Jemné dolaďování všech regulačních systémů podvozku a asistenčních systémů ve vývojovém centru BMW v Miramas
Inovativní Vertical Dynamics Management zlepšuje jak sportovní agilitu, tak jízdní komfort
Světová novinka v automatizaci jízdy: Dálniční asistent umožňuje automatické změny jízdních pruhů aktivované okem

Vývoj prvního BMW i5 pro sériovou výrobu vstupuje do závěrečné fáze, v níž se provádí jemné dolaďování regulačních systémů podvozku a asistenčních systémů. Jen několik týdnů před světovou premiérou je jasné, že čistě elektrická verze nového BMW řady 5 Sedan přinese mimořádné jízdní zážitky, stejně jako tomu bude u všech ostatních variant. Novinkou v těchto modelech je inovativní systém Vertical Dynamics Management, který posunuje rovnováhu mezi sportovní agilitou a jízdním komfortem, jíž bylo BMW řady 5 vždy proslulé, na ještě vyšší úroveň. Do nové dimenze se dostaly také funkce automatizované jízdy, jež přináší Dálniční asistent, který reguluje vzdálenost od vozu vpředu, provádí korekce řízení a poprvé umožňuje aktivovat změny jízdních pruhů pomocí pohybu očí.

V průběhu více než jednoho roku absolvovalo BMW i5 rozsáhlý testovací program, zahrnující zasněžené a zledovatělé povrchy zimního testovacího centra ve švédském Arjeplogu i regiony nabízející extrémní horko a sucho, jízdu ve městě i na venkovských silnicích, na dálnicích i na speciálně vybraných testovacích tratích. Finální jemné dolaďování všech komponentů, které se podílejí na jízdních zážitcích, probíhalo na zkušebním polygonu BMW Group u Miramas v jižní Francii. Součástí těchto testů bylo také zajištění toho, aby integrovaný topný a chladicí okruh s funkcí tepelného čerpadla pro pohonný systém, vysokonapěťovou baterii a interiér BMW i5 bylo možné kdykoli podle potřeby ovládat. Schopnost prediktivního řízení tepla vysokonapěťové baterie je základem pro rychlé a efektivní nabíjení na stejnosměrných rychlonabíjecích stanicích.

Speciálně naladěné systémy podvozku maximalizují komfort a agilitu.
Velmi různorodá nabídka druhů pohonu určených pro nové BMW řady 5, která nyní dává zákazníkům na výběr mezi klasickými spalovacími motory, plug-in-hybridními systémy a čistě elektrickým pohonem, vede k širokému rozptylu hmotnosti v rámci celé modelové řady. Proto má každý model vlastní specifické naladění podvozku a jeho regulačních systémů. Tím je zaručeno, že v každém z nich řidiči pocítí typickou radost z jízdy bez ohledu na to, jaký druh pohonu zvolili.

BMW i5 M60 xDrive (kombinovaná spotřeba elektřiny: 21,2–17,9 kWh/100 km; emise CO2: 0 g/km; podle WLTP; předběžné údaje) je standardně vybaveno Adaptivním podvozkem Professional, jehož součástí jsou elektronicky řízené tlumiče. Tento podvozek je volitelně připravený také pro BMW i5 eDrive40 (kombinovaná spotřeba elektřiny: 19,7–16,0 kWh/100 km; emise CO2: 0 g/km; podle WLTP; předběžné údaje). Zásluhou inovativního řízení BMW Vertical Dynamics Management přináší tento podvozek znatelný nárůst sportovních výkonů v kombinaci s vyšší úrovní jízdního komfortu, která rovněž představuje zřetelný pokrok oproti předchůdci.

Nejnovější verze systému BMW Vertical Dynamics Management, který je nyní již devátou generací, slaví v novém BMW řady 5 Sedan svou premiéru. Tato technologie je založena na nově vyvinuté, rozsáhle propojené řídicí logice a zohledňuje při určování ideálních tlumicích sil všechny dostupné vstupní veličiny, jako jsou otáčky kol, úhel natočení volantu, rychlost stáčení kolem svislé osy a zrychlení. Systém již nevypočítává potřebné tlumicí síly pomocí matematických modelů, ale upřednostňuje reálný výpočet na základě údajů o aktuálním jízdním stavu. Tím je možné jasně definovat pohyby karoserie a současně v každé jízdní situaci zajistit přesnou odezvu podvozku.

Adaptivní podvozek Professional je nabízen pro všechny varianty nového BMW řady 5 Sedan (buď standardně, nebo volitelně v závislosti na modelu) a je zárukou pro BMW typické radosti z jízdy. Nová generace tohoto „business sedanu“ tak kombinuje jízdní komfort blížící se úrovni BMW řady 7 se sportovní agilitou známou z BMW řady 3.

Nový zážitek z automatizované jízdy: Dálniční asistent a automatická změna jízdního pruhu s aktivací prostřednictvím očí.
Nové BMW řady 5 Sedan ve svém segmentu opět posunuje úroveň také rozsáhlou nabídkou systémů pro automatizovanou jízdu a parkování. Kamery s vysokým rozlišením, vysoce přesné radarové senzory a řídicí jednotky z nejnovější generace systémů BMW Group, plus aplikace softwaru zdokonalená během bezpočtu testovacích kilometrů jsou těmi správnými ingrediencemi pro inovativní zážitky z automatizované jízdy, která dále zvyšuje bezpečnost a komfort.

V USA, Kanadě a nyní také v Německu je výbava Driving Assistant Professional, která je pro nové BMW řady 5 Sedan k dispozici volitelně, tvořena kromě jiného Dálničním asistentem, jejž lze používat při rychlostech až do rychlosti 130 km/h. Po aktivaci systém zajistí regulaci vzdálenosti od vozidla vpředu a současně pomocí zásahů do řízení udržuje vůz v jízdním pruhu, takže řidič nemusí mít ruce na volantu a může sledovat okolí vozu, a přitom vnímat dopravní situaci.

Vnitřní kamera pomáhá sledovat úroveň bdělosti řidiče a umožňuje také další inovaci: jako první na světě lze automatickou změnu jízdního pruhu, která je součástí funkcí výbavy Driving Assistant Professional a Dálničního asistentu nového BMW řady 5 Sedan, aktivovat pomocí očí. Tato komfortní funkce přináší nový druh interakce mezi člověkem a vozem. Pohled do vnějšího zpětného zrcátka vůz vyzve, aby zahájil proces změny jízdního pruhu. Po potvrzení řidičem a ověření, že tento požadavek dopravní situace umožňuje, vůz provede potřebné pohyby řízení a úpravy rychlosti (do 130 km/h). Aktivace na základě směru pohledu je doplňkem ke stávajícímu řešení aktivace systému automatické změny jízdních pruhů pomocí ovládacích páček směrovek.

Výroba nové, osmé generace BMW řady 5 Sedan bude zahájena v létě 2023 v bavorské továrně BMW Group Dingolfing. Uvedení vozu na trh proběhne v říjnu 2023.

Líbil se Vám tento článek? Sdílejte jej!