• Reprezentativní studie: 80 procent řidičů příležitostně hledá svůj automobil většina si přeje lokalizaci pomocí aplikace
  • Ve věkové skupině řidičů 18-39 let propojuje již každý druhý uživatel svůj smartphone se systémem infotainmentu v automobilu

Kde stojí můj vůz? Tuto otázku si někdy položil téměř každý z nás, ať již na nějakém velkém nepřehledném parkovišti, po prohlídce památek v cizím městě nebo na neustále se měnících odstavných místech k parkování na sídlišti. To dokládá nová reprezentativní studie Výzkumného ústavu Innofact provedená z pověření automobilky Kia, v rámci níž bylo v prosinci online dotázáno 1000 řidičů a řidiček automobilů. 80 procent účastníků uvedlo, že minimálně jednou hledali své auto. Přitom hledání trvalo ve většině případů pět až deset minut (u 42 procent, u 20 procent pak delší a u 38 procent kratší dobu). Zapomenutí místa, kde bylo auto zaparkováno, přitom nepředstavuje jev, který by se s přibývajícím věkem zvyšoval. Naopak: z řidičů ve věku 18-39 let se muselo dokonce 89 procent po svém autu porozhlížet. Podporu v této hře na schovávanou očekávají více než dvě třetiny všech dotázaných od svého chytrého telefonu: 60 procent by rádo využilo aplikaci k nalezení svého automobilu, 8 procent to tak už dělá.

Vedle relevance lokalizačních aplikací v rámci studie zadané automobilkou Kia se také zkoumal zcela obecně stav propojení chytrého telefonu a auta do komunikační sítě. Rozhodujícím prvním krokem je přitom propojení mobilního telefonu se systémem infotainmentu vozidla. Třetina dotázaných (33 procent) již v autě takovéto rozhraní chytrého telefonu využívá, ve věkové skupině 18-39 let pak již každý druhý (49 procent). Na druhé straně však téměř polovina všech dotázaných (48 procent) uvedla, že jejich automobil toho není technicky vůbec schopen. Vysoká připravenost k využívání aplikací pro automobil není na pozadí všeobecného vývoje vůbec překvapivá. Existuje totiž již jen velmi málo lidí, kteří svůj mobil využívají výhradně k telefonování. Podle studie využívá 92 procent všech respondentů aplikace pravidelně, mezi 18-39 letými je to dokonce 98 procent!

Zájem o funkce zvyšující komfort, které se stávají možnými po propojení mobilu a automobilu do komunikační sítě, se projevuje také ve výbavě automobilů. U značky Kia například v roce 2020 mělo již okolo 95 procent nových vozů prodaných v Německu systém infotainmentu s dotykovou obrazovkou a rozhraním pro chytrý telefon. Devět z deseti zákazníků Kia (89 procent) se dokonce rozhodlo pro verze s mapovým navigačním systémem, který je standardně dodáván s online službou UVO Connect, funkcí Kia Live a aplikací Kia UVO. Kia Live vyvolává data pomocí vlastní SIM karty a kromě jiného nabízí i vysoce přesnou online navigaci založenou na cloudu. Pomocí aplikací v systému UVO lze data přenášet z automobilu i do něj a například odesílat plánované trasy do navigačního systému, zjišťovat polohu vozidla, zamykat a odemykat dveře, u elektrifikovaných modelů této značky řídit nabíjení akumulátoru i získat pokyny na „poslední kilometr cesty“ v rozšířené realitě, ukládat či vyvolávat v cloudu osobní nastavení automobilu včetně preferencí pro navigaci, rádio a Bluetooth. UVO Connect je možné používat bezplatně od prvního uvedení do provozu po dobu sedmi let a při prodeji vozidla převést na nového majitele.

Líbil se Vám tento článek? Sdílejte jej!