Nový soutěžní speciál M-Sport Ford Puma Rally1 s hybridním pohonem se dnes poprvé přiřítil na scénu v elektrizujícím videu z produkce Fordu. 1

Celý snímek se natáčel v montážním závodě Fordu v rumunské Craiově, který právě dnes slaví milion vyrobených vozů. Účinkuje v něm jezdec týmu M-Sport Ford World Rally Team (WRT) Adrien Fourmaux i zaměstnanci továrny, z níž míří do světa mj. silniční vozy Ford Puma EcoBoost Hybrid.

Soutěžní automobil M-Sport Ford Puma Rally1 byl poprvé k vidění jako prototyp na letošním Festivalu rychlosti v Goodwoodu. V závodní premiéře se představí na lednové Rallye Monte Carlo, zahajovacím podniku mistrovství světa FIA v automobilových soutěžích.

Ford Puma Rally1 ve hvězdné roli

Snímek s názvem „Ford Puma Rally1 Gatecrashes the Party“ natáčela společnost Chrome Productions s přibližně čtyřicetičlenným štábem po dobu tří dnů. Vůz M-Sport Ford Puma Rally1 v něm ožije v elektrizující bouři a poté předvede strhující ukázku kaskadérské jízdy v areálu craiovského montážního závodu.

Vůz řídil a kaskadérské kousky prováděl jezdec WRT Adrien Fourmaux s využitím ramp a stolic vyvinutých inženýry Fordu, kteří v závodě pracují. Zaměstnanci továrny také při natáčení uplatnili své odborné znalosti ovládání montážních robotů.

Každý herec, který se ve filmu objeví, je zaměstnancem Fordu. Na pozorné diváky čekají při sledování videa také různá skrytá překvapení.

M‑Sport Ford Puma Rally1

Nový soutěžní vůz M-Sport Ford Puma Rally1 navazuje na Fiestu WRC, která po svém uvedení v roce 2017 získala tři mistrovské tituly.

První elektrifikovaný soutěžní automobil značky Ford je poháněn hybridním ústrojím nové generace. Při brzdění či jízdě setrvačností zachycuje kinetickou energii a ukládá ji ve formě elektřiny do 3,9kWh akumulátoru. Z ní je potom napájen elektromotor o výkonu 100 kW, který podle potřeby asistuje přeplňovanému zážehovému motoru 1.6 EcoBoost. Pilot bude moci využít elektrickou přípomoc opakovaně, vždy po dobu maximálně tří sekund.

Elektrifikované hnací ústrojí umožní vozu M‑Sport Ford Puma Rally1 absolvovat přejezdy mezi rychlostními zkouškami a servisními zónami jen na elektřinu, bez aktivace spalovacího motoru. Na vyhrazených servisních místech lze akumulátor dobíjet z externího zdroje, přičemž plné nabití zabere přibližně 25 minut. Hybridní soustava váží 95 kg. Je chlazena vzduchem i kapalinou a uložena v balistickém pouzdru, které odolá extrémnímu přetížení i nárazům v případě nehody.

Silniční Ford Puma je poháněn mild-hybridním agregátem 1.0 EcoBoost Hybrid. Energii zde zachycuje a do 48V lithium-ion akumulátoru ukládá řemenem poháněný integrovaný startér/generátor, který zároveň dokáže pracovat jako pomocný elektromotor. Asistuje spalovacímu motoru a podle aktuální situace buď snižuje spotřebu paliva, nebo zlepšuje jízdní dynamiku.

Dříve v letošním roce Ford oznámil, že do poloviny roku 2026 budou všechny jeho modely nabízené na evropském trhu schopny bezemisní jízdy, což v praxi znamená plug-in hybridní nebo čistě elektrický pohon. Od roku 2030 zde bude značka nabízet osobní vozy již výhradně s čistě elektrickým pohonem.

Craiova slaví milion vyrobených vozů

Kromě představení soutěžního vozu Puma Rally1 dnes Ford také oznámil, že miliontým vozem vyrobeným v montážním závodě v Craiově je Puma ST-Line v modré barvě Desert Island, poháněná hybridním motorem EcoBoost o výkonu 114 kW (155 k). 3

Tohoto milníku dosáhl Ford 12 let poté, co v Rumunsku vyrobil svůj první automobil. Zpočátku se v Craiově vyráběl kompaktní užitkový model Transit Connect, později zde vznikalo inovativní MPV B-MAX a SUV EcoSport. Výroba modelu Puma byla v Craiově spuštěna v roce 2019.

Před několika měsíci Ford oznámil, že v souvislosti s přípravou výroby nového lehkého užitkového modelu investuje do závodu v Craiově 300 mil. USD (v přepočtu přibližně 6,7 mld. Kč). Vůz bude uveden na trh v roce 2023. Během roku 2024 pak bude následovat jeho elektrická varianta, která se stane prvním velkosériovým elektromobilem rumunské výroby.

Od převzetí továrny v Craiově v roce 2008 se celkové investice Fordu do jeho výrobních aktivit v Rumunsku blíží dvěma miliardám dolarů (v přepočtu přibližně 45 mld. Kč). V posledních letech prošly craiovské výrobní provozy výraznou modernizací. Bylo zde instalováno více než 600 robotů, které dále zvýšily efektivitu a kvalitu v karosárně, lisovně, lakovně i v montáži vnitřního vybavení a podvozků. V prvotřídních montážních provozech pracuje přibližně 6000 lidí.

Citace

„Jsem nadšený, že v roce 2022 bude naším vozem pro světový rallye šampionát právě Puma Rally1. Návštěva vozu v Craiově a možnost oslavit náš milník takovým speciálním filmem byla mimořádným zážitkem. Bylo mi velkým potěšením být součástí tohoto projektu, přivítat v Craiově tým M-Sport i Adriena Fourmauxe a zároveň na několik dní proměnit náš závod v opravdové filmové kulisy.“

Jo Payne, prezident Ford Rumunsko a ředitel závodu Craiova

„Kouzlo tohoto filmu spočívá ve spolupráci mezi továrnou Ford Craiova a produkčním týmem. Všichni neúnavně pracovali na tom, aby se společná vize realizovala, a neuvěřitelně náročné natáčení se zvládlo za pouhé tři dny.“

Stephen Parker, kreativní ředitel, Chrome Productions

„Jakmile jsme se o projektu dozvěděli, bylo nám jasné, že ho musíme uskutečnit. Jak lépe oslavit neuvěřitelnou práci společností M-Sport a Ford při vývoji Pumy Hybrid Rally1 než tak, že ho předvedeme v domovské továrně Pumy? Vměstnat třídenní natáčení do nabitého harmonogramu testování bylo složité, ale s pomocí a odhodláním zaměstnanců v Craiově se nám to podařilo a vzniklo zajímavé video, které zahajuje ve WRC vzrušující novou éru. Pro M-Sport bylo potěšením se na něm podílet.“

Richard Millener, ředitel M-Sport Ford World Rally Team

Poznámky

1 Natáčení probíhalo v kontrolovaných podmínkách na uzavřených komunikacích za účasti profesionálních kaskadérů. Nepokoušejte se zobrazené kaskadérské triky zopakovat nebo napodobit. Vždy jezděte zodpovědně a dodržujte dopravní předpisy.

2 Puma 1.0 EcoBoost Hybrid má dle WLTP homologované emise CO2 119-143 g/km a homologovanou spotřebu paliva 5,3-6,3 l/100 km.

3 Puma 1.0 EcoBoost Hybrid 114 kW má dle WLTP homologované emise CO2121-142 g/km a homologovanou spotřebu paliva 5,4-6,3 l/100 km. [R2]

Rozsahy spotřeby paliva a emisí CO2 se mohou lišit v závislosti na modelových variantách nabízených na jednotlivých trzích.

Uváděné hodnoty spotřeby paliva, emisí CO2 a dojezdu na elektřinu byly naměřeny dle technických požadavků a specifikací evropských směrnic (EC) 715/2007 a (EU) 2017/1151 v aktuálním znění. Standardizovaná testovací procedura umožňuje srovnání různých typů automobilů od různých výrobců

Líbil se Vám tento článek? Sdílejte jej!