Kalle Rovanperä v napínavém dojezdu Rallye Chorvatsko vybojoval úžasné vítězství pro tým TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team. Impozantním způsobem potvrdil své vedení v žebříčku světového rallyového šampionátu FIA.

Rovanperä s navigátorem Jonnem Halttunenem po celý víkend předváděli skvělou formu, a to i přes nedostatek zkušeností s místními úseky kvůli loňské havárii v počáteční fázi tohoto podniku, který byl do kalendáře WRC zařazen teprve v roce 2021.

Během pátečních jízd, doprovázených hustým deštěm, Rovanperä maximálně zužitkoval svoji pozici na čele vozů vyjíždějících na trať, a vyhrál tak celkem šest z osmi měřených úseků, kdy si před nejbližšími rivaly vytvořil více než minutový náskok. Většinu této rezervy bohužel ztratil hned v sobotu dopoledne, kdy zaznamenal defekt pneumatiky, ale vrátil se do boje s vyhranou rychlostní zkouškou na závěr dne a vedením bezmála 20 sekund před rozhodující částí soutěže.

Výkony si dokázal udržet i v prvním nedělním měřeném úseku, kdy své vedení navýšil o více než 10 s. S kartami však ještě zamíchalo počasí a náhlá průtrž mračen, která ovlivnila průběh předposlední rychlostní zkoušky. Rovanperä se dvěma pneumatikami do mokra a dvěma s tvrdou směsí byl na extrémně kluzkém povrchu znevýhodněn oproti jezdcům s měkkým obutím, a přepustil tak celkové vedení Ottu Tänakovi s náskokem pouhé 1,4 s.

To bylo příslibem mimořádně napínavého závěru v Power Stage, kdy situaci opanovalo sucho a slunečné počasí – avšak se spoustou bahna zavlečeného na trať, stejně jako tomu bylo při všech ostatních erzetách. Rovanperä opět s kombinací mokrého a tvrdého obutí předvedl pozoruhodnou jízdu, kdy Tänakovi nadělil 5,6 s, resp. 21,8 s dalšímu nejbližšímu soupeři, čímž si zajistil druhé vítězství v řadě a maximální bodový zisk. Po třech kolech se tak jeho vedení v šampionátu zvýšilo na 29 bodů. Pro 21letého jezdce je to čtvrté vítězství ve WRC – v rámci pouhých devíti podniků – a zároveň první vítězství na asfaltu.

Elfyn Evans se již v pátek dopoledne propadl o dvě minuty, kdy dva měřené úseky dojížděl s pneumatikou svlečenou z ráfku. Po dvou vyhraných úsecích dojel celkově pátý (a třetí v Power Stage), čímž získal několik důležitých bodů do obou žebříčků šampionátu a s výhledem na zlepšení výsledků v dalších částech sezóny, která pro něj příliš dobře nezačala. Tým nyní vede v žebříčku značek o 42 bodů.

Esapekka Lappi většinu prvního dne ztratil kvůli střetu s velkým kamenem v úvodním měřeném úseku, kdy jeho vůz utrpěl poškození systému zavěšení kol. Po sobotním restartu pak Lappi v prvním podniku na asfaltu s vozem GR YARIS Rally1 předvedl pozoruhodné tempo – v první nedělní erzetě vybojoval již čtvrté etapové vítězství víkendu. Tři posádky týmu si během podniku rozdělily celkem 14 vítězství v rámci 19 měřených úseků, čímž potvrdily silné postavení Toyoty GR YARIS Rally1, nasazené poprvé během sezóny 2022.

Takamoto Katsuta, nadějný jezdec programu TGR WRC Challenge Program, dokončil podnik bezprostředně za Evansem na šestém místě, čímž získal cenné body pro tým TGR WRT Next Generation.

Citace:
Akio Toyoda (zakladatel týmu)

„Vloni v Chorvatsku tato posádka odstupovala již během SS1. Takže mám radost, že letos se jí to podařilo splatit. Jejich comeback ve vítězné Power Stage byl neuvěřitelný! Pozoruhodné bylo i skandování diváků pro Kalleho po této erzetě. Vzhledem k proměnlivému počasí to musela být dost těžká rallye. Kalle i přes loňské události hned zpočátku zariskoval, a nevyvedl jej z konceptu ani defekt pneumatiky. Dohnal ztrátu, zachoval klid, a pak dokonce ukázal ostatním záda. Sezóna 2022 je stále v počátcích. Věřím, že předvedeme spolehlivou jízdu na všech površích. Tým celé dva měsíce po rallye ve Švédsku absolvoval nejrůznější testování a vylepšení. Rád bych poděkoval všem členům, protože Kalleho skvělá jízda vychází z celkového úsilí všech. Odteď se rallye pořádají každých pár týdnů, a tak věřím, že to úsilí, které tým vynaložil, se podaří přetavit v ještě lepší výsledky.

Nesmím zapomenout ani na usilovnou práci, kterou vynaložili specialisté na předpovědi počasí a obhlídku trati. Každé ráno vstávali ve 4 hodiny, procházeli trasu a předpovídali měnící se stav povrchu. Slyšel jsem, že vzhledem k proměnlivosti počasí celý tento víkend museli učinit řadu těžkých rozhodnutí. Připomíná mi to skutečnost, že WRC je skutečnou výzvou pro celý tým.

Elfyn se Scottem ze začátku ztratili čas kvůli defektu, ale ukázali své kvality a rallye dokončili. Byl to pro ně těžký rok, ale jsem si jist, že se s tím vypořádají a v příštích podnicích se jim povede dobře.

Esapekkovi bych vzkázal: ‚Neuspěchej to, hlavně klid!‘. Již pět let vím, že jsi opravdu rychlý jezdec, a Toyota GR YARIS Rally1, vyvinutá pro finské cesty, ti musí skvěle vyhovovat. Takže když zachováš klid, výsledky přijdou samy.

Takamoto získal další zkušenosti na asfaltu. Jsem si jist, že se to letos v listopadu projeví na asfaltovém podniku v Japonsku, a již se na to těším.

Šampionát nyní vstupuje do prostřední části sezóny. Členové týmu nemusejí tolik lpět na počtu vítězství nebo titulů. Chtěl bych po nich pouze to, aby vytvářeli stále lepší automobily. Jejich úsilí se zcela jistě vyplatí a přetaví do výroby vozů značky Toyota. Věřím, že fanoušky odměníme atraktivními rallyovými podniky a dalším úsilím při výrobě stále lepších automobilů.

A v neposlední řadě, děkuji fanouškům za vaši nepolevující podporu.“

Jari-Matti Latvala (šéf týmu)
„Kalle předvedl neuvěřitelný výkon. Nemyslel bych, že je možné vyhrát poslední erzetu, a nakonec celou rallye s obutím, které jsme měli. Naše informace bohužel nepředpokládaly déšť v předposlední erzetě, a tak jsme zjistili, jak těžké je bojovat s trakcí, když máte tvrdé obutí. A pak Power Stage byla tak bahnitá a kluzká, že vlastně nechápu, kde Kalle dokázal najít takovou rychlost. Úroveň, na které se nyní pohybuje, je zkrátka neuvěřitelná: vůbec nevypadá, že by byl pod tlakem, kdy je schopen jet naprosto chladnokrevně a beze strachu. Vypadá skutečně jako někdo, kdo letos může vévodit celému šampionátu. Zbytek našich jezdců tento víkend sice nedosáhl nejlepších výsledků, ale myslím, že Elfyn pouze potřeboval jízdu na jistotu a jeho třetí nejrychlejší čas v Power Stage byl pro bodový zisk skvělý; tempo, jaké Esapekka ukázal po restartu, bylo také úžasné.“

Elfyn Evans (jezdec, vůz č. 33)
„Poslední den byl opravdu těžký. Spousta nečekaného deště a čtyři tvrdé gumy, to bylo hodně náročné. Ale mám radost, že jsem si pojistil páté místo, což je lepší než nic, a alespoň se nám podařilo doplnit to několika body za Power Stage – což bylo asi to nejlepší, čeho jsme mohli dosáhnout vzhledem k volbě obutí za těchto podmínek. Celkově to opět pro nás byl těžký víkend. Když jsme začali tak, jak jsme v pátek začali, a vlastně již byli poslední, to je pak těžké něco dohánět. Ale snažíme se udržet si pozitivní výhled na Portugalsko a doufáme v lepší výsledky. Blahopřejeme Kallemu: celý víkend předváděl pozoruhodné výkony a jednoznačně si vítězství zasloužil.“

Kalle Rovanperä (jezdec, vůz č. 69)
„Vypadá to jako moje doposud nejlepší vítězství. Byl to náročný víkend, podmínky byly neuvěřitelně těžké a myslím, že nějaké problémy nebo těžké chvíle postihly snad úplně všechny. Hodně těžký byl i dnešek. Vzhledem k vývoji počasí to vypadalo, že dnešní vítězství bude nad naše síly. V dešti jsme ztratili spoustu času a mysleli jsme, že ani volba obutí pro finální erzetu nebude příliš dobrá kvůli množství bahna na trati. Ale prostě jsme se rozhodli to zkusit, tlačili jsme na pilu, a čas byl nakonec skvělý. Čekají nás obtížnější rallye s čištěním šotolinové trati, což pro mě bude nová zkušenost, ale momentálně jsem samozřejmě šťastný: tempo je skvělé a vše hezky vychází.“

Esapekka Lappi (jezdec, vůz č. 4)
„Dnes to začalo dobře, ale pak nám podmínky nepřály vzhledem k příliš optimistické volbě obutí. Zmizela tím sebejistota, kdy jsem nechtěl udělat hloupou chybu, a tak jsem byl nucen zpomalit. Ale jinak jsem s naším tempem během víkendu velmi spokojený. Po pátku jsme myslím dělali vše, co šlo. Nečekal jsem, že bychom za těchto podmínek dokázali vyhrát tolik rychlostních zkoušek, a to si také odnáším jako zkušenost do budoucna. Zdá se, že máme skvělý vůz pro asfalt: z mého pohledu je lepší než Yaris WRC v roce 2018. Blahopřeji také Kallemu: odvedl úžasnou práci, zejména v poslední rychlostní zkoušce.“

KONEČNÉ VÝSLEDKY, CHORVATSKÁ RALLYE
1 Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen (Toyota GR YARIS Rally1) 2 hod 48 min 21,5 s
2 Ott Tänak/Martin Järveoja (Hyundai i20 N Rally1) +4,3 s
3 Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1) +2 min 21,0 s
4 Craig Breen/Paul Nagle (Ford Puma Rally1) +3 min 7,3 s
5 Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR YARIS Rally1) +3 min 46,0 s
6 Takamoto Katsuta/Aaron Johnston (Toyota GR YARIS Rally1) +8 min 8,5 s
7 Yohan Rossel/Valentin Sarreaud (Citroën C3 Rally2) +10 min 1,0 s
8 Kajetan Kajetanowicz/Maciej Szczepaniak (Škoda Fabia Rally2 evo) +11 min 1,2 s
9 Emil Lindholm/Reeta Hämäläinen (Škoda Fabia Rally2 evo) +11 min 11,9 s
10 Nikolay Gryazin/Konstantin Aleksandrov (Škoda Fabia Rally2 evo) +11 min 48,5 s
49 Esapekka Lappi/Janne Ferm (Toyota GR YARIS Rally1) +1 hod 21 min 31,7 s

A co bude následovat?
Portugalská rallye (19.-22. května) je prvním podnikem roku pořádaným na šotolině: podnik, jehož výchozím bodem je město Matosinhos nedaleko města Porto na severu země, je znám především klasickými úseky na písčitých a kamenitých cestách.

Líbil se Vám tento článek? Sdílejte jej!