• V současnosti probíhá intenzivní testování vyspělého elektronického řízení systémů pro bezpečnost cestujících
  • Počítačové simulace a nárazové testy skutečných vozidel simulují potenciální scénáře nehod vozidel s funkcí autonomní jízdy
  • Algoritmus pro elektronické řízení optimalizuje bezpečnostní systémy, jakými jsou airbagy a bezpečnostní pásy, a to ve specifických podmínkách autonomní jízdy
  • Výzkum a vývoj bezpečnostní techniky podpoří rozvoj budoucí mobility včetně sdílených autonomních vozů a vozidel pro specifické účely

Obě společnosti zveřejnily výsledky první fáze tohoto vývoje v podobě řídicího algoritmu, který byl optimalizován pro podmínky autonomní jízdy. Autonomní vozidla používají vyspělé technologie, mezi něž patří kamery a radarové senzory, k určování rizikových faktorů a významně snižují pravděpodobnost nehody. Výzkumníci však zjistili, že je zapotřebí speciální elektronické řízení bezpečnostních systémů, optimalizované pro podmínky autonomní jízdy. Při ní totiž existuje riziko střetu s protijedoucími vozidly, která přejedou přes středovou čáru, nebo kolize v důsledku nenadálého výskytu nebezpečí či překážky.

Značky Hyundai a Kia proto vyvinuly nový řídicí algoritmus pro bezpečnostní systémy autonomních vozidel. Jeho cílem je snížit riziko takových nehod, případně minimalizovat jejich dopady. Zatímco autonomní vozidlo zpomaluje nebo mění směr jízdy, aby se vyhnulo náhlému nebezpečí nebo překážce, řídicí algoritmus vypočítává předpokládané pohyby cestujících. Tyto kalkulace umožňují systému optimalizovat využití bezpečnostních systémů vozidla, jakými jsou airbagy nebo předpínače bezpečnostních pásů.

Vývojáři značek Hyundai a Kia již testovali řadu scénářů autonomní jízdy a zjistili, že při změně směru ve snaze vyhnout se překážce dochází před kolizí k nežádoucí změně polohy sedících osob. Za těchto podmínek nemohly aktivované airbagy poskytnout cestujícím, kteří v tu chvíli neseděli ve správné poloze, optimální ochranu.

Testy prokázaly, že použití nového algoritmu zvýšilo účinnost aktivace airbagů a předpínačů bezpečnostních pásů, čímž se zvýšila úroveň ochrany cestujících. Algoritmus snížil rozsah pohybu sedících osob krátkodobým přitažením bezpečnostních pásů pouhý okamžik před kolizí. Tím dochází ke stabilizaci držení těla cestujících. Dalších ochranu poskytuje rychlá aktivace bočních a okenních airbagů v okamžiku nárazu.

Dokonce i ve scénáři, v němž autonomní automobily brzdí až do úplného zastavení a úspěšně se vyhnou překážce, přitáhne algoritmus bezpečnostní pásy, aby se snížilo riziko poranění, pokud stále existuje možnost kolize.

Nový algoritmus nalezne uplatnění v řadě budoucích autonomních vozidel Hyundai a Kia. „Hyundai a Kia v souvislosti s vývojem vozidel pro autonomní jízdu aktivně vyvíjejí nové bezpečnostní technologie pro nejvyšší úroveň bezpečnosti cestujících,“ řekl Wook Jin, vedoucí oddělení vývoje integrované bezpečnosti v divizi výzkumu a vývoje Hyundai-Kia. „Naše úsilí směřujeme k vytvoření nejbezpečnějších technologií pro autonomní jízdu, které poskytují cestujícím maximální ochranu, a to i v situacích, kdy vozidlo, v němž cestují, podniká kroky k odvrácení kolize. Tyto bezpečnostní testy kolizí pomohou připravit naše vozidla a jejich uživatele na budoucnost sdílené autonomní mobility a vozidla pro specifické účely.“

Líbil se Vám tento článek? Sdílejte jej!