spojovacím hřídelem.

Dva elektromotory studie Audi urbansphere concept poskytují celkový nejvyšší výkon 295 kW a maximální točivý moment 690 N.m. Jedná se o pozoruhodné výkonové parametry, které není možné v husté městské dopravě využívat často. Nicméně studie Audi urbansphere concept je vybavena trvalým pohonem všech kol quattro, který je zásadním rysem vysokovýkonných modelů značky.

Koncepční vůz má po jednom elektromotoru na přední a zadní nápravě. Prostřednictvím jejich koordinovaného elektronického řízení lze v případě potřeby realizovat trvale dostupný pohon všech kol a současně uspokojit náročné požadavky ohledně hospodárnosti a dojezdu.

Jednou z inovativních funkcí je možnost deaktivace elektromotoru na přední nápravě podle potřeby, aby se snížilo tření, a tím i spotřeba elektrické energie, při setrvačné jízdě.

Rychlé nabíjení, dlouhý dojezd

Srdcem systému pohonu je 800V nabíjecí technologie, která zajišťuje nabití sady akumulátorů v nejkratší možné době, na rychlonabíjecích stanicích nabíjecím výkonem až 270 kW. Doba nabíjení se díky tomu blíží zastávkám na čerpací stanici s konvenčním vozem poháněným spalovacím motorem. Za pouhých deset minut lze do sady akumulátorů dodat dostatek elektrické energie pro ujetí více než 300 kilometrů. Sadu akumulátorů s kapacitou více než 120 kW je navíc možné nabít z 5 na 80 procent za méně než 25 minut. Podle metodiky WLTP lze očekávat dojezd až 750 kilometrů – a dokonce ani při energeticky náročnějších jízdách ve městě a na krátké vzdálenosti není obvykle nutné dělat neočekávané zastávky kvůli nabíjení.

Vzduchové odpružení pro maximální komfort

Přední kola mají pětiprvkové zavěšení, které bylo speciálně optimalizováno pro elektromobily. Vzadu je víceprvková náprava, která je stejně jako přední náprava vyrobena z lehkého hliníku. Řízení zadních kol umožňuje vynikající ovladatelnost vozu navzdory mimořádně dlouhému rozvoru 3,40 metru.

Studie Audi urbansphere concept je stejně jako nejbližší příbuzný koncepční vůz grandsphere vybavena adaptivním vzduchovým odpružením. Audi adaptive air suspension je jednokomorový systém vzduchového odpružení s poloaktivnímu tlumiči, který nabízí vynikající komfort bez znatelných pohybů karoserie nejen na městských dálnicích, ale dokonce i na nerovném, často opravovaném asfaltu ulic v městských centrech.

Líbil se Vám tento článek? Sdílejte jej!