Lexus rozvíjí strategii čistých elektromobilů nové generace, u nichž uplatňuje principy designu a nových technologií, které změní automobilovou budoucnost. Na své každoroční prezentaci Kenshiki forum v Bruselu dal Lexus detailněji nahlédnout do své celosvětové strategie stát se do roku 2035 značkou čistých bateriových elektromobilů (BEV), v Evropě pak dokonce ještě dříve – a to do roku 2030, pokud to podmínky panující na trhu umožní.
„Lexus je od svého vzniku v roce 1989 průkopníkem technologií. Již mnohokrát se na trhu s prémiovými vozy dokázal obrátit proti proudu zažitých konvencí a důsledně svým zákazníkům přinášet nové hodnoty. Co se elektrifikace týče, budeme i nadále posouvat hranice v segmentu prémiových automobilů. Novou stavebnicovou konstrukci vozidel a baterie nové generace budeme vyvíjet nejen s cílem zlepšovat jízdní schopnosti našich bateriových elektromobilů, ale též – což je možná ještě důležitější – posouvat požitek z jízdy na novou úroveň,“ říká Pascal Ruch, viceprezident Lexus Europe.
„Revoluce se dotkne i softwaru, což nám umožní navrhovat vozidla na nejvyšší úrovni personalizace pro všechny naše zákazníky, tedy v souladu s vizí ‚making luxury personal‘,“ dodává.
Čisté elektromobily Lexus nové generace bude charakterizovat zmenšování a odlehčování konstrukčních částí, což znamená i širší možnosti v otázkách obestavění prostoru. Pokrok technologií elektrifikace přinese další vývoj „typického jízdního projevu Lexus“ – trvalého, těsného a příjemného spojení řidiče s vozidlem ve prospěch sebejistoty, dokonalé kontroly a pohodlí za všech okolností.
Koncepty LF-ZL a LF-ZC naznačují podobu budoucích modelů
Nedávno odhalená koncepční vozidla Lexus LF-ZC a LF-ZL ukazují cestu, jakou Lexus zamýšlí maximalizovat potenciál nabízený elektrifikací a pokrokovými technologiemi s cílem přinášet svěží zkušenosti v oblasti mobility.
Koncept LF-ZC (zkr. ‚Lexus Future Zero-emission Catalyst‘), představený v evropské premiéře na Kenshiki foru, je předobrazem nového sériově vyráběného sedanu Lexus s plánovaným uvedením na trh v roce 2026. Využívá bohatých zkušeností značky Lexus na poli elektrifikace a chlubí se elegantními proporcemi, nízkým těžištěm, prostornou kabinou a designem, v němž se snoubí funkčnost s půvabnými estetickými kvalitami.
Koncept LF-ZL (zkr. ‚Lexus Future Zero-emission Luxury‘) vlajkového čistě elektrického SUV podporuje hladké propojení mezi jednotlivci, mobilitou a společností. Požitek z jízdy bude upraven na míru každému uživateli – interakce s vozidlem dosáhne nové úrovně, kdy vozidlo bude připraveno navrhovat uživateli osobní doporučení na základě stylu jízdy a zvyklostí konkrétního řidiče. Bambus, coby charakteristický materiál v kabině vozu, se odkazuje na japonské tradice a zároveň odráží udržitelný přístup – průmyslové využívání tohoto rychle rostoucího zástupce flóry je důležité i k tomu, aby se zabránilo přerůstání a zajistila ochrana přírody.
Oba koncepty spojují funkčnost a krásu s novým designovým motivem „vyzývavé jednoduchosti“. Ten rozvíjí identitu značky Lexus s využitím kultivovaného a jednoduchého designu k dosažení nepřehlédnutelného postoje.
Plně digitální inteligentní kokpit zajišťuje rychlý přístup k ovládacím prvkům v pohlcujícím prostředí pro řízení vozu. Ústředním prvkem je vidlicový volant, kterým se ovládá systém čistě elektronického řízení „One Motion Grip“, který je exkluzivní technologií značky Lexus. Funkce jsou sloučeny na malých digitálních obrazovkách nalevo a napravo od řidiče. Ovládací prvky včetně řazení, bezpečnostních systémů a jízdních asistentů (ADAS) nebo přepínání jízdních režimů jsou umístěny na levém panelu, zatímco komfortní a praktické funkce, jako např. funkce audiosystému, klimatizace, telefonu a AI, jsou seskupeny napravo. Koncepty jsou dále vybaveny digitálními zpětnými zrcátky (včetně zrcátka v kabině) a ultra širokým monitorem před předním spolujezdcem ke zpřístupnění funkcí infotainmentu a aplikací pro mobilitu.
Operační systém Arene
Nový operační systém Arene značky Lexus otevírá nové možnosti na poli zábavy a konektivity. Systém rozpoznávání hlasu s využitím AI (umělé inteligence) zajistí rychlou odezvu na příkazy a bude schopen pružně navrhovat různá doporučení na míru uživateli – jako kdyby s ním cestoval vlastní komorník. Uvedený systém bude dokonce schopen analyzovat řidičovy zvyklosti i upřednostňované aplikace a funkce, které pak automaticky aktivuje, tedy bez nutnosti o ně žádat.
Jízdní schopnosti
Lexus s výhodou využije specifické vlastnosti a přednosti bateriových elektromobilů, jako je efektní akcelerace a hladká regulace hnací síly zprostředkovaná technologií pohonu všech kol DIRECT4 k dosažení ještě vyšší radosti z jízdy a posílení pocitu souznění řidiče s jeho vozem.
Pohon DIRECT4, který se již objevil v čistě elektrickém modelu Lexus RZ a výkonném hybridu RX 500, průběžně vyvažuje rozdělování hnací síly mezi nápravami v závislosti na zatížení každého z kol. Zajišťuje tak optimální záběrové schopnosti za všech jízdních podmínek s lineárním zrychlováním, lepšími vlastnostmi v zatáčkách a stabilnějším postavením karoserie vozu. Budoucí čisté elektromobily Lexus se systémem čistě elektronického řízení nabídnou intuitivnější zpětnou vazbu od volantu, zejména pak v serpentinách.
Nový operační systém Arene přinese různé druhy prostředí a chování vozidla podle zvoleného jízdního režimu – například pro luxusní vůz, sportovní vůz apod. Dalším vylepšením je posilování senzorické zpětné vazby prostřednictvím úprav zvuku a vibrací vozidla. Uvedené vlastnosti umožní systém čistě elektronického řízení a softwarové funkce vylepšované prostřednictvím vzdáleného přístupu.
Stavebnicová konstrukce vozidel
Čisté elektromobily Lexus nové generace budou využívat novou stavebnicovou konstrukci, která rozděluje karoserii vozidla na tři části – přední, centrální a zadní. To umožní systém Gigacasting, který návrhářům vozidel dává více prostoru ke kreativitě. Snížením počtu dílů – přední a zadní část konstrukce vozidla v současnosti zahrnuje cca 175 samostatných prvků – se výrazně zkrátí doba výroby a zvýší flexibilita ve prospěch rychlého vývoje různých typů vozidel. Přední i zadní část vozidla je touto cestou možné vyrobit za necelé dvě minuty. Další výhodou stavebnicové konstrukce bude vyšší tuhost a nižší hmotnost, což zase přispěje k lineární jízdní dynamice s přirozenou zpětnou vazbou. Konstruktéři vzali v potaz i náklady na opravy, aby v případě drobné nehody nečekaly zákazníka vysoké výdaje.
Promění se i samotný výrobní proces, kdy vozidla budou automaticky procházet jednotlivými fázemi procesu výroby na samohybné montážní lince.
Multi technologický přístup a vývoj produktů
V krátkodobém horizontu (do roku 2026) bude Lexus i nadále prosazovat svůj multi technologický přístup k elektrifikaci, založený na vozidlech trojího typu: modelech nabízejících více variant pohonu, jako například UX, NX a RX z kategorie SUV; bateriových elektromobilech postavených na současné globální podvozkové platformě Lexus, jako například RZ; a bateriových elektromobilech vyráběných pomocí technologie Gigacasting na platformě příští generace, jako například budoucí model na základě konceptu LF-ZC. Lexus v několika příštích letech uvede vozidla spadající do každé z těchto tří kategorií – včetně bateriových elektromobilů – s cílem rozšířit a diverzifikovat modelovou nabídku Lexus.
Nová vozidla budou těžit z výhod vylepšených pohonů a průběžného zdokonalování bateriových technologií. Lexus jako první zavede nové bateriové technologie včetně nové lithium-iontové výkonné baterie, která by měla umožňovat dobití z 10 na 80 % přibližně již za 20 minut, resp. dojezd cca 800 km (podle metodiky WLTP). K dispozici budou i levnější baterie s cílem nabídnout zákazníkům další možnosti volby.
Na jaře 2024 se řada RZ rozroste o nové provedení s pohonem předních kol. Později se bude poprvé (na přání) nabízet systém čistě elektronického řízení „One Motion Grip“. Do budoucna je v plánu nabídnout v bateriových elektromobilech systém simulující chování a způsob ovládání manuálních převodovek – v souladu s posláním značky Lexus zprostředkovat co největší radost za volantem. Zvenčí bude vůz stejně tichý jako kterýkoli jiný bateriový elektromobil, avšak z pohledu ovládání se řidič může těšit na podobné pocity jako při ovládání vozu s manuální převodovkou včetně zvuku a vibrací motoru.
Růst značky Lexus v Evropě
Lexus očekává, že evropské prodeje nových vozů této značky letos dosáhnou cca 74 000 kusů. Nárůst oproti roku 2022 činí cca 50 %, čímž se Lexus řadí mezi nejrychleji rostoucí prémiové značky. Současně půjde o nový rekord celkových prodejů v tomto regionu (mimo Rusko).
Úspěch je založen na konkurenceschopné modelové nabídce, která byla během posledních dvou let prakticky kompletně obnovena. Nabídka tak dnes zahrnuje tři zcela nové modely v klíčových segmentech prémiových SUV střední a vyšší třídy (D a E) – NX, RX a RZ – s možností volby mezi hybridním, plug-in hybridním, resp. čistě elektrickým pohonem.
Tento trend by měl pokračovat i v roce 2024, a podpořit tak ambice značky dosáhnout na evropských trzích šestimístných prodejů. Lexus odhalil dva zcela nové modely, s nimiž značka vstupuje do nových segmentů trhu: nový vlajkový model LM („Luxury Mover“), resp. první kompaktní městský crossover značky Lexus s označením LBX. Model LM nevídaným způsobem posouvá komfort posádky, zatímco LBX je hozenou rukavicí zavedené hierarchii luxusních vozů, kde prakticky demonstruje, že prémiové vlastnosti, kterými jsou kvalita a požitek z jízdy, je možné nabídnout i v hávu malého vozu.
Uvedené modely dokládají růstové ambice značky Lexus a její touhu nadále posouvat stávající hranice prostřednictvím vozidel odpovídajících nové demografii zákazníků.