Mnoho lidí si stále pamatuje na legendární třímotorové letadlo Junkers Ju 52, určené ve 30. letech minulého století k přepravě osob i nákladu. Po celém světě se asi nejznámější variantou letadla JU 52 stalo to s registrací D-AQUI ve žluto-černém barevném provedení německé Lufthansy z roku 1936. Během svého působení v Americe mezi roky 1970 a 1984, kde mělo registraci N52JU, jej jeho majitel Martin Caidin označoval přezdívkou „IRON ANNIE“.

Právě tento letoun byl inspirací pro zákazníka BMW partnera, společnosti VTR Motorrad AG & VTR Customs sídlícího ve městě Schmerikon ve Švýcarsku, k vytvoření velmi speciální zakázkové verze modelu motocyklu BMW R 18, který dostal pojmenování R 18 „IRON ANNIE“. Tento architekt měl již v minulosti individuálně podle svých představ postavený motocykl R nineT, tentokrát se staly charakteristickými prvky designu prvky z oblasti letectví.

Například rychloměr integrovaný do nádrže má připomínat přístroje ve starých kokpitech, k vidění jsou rovněž panely s rychloupínacími uzávěry, jaké se nacházejí na mnoha letadlech. A samozřejmě bylo nutností také použití pro Ju 52 charakteristického vlnitého hliníkového plechu. Zároveň ale mělo sedadlo připomínat jezdecké sedlo a pro barevné schéma mělo být použito řešení původní „IRION ANNIE“, kombinující šedou a černou.

Jako výchozí bod pro celý projekt posloužilo BMW R 18 First Edition. Nejprve byl vyjmut jeho motor, který dostal kompletně černou barvu. Všechny chromované díly byly nalakovány na černo a také trubky přední vidlice dostaly černý povrch s úpravu DLC (Diamond Like Carbon).

Přední štítek získal co možná nejužší a nejnižší podobu zvýrazňující celkově aerodynamický tvar. O 7 cm kratší vidlice a výškově nastavitelný tlumič Wilbers podtrhují celkově přikrčený postoj motocyklu. „Abychom motocykl zmenšili a dodali mu mezi koly méně mohutný vzhled, nechali jsme vyrobit velká kola Kineo s průměrem 18 a 21 palců,“ dodává Daniel Weidmann, majitel a jednatel společnosti VTR Motorrad & VTR Customs.

Další technickou lahůdkou je použití závodních páček pro brzdu a spojku HC3 od firmy Magura. Ciferník upraveného rychloměru dostal ručičku speciálně vyrobenou hodinářskou firmou zeit.zone Zürich.

„Jednou z velkých výzev u R 18 IRON ANNIE byly repliky chladicích žeber v oblasti zadních tlumičů. Vytvarovat tyto díly do rovnoběžných a krásných tvarů a zároveň je ještě harmonicky upevnit si vyžádalo řadu pokusů,“ říká Daniel Weidmann o práci s hliníkovým plechem. Tyto práce si vyžádaly nespočet hodin práce, protože palivová nádrž, zadní část s naznačenou ocasní ploutví letounu, boční panely a přední štítek byly umně tvarovány ručně z hliníkového plechu. Reminiscencí na tradiční kovovou konstrukci letadel jsou také četné nýty s polokulovou hlavou.

„Když jsme viděli všechny ty ručně vyrobené, zářivé hliníkové plechy, které se třpytily a leskly, trochu nás zabolelo, že budou muset být natřeny. S výsledkem jsme však nadmíru spokojeni, protože R 18 IRON ANNIE se ještě výrazněji liší od našeho známého SPITFIRE, který byl také navržen v aviatickém stylu,“ pokračuje Daniel Weidmann.

R 18 IRON ANNIE získá homologaci pro silniční provoz a ve svém novém domově u Ženevského jezera jistě zamotá hlavu nejednoho kolemjdoucího. Zákazníkovi bylo přislíbeno, že zůstane jediným strojem v tomto provedení.

BMW R 18 IRON ANNIE od VTR Customs:

Technický základ: BMW R 18 First Edition.
Hliníkové prvky kapotáže vyrobené VTC Customs: palivová nádrž, zadní a boční panely, štítek, blatník.
Vidlice: zkrácená s trubkami s povrchem DLC.
Tlumiče: Wilbers, výškově nastavitelné.
Kola: Kineo, vpředu 3,5 x 21″, vzadu 6 x18″.
Pneumatiky: Avon Cobra, 120/70-21 a 200/55-18.
Řídítka: ABM Vario Clip.
Rychloměr: na zakázku vyrobený od zeit.zone Zürich.
Brzdová/spojková páčka: Magura HC3.
Sedlo: VTR Customs & Yves Knobel Saddlery.
Výfuk: Walzwerk.
Držák registrační značky: Berham Customs.
Směrová světla a zadní světlo: Kellermann Atto.
Přední světlomet: HIGHSIDER.
Lak: VTR Customs & Freuler AG, Benken.

Líbil se Vám tento článek? Sdílejte jej!