Otázky a odpovědi na téma e-BOXER, na které jste se možná báli zeptat – pokud se opřeme o legendární film Woodyho Allena jako o oslí můstek, díky kterému se zamyslíme nad tím, jak Subaru, jako tradiční výrobce aut s pohonem všech kol a plochými motory, vypořádává se fenoménem elektrifikace a hybridních technologií. K dispozici nám byl tiskový mluvčí Zdeněk Zikmund ze Subaru ČR a my děkujeme za spolupráci a obsáhlé vysvětlení.

Evropské automobilky používají pro mild-hybridy (MHEV) baterie o napětí 48 V. Proč Subaru používá 118V baterii?
Aby bylo v automobilu kategorie MHEV možné nabídnout dostatečnou funkci elektrické jízdy, použili jsme 118V lithium-iontovou baterii. Vyšší napětí pomáhá naplno využít výkonu elektromotoru. Kombinace s lithium-iontovou baterii přináší funkci čistě elektrické jízdy, která přispívá k nižší spotřebě paliva v městském provozu.

Řekněte mi hodnotu emisí CO2 pro e-BOXER
V tuto chvíli se připravujeme na získání typového schválení vozu. Naším cílem jsou hodnoty těsně pod 150 g/km CO2 pro XV a těsně pod 155 g/km CO2 pro Forester (hodnota dle NEDC)
Poznámka: Hodnotu dle WLTP nekomentujeme.

O kolik menší spotřebu má nový e-BOXER ve srovnání se standardním benzinovým modelem?
V městském provozu ušetří e-BOXER 11 % ve srovnání s benzinovým modelem.

O kolik větší dojezd v kilometrech má nový e-BOXER ve srovnání s benzinovým modelem?
To závisí na poměru městského a mimoměstského provozu. Pokud je podíl městského provozu vyšší než dálničního, bude dojezd modelu e-BOXER vyšší než u benzinové verze.

O kolik je e-BOXER těžší ve srovnání s benzínovým modelem?
Jeho hmotnost je vyšší o 110 kg (benzinový model 1440 kg, e-BOXER 1550 kg).

Je na baterii nějaká zvláštní záruka?
Jako minimum nabízíme stejnou záruku jako na zbytek vozu (3 roky / 100 000 km). Podle situace na jednotlivých trzích se následně rozhodneme, jestli budeme na evropských trzích nabízet speciální záruku na baterii nebo nikoliv.

Jak velký mají modely e-BOXER zavazadlový prostor?
V případě XV e-BOXER se nám podařilo zachovat stejný objem zavazadlového prostoru jako u benzinového modelu, tedy 340 litrů. V případě modelu Forester e-BOXER je objem zavazadlového prostoru 509 litrů, tedy téměř stejný jako u benzínového modelu (benzinový model Forester je určen pro jiné regiony).

Na americkém trhu nabízíte plug-in hybrid. Proč není k mání i v Evropě?
S ohledem na preference našich zákazníků, pokud jde o povolenou hmotnost přívěsu, zavazadlový prostor a kvalitu jízdy jsme se rozhodli dodávat na evropský trh model e- BOXER. Ten má například lepší kvalitu jízdy díky příznivějšímu rozložení hmotnosti. Jsme přesvědčeni, že e-BOXER nabízí nejlepší kompromis ze všech variant. Pokud uvažujete jen nad spotřebou paliva, je PHEV lepší. Cena PHEV je ale mnohem vyšší než u MHEV a my chceme brát ohled na preference zákazníků.

Jaká je kapacita vysokonapěťové baterie?
Je to přibližně 0,6 kWh (kilowatthodin)

Kdy začnou prodeje modelů e-BOXER v Evropě?
Konkrétní data závisí na jednotlivých trzích, ale objednávky je možné realizovat od konce března a prodeje začnou na podzim.

Jak se budou ekologicky likvidovat vysokonapěťové baterie?
Pro ekologickou likvidaci vysokonapěťových baterií navazujeme spolupráci napříč automobilovým průmyslem.

Přestanete kvůli nástupu modelu e-BOXER vyrábět naftové motory?
Pokud jde o vznětové motory, budeme jen doprodávat existující zásoby. Neprobíhá žádný vývoj nových vznětových modelů.

Je e-BOXER původním systémem značky Subaru? Spolupracujete na jeho vývoji s nějakým partnerem?
e-BOXER je vlastní systém značky Subaru. Na tomto projektu nespolupracovali žádní partneři.

Plánujete systém e-BOXER pro menší motory (například 1,6 v XV nebo 1,6 turbo v modelu Levorg)?
Ne. S ohledem na výkon elektromotoru a baterií je agregát 2,0 l nejlepší volbou jak s ohledem na výkony, tak spotřebu paliva.

Může se výkon benzínového motoru a elektromotoru sčítat dohromady?
Ne, výkony benzínového a elektrického motoru nesčítáme. V případě MHEV jsou podmínky, kdy je elektromotor aktivován, velmi omezené a proto kombinovaný výkon neudáváme.

Má systém e-BOXER nějaký vliv na těžiště, výšku vozidla a celkové rozložení hmotnosti?
Systém e-BOXER nemá negativní vliv na žádný z těchto parametrů. Jeho těžké komponenty byly strategicky umístěny tak, aby pomohly dosáhnout ještě níže položeného těžiště než u benzínového motoru a optimálního rozložení hmotnosti mezi přední a zadní nápravou.

Jakou vzdálenost a jakou rychlostí lze ujet v čistě elektrickém režimu?
To závisí na stavu vozidla a baterie, ale v elektrickém režimu je možné ujet vzdálenost od několika set metrů po 1,6 kilometru a dosáhnout rychlostí až přibližně 40 km/h. Čistě elektrický provoz je, pokud jsou splněny určité podmínky, možný i na zpátečku.

Za jakých podmínek je vhodná jízda v elektrickém režimu?
V rychlostech mezi přibližně 20 a 40 km/h je elektrický režim aktivován častěji, pokud uvolníte plynový pedál a velmi zlehka se dotknete pedálu brzdy. Jemná práce s plynem usnadňuje aktivaci a udržení elektrického režimu.

Přecházejí vozidla v elektrickém režimu na pohon jen jedné nápravy? Nebo zůstávají za všech okolností poháněna všechna kola?
Vozidla e-BOXER mají vždycky poháněná všechna čtyři kola, i v čistě elektrickém režimu. Vždy tak můžete jet s klidnou myslí.

Funguje senzor hlídající vzdálenost překážek, který je aktivní v elektrickém režimu, aktivní i na zpátečku? A do jaké rychlosti (km/h) funguje?
V elektrickém režimu fungují přední i zadní senzory hlídající vzdálenost od překážek. Jejich funkce zůstává zachována do rychlosti 24 km/h.

Je možné přepínat mezi elektrickým režimem EV a režimem Motor Assist pomocí přepínače?
Jízdní režimy jsou řízeny automaticky, takže tu není žádný přepínač, kterými by mezi nimi bylo možné volit. Řídící jednotka určuje optimální jízdní režim v závislosti na jízdní situaci a povelech řidiče.

Je možné používat elektrický režim a zároveň adaptivní tempomat?
Ano. Protože aktivace elektrického režimu závisí na zbývající úrovni nabití baterie, aktivuje se ve stejné míře jako při normální jízdě.

https://www.subaru.cz/e-boxer-vlastnosti.html

Vyžaduje systém e-BOXER nějakou speciální údržbu?
Žádná zvláštní údržba není potřeba. S modely e-BOXER je možné jezdit a udržovat stejně jako s benzínovými variantami. Je ale rozumné podniknout s automobilem alespoň jednou za měsíc jízdu v délce minimálně 30 minut, aby se vysokonapěťová baterie udržela v dobrém stavu.

Je vzhledem k umístění vysokonapěťové baterie pod podlahou zavazadlového prostoru nutné dodržovat nějaké zvláštní bezpečnostní zásady?
Vozy e-BOXER je obecně možné užívat stejně jako benzínové varianty. Vysokonapěťové komponenty jako je konvertor a invertor jsou bezpečně umístěny pod podlahou zavazadlového prostoru, aby se zabránilo náhodnému dotyku s nimi. Dejte si, prosíme, pozor, ať se nedotknete součástí pod tímto krytem, včetně servisní zásuvky.

Jsou vysokonapěťové komponenty v bezpečí před poškozením vodou? Co když se do zavazadlového prostoru dostane déšť nebo voda?
Všechny komponenty byly umístěny s ohledem na odolnosti proti vodě, takže při normálním užívání nenastává žádný problém. Pro zajištění odolnosti vůči vodě se, prosíme, ujistěte, že máte za všech okolností nainstalovánu podlahu zavazadlového prostoru. A abyste zabránili zásahu elektrickým proudem či selhání systému, vyhněte se, prosíme, tomu, aby se do zavazadlového prostoru dostalo velké množství vody.

Co mám udělat, když moje baterie selže? A je možné nastartovat jiné auto s vybitou baterií přes kabely?
Stejně jako u benzínových automobilů je možný start přes kabely, připojené k sekundární baterii. Nepřipojujte kabely k restartovací baterii: systém e-BOXER nemůže být nastartován, když jsou k terminálům dodatečné baterie připojeny kabely. A ano, můžete pomocí startovacích kabelů nastartovat jiný automobil. Ani v tomto případě je ale nepřipojujte k dodatečné baterii.

Jsou nějaké zvláštní postupy pro případ nehody?
S ohledem na riziko vážného nebo život ohrožujícího zranění se, prosíme, nedotýkejte žádných vysokonapěťových komponent ani kabelů, ani baterie, ze které uniká kapalina.

Líbil se Vám tento článek? Sdílejte jej!