Pro značku Peugeot je snížení lokálních emisí svých vozů prioritou. I proto se stává jedním z prvních výrobců, kteří už od roku 2021 zařadí do své nabídky sériových vozů v segmentu kompaktních užitkových vozů elektrickou verzi poháněnou vodíkovými palivovými články (hydrogen fuel cell).

Nový Peuegot e-Expert Hydrogen doplňuje nabídku verzí se spalovacím a elektrickým motorem. Stává se nejnovějším symbolem strategie značky „Extended power of choice“, která dává každému zákazníkovi možnost vybrat si z široké nabídky pohonů ten, který nejlépe vyhovuje jeho potřebám.

Elektrická verze s vodíkovými palivovými články
je potvrzením rychlého rozšiřování elektrifikované nabídky řady Peugeot Expert. V roce 2020 byl na trh uveden elektromobil e-Expert oceněný titulem International Van of The Year (Mezinárodní dodávka roku) a stal se tak šestým vozem značky Peugeot, který toto prestižní ocenění od roku 1992 získal.

Nový Peugeot e-Expert Hydrogen nabízí inovativní exkluzivní systém skupiny Stellantis „mid-power plug-in hydrogen fuel cell electric “, který tvoří:

· palivové články
vyrábějící díky vodíku v systému palivové nádrže elektřinu potřebnou k pohonu vozidla,

· vysokonapěťová lithium-iontová baterie s kapacitou 10,5 kWh, kterou lze dobíjet z elektrické sítě, a která v určitých fázích jízdy napájí i elektromotor.

Nový Peugeot e-Expert Hydrogen nabízí:

· jízdu bez lokálních emisí CO2;

· schopnost doplnit vodík za 3 minuty pro dojezd více než 400 km podle certifikačního protokolu WLTP[1];

· nabíjecí zásuvku pro vysokonapěťovou baterii;

· 2 délky (standardní a prodloužená – L2 a L3) se stejnými charakteristikami objemu nákladového prostoru jako verze se spalovacím nebo elektrickým motorem;

· objem nákladového prostoru až 6,1 m³;

· užitečné zatížení až 1 100 kg;

· hmotnost přívěsu až 1 000 kg.

Nový Peugeot e-Expert Hydrogen se vyznačuje silnou osobností, schopností zcela tiché jízdy bez omezení vjezdu do center měst, nulovými emisemi CO2 a absencí kompromisů z hlediska užitných vlastností. Představuje mobilitu, která dokáže uspokojit potřeby firemních zákazníků i mnoha městských komunit usilujících o zachování kvality života jejich obyvatel.

Nový Peugeot e-Expert Hydrogen bude nejprve nabízen firemním zákazníkům (přímý prodej) ve Francii a Německu, první vozy budou dodány na konci roku 2021. Bude se vyrábět ve Valenciennes ve Francii, následná přestavba bude probíhat ve specializovaném centru Stellantis v německém Rüsselsheimu, které se věnuje vodíkové technologii.

Trh a zákazníci

Segment kompaktních dodávek představuje v Evropě více než 750 000 vozidel ročně. Peugeot Expert od svého uvedení na trh v roce 2016 každoročně zvyšuje svůj tržní podíl.

Technologie vodíkových palivových článků kombinuje elektrický pohon se schopností doplnit vodík za 3 minuty s následným dojezdem více než 400 km podle WLTP[2]. Je odpovědí na stále komplexnější potřeby firemních zákazníků a zaručuje také větší svobodu.

Tato technologie zajišťuje:

· větší dojezd, což je zásadní vzhledem k tomu, že se většina kompaktních dodávek pohybuje v příměstských oblastech a hustě obydlených centrech měst, kde je potřeba bezemisních řešení stále naléhavější;

· plné zachování jedné ze základních funkcí lehkých užitkových vozidel, kterou je přeprava objemných a těžkých předmětů;

· bezprecedentní logistickou flexibilitu a optimalizaci využití.

Peugeot e-Expert Hydrogen je navržen jako „mid-power plug-in hydrogen fuel cell electric“, který kombinuje výhody vodíku, bateriové technologie a elektrického pohonu. Vodík obsažený v nádrži zásobuje palivový článek, který vyrábí elektřinu potřebnou k pohonu vozidla na dlouhé vzdálenosti, zatímco vysokonapěťová baterie poskytuje mimo jiné energii potřebnou k zajištění dynamických vlastností. Celý systém je do vozidla zabudován tak, aby to nebylo na úkor objemu nebo užitečného zatížení.

Vodík se v současné době stává jedním z hlavních pilířů přechodu na nové zdroje energií a v tomto směru bylo oznámeno mnoho mezinárodních projektů. Ekosystém se rozvíjí zejména v Evropě, přičemž se investice Evropské aliance pro čistý vodík[3] do podpory tohoto řešení odhadují na 60 miliard €. Díky těmto vládním plánům se v Evropě neustále zvyšuje počet vodíkových stanic. Značka Peugeot spolupracuje přímo s dodavateli energií, aby mohla poskytovat balíčky nabídek.

Technologie nové generace

Nový Peugeot e-Expert Hydrogen je postavený na modulární platformě EMP2 (Efficient Modular Platform), která je schopná pojmout motor s jakýmkoliv zdrojem energie. Jedná se o plně elektrický vůz kombinující dva zdroje elektrické energie umístěné ve vozidle. Tuto technologii tvoří:

· Vodíkové palivové články umístěné v motorovém prostoru v přední části vozidla, které dodávají elektromotoru elektrickou energii vzniklou rekombinací vodíku obsaženého v nádrži a kyslíku ve vzduchu. Výfukovým potrubím vypouští pouze vodní páru.

· Elektromotor s permanentními magnety o maximálním výkonu 100 kW a maximálním točivém momentu 260 Nm. Toto elektrické hnací ústrojí je umístěno na přední nápravě a je podobné hnacímu ústrojí modelu Peugeot e-Expert, pro který je typická zejména převodovka (reduktor) přizpůsobená potřebám zátěže užitkových vozů.

· Vysokonapěťová lithium-iontová baterie umístěná pod sedadly kabiny, která má kapacitu 10,5 kWh a výkon 90 kW.

· Třífázová palubní nabíječka o výkonu 11 kW umístěná v motorovém prostoru.

· Nádržový systém sestávající ze 3 zásobníků vodíku pod podlahou s celkovou kapacitou 4,4 kg pod tlakem 700 barů.

Nový Peugeot e-Expert Hydrogen nabízí dojezd více než 400 km podle WLTP[4], z toho přibližně 50 km zajišťuje vysokonapěťová baterie.

Plnění vodíkem je rychlé a snadné, trvá pouhé tři minuty. Plnící hrdlo je umístěno na levém zadním blatníku. Vysokonapěťová baterie (10,5 kWh) se dobíjí prostřednictvím nabíjecí zásuvky na levém předním blatníku. Třífázová palubní nabíječka o výkonu 11 kW umožňuje následující doby nabíjení:

· přes Wall Box 11 kW (32 A): plné nabití za méně než hodinu,

· přes zesílenou zásuvku (16 A): plné nabití za 3 hodiny,

· přes standardní zásuvku (8 A): plné nabití za 6 hodin.

Jednotlivé fáze fungování systému „mid-power plug-in hydrogen fuel cell electric“ jsou následující:

· při rozjezdu a nízké rychlosti: potřebnou energii dodává elektromotoru pouze vysokonapěťová baterie;

· při ustálené rychlosti: energii dodávají přímo elektromotoru palivové články;

· při akceleraci, předjíždění nebo stoupání: energii elektromotoru dodávají společně palivové články a vysokonapěťová baterie;

· při brzdění a zpomalování elektromotor dobíjí vysokonapěťovou baterii.

Výkon je k dispozici od okamžiku nastartování vozu, což zajišťuje okamžitou reakci, bez vibrací, bez hluku, bez řazení rychlostí, bez zápachu a samozřejmě bez emisí CO2. Jedinou emisí systému je vodní pára odváděná výfukovým potrubím.

Pro zajištění bezpečnosti chodců se ve městě do rychlosti 30 km/h ozývá zvukový signál, který signalizuje přítomnost vozidla při jízdě vpřed a vzad. Uživatelům dodává jistotu záruka na vysokonapěťovou baterii poskytovaná na 8 let nebo 160 000 km na minimálně 70 % kapacity.

Funkčnost bez kompromisů

Nový Peugeot e-Expert Hydrogen kombinuje kompaktní vnější rozměry s velkou nosností. Umístění vodíkových nádrží pod podlahou umožňuje zachovat objem zavazadlového prostoru, který je ve všech ohledech stejný jako u verzí se spalovacím nebo elektrickým motorem. Toto umístění rovněž zajišťuje bezpečnost a zároveň díky optimálnímu rozložení hmotnosti také potěšení z řízení a radost z jízdy.

Díky specifickému nastavení tlumičů a pružin je zajištěn vysoký komfort odpružení zaručující nejlepší výkon při jízdě s prázdným i naloženým vozem. Řidič nového vozu Peugeot e-Expert Hydrogen se bude ve všech situacích cítit pohodlně, a to díky speciálně seřízenému posilovači řízení, který usnadňuje jízdu, současně byl zachován průměr otáčení[5] 12,4 m.

K dispozici jsou dvě verze dodávky nový Peugeot e-Expert Hydrogen:

§ standardní (L2) 495 cm,

§ prodloužená (L3) 530 cm.

Užitný objem až 6,1 m³, stejně jako prostor pro řidiče a spolujezdce ve dvoumístné kabině je identický jako u verzí se spalovacím nebo elektrickým motorem. Maximální užitečné zatížení 1 100 kg je specifické pro e-Expert Hydrogen. Tažná síla zůstává zachována, s možností tažení přívěsu o hmotnosti až 1 000 kg.

Pro zjednodušení nabídky je pro nový Peugeot e-Expert Hydrogen k dispozici pouze jedna úroveň výbavy. Zahrnuje všechny potřebné komfortní a bezpečnostní prvky:

· 2 samostatná sedadla v kabině;

· 2 posuvné dveře;

· 17″ kola;

· Elektrická parkovací brzda s asistentem pro rozjezd ve svahu (Hill Assist);

· Manuální klimatizace;

· Visiopark 1, couvací kamera 180°;

· Dotykový středový 7″ displej se systémem Peugeot Connect (navigace TomTom 3D, Bluetooth a kompatibilita s Mirror Screen včetně protokolů Apple CarPlay™ a Android Auto™).

Next Gen e-Van Hydrogen by Peugeot

Nový Peugeot e-Expert si zachovává propracovaný, mohutný a atraktivní styl verzí se spalovacím motorem a doplňuje ho o několik charakteristických prvků.

Exteriér vozu:

· nápis „e-Expert Hydrogen“ vzadu;

· kryt hrdla plnění vodíkem na levém zadním blatníku;

· elektrická nabíjecí zásuvka na levém předním blatníku;

· specifická střední část masky chladiče;

· o 40 mm vyšší zavěšení.

Interiér vozu:

· analogový přístrojový panel s barevnou matricí uzpůsobený pro použitou technologii;

· specifická grafika centrálního dotykového displeje s on-line 3D navigací TomTom Traffic;

· nový ovladač automatické převodovky „e-Toggle“;

· ovladač režimu jízdy pro přepínání mezi režimy Eco, Normal nebo Power;

· elektrická parkovací brzda.

Kabina nového Peugeotu e-Expert Hydrogen

Na úrovni místa řidiče došlo k přepracování středové konzoly, do které je nyní zabudován:

· nový dokonale integrovaný a ergonomický ovladač převodovky „e-Toggle“, který nyní umožňuje přístup k funkcím Park / Reverse / Neutral / Drive a Brake;

· přepínač mezi 3 jízdními režimy Eco / Normal / Power;

· ovladač elektrické parkovací brzdy;

· odkládací přihrádka v horní části;

· boční úložná síť na držáku elektrické parkovací brzdy.

Nový Peugeot e-Expert Hydrogen nabízí 3 režimy jízdy, které lze přepínačem měnit:

· Eco (60 kW, 190 Nm): optimalizace dojezdu;

· Normal (80 kW, 210 Nm): optimální pro každodenní provoz;

· Power (100 kW, 260 Nm): optimalizace výkonu při přepravě těžkých nákladů.

K dispozici jsou rovněž dva režimy brzdění s příslušným typem regenerace baterie:

· mírný, odpovídající používání vozu se spalovacím motorem;

· vyšší, (přístupný přes „B“ pro „Brake/Brzda“ na ovladači převodovky), pro silnější brzdění při uvolnění pedálu akcelerace.

Nový Peugeot e-Expert Hydrogen je vybaven elektrickou parkovací brzdou. Tato automatická funkce uvolňuje prostor na podlaze a současně přináší komfort a bezpečnost při každodenním používání.

Přístrojový panel získal nový vzhled. Objevily se informace potřebné pro ovládání elektromobilu s palivovými články:

· powermetr pro zobrazení spotřeby (Eco, optimalizace energie nebo Power, maximální výkon nebo Charge, rekuperace energie);

· ukazatel množství vodíku;

· ukazatel úrovně nabití baterie;

· barevná matrice pro zobrazení informací palubního počítače a dojezdu.

Nový Peugeot e-Expert Hydrogen je prvním sériově vyráběným vozem značky Peugeot, který nabízí elektrickou verzi s vodíkovými palivovými články. Tímto novým vozem, který dokonale ztělesňuje strategii „Extended power of choice“, jde Peugeot v elektrifikaci svých modelů zase o krok dál.

Nový Peugeot e-Expert Hydrogen je technologicky inovativní, v souladu s očekáváním a potřebami zákazníků, bez kompromisů v oblasti užitných vlastností nebo potěšení z jízdy a samozřejmě bez lokálních emisí CO2.

[1] V současné době probíhá homologace

[2] V současné době probíhá homologace

[3] European Clean Hydrogen Alliance

[4] V současné době probíhá homologace

[5] Standardní stopový průměr

Líbil se Vám tento článek? Sdílejte jej!