• Side Assist je ve více než každém pátém voze, adaptivní tempomat je ještě žádanější
  • Asistent pro jízdu v pruzích a Frontradar s nouzovou brzdou City jsou součástí sériové výbavy
  • Zákazníci si pro model KAMIQ častěji objednávají dodatečné kolenní a boční airbagy a couvací kameru
  • Rozhovor s Jaroslavem Krejčou, vedoucím produktové řady celého vozu Small, o technických detailech asistenčních systémů

Kompaktní modely ŠKODA SCALA a KAMIQ patří mezi nejbezpečnější vozy ve svých segmentech – oba při bariérových testech Euro-NCAP získaly maximální možné hodnocení v podobě pěti hvězdiček. Už v sériové výbavě mají nejmodernější asistenční systémy, jako je asistent pro jízdu v pruzích nebo Frontradar s funkcí nouzové brzdy City. Volitelně jsou v nabídce četní další asistenti a bezpečnostní systémy, kteří jsou už od uvedení obou modelů na trh v roce 2019 velice žádaní.

Systém Side Assist, který je pro modely SCALA a KAMIQ k dispozici volitelně, pomáhá při předjíždění na dálnicích a silnicích pro motorová vozidla a zlepšuje tak bezpečnost. Až do vzdálenosti 70 metrů rozpozná zezadu se blížící vozy a řidiče před nimi varuje. V roce 2019 sjela s tímto asistentem z linky každá pátá SCALA (20,2 procent). V případě městského SUV KAMIQ doplnil asistenční systém Side Assist s integrovanou funkcí Rear Traffic Alert sériovou výbavu, sestávající z asistenta pro jízdu v pruzích a asistenta Front Radar s funkcí nouzové brzdy City, dokonce u 26,9 procent vozů. Rear Traffic Alert při couvání z parkovacího místa varuje před objekty, které se pohybují kolem zádi vozu. Opět častěji než u modelu SCALA si dodatečné airbagy objednávají zákazníci vozů KAMIQ: 44,8 procenta všech městských SUV bylo vybaveno volitelným kolenním airbagem řidiče
a 15,1 procenta těchto vozů disponuje proaktivní ochranou posádky včetně bočních airbagů v zadních dveřích. U modelu SCALA se pro volitelný kolenní airbag rozhodlo 18,9 procenta zákazníků.

Adaptivní tempomat (ACC) nabízí dodatečný komfort například těm, kteří často jezdí nebo při delších jízdách po dálnici. U městského SUV KAMIQ se pro tento inteligentní systém, který až do rychlosti 210 km/h samostatně udržuje nastavené tempo a samostatně brzdí za pomaleji jedoucími vozy, rozhodla více než jedna třetina zákazníků (34,5 procent). Vybaven jím byl i téměř každý čtvrtý vůz SCALA (24,5 procent). Při delších jízdách pomáhá také rozpoznávání únavy, pro které se rozhodlo 19,3 procenta zákazníků modelu KAMIQ a 17,4 procenta řidičů modelu SCALA.

V kurzu je u obou kompaktních modelů značky ŠKODA také couvací kamera, kterou si pro vůz SCALA objednalo 45 procent zákazníků, v modelu KAMIQ to bylo dokonce 59,1 procenta. Pro bezpečné a pohodlné parkování mělo 36,9 procenta všech expedovaných vozů řady SCALA a 49,2 procenta všech vozů KAMIQ parkovací senzory vpředu a vzadu. Clever novinku nabízí ŠKODA i co se týče osvětlení: zatímco všechny vozy typu SCALA a KAMIQ za soumraku nebo deště umí automaticky zapnout tlumená světla, na přání dodávaný systém Auto Light Assist nabízí také možnost automatického tlumení dálkových světel, pro případ se blížícího se vozidla v protisměru. Pro tuto mimořádnou výbavu se rozhodlo 22,8 procenta zákazníků modelu SCALA a 17,8 procenta majitelů vozu KAMIQ. 71,4 procenta expedovaných vozů SCALA a 81,4 procenta vozů ŠKODA KAMIQ bylo vybaveno dešťovým senzorem.

Rozhovor s Jaroslavem Krejčou, vedoucím produktové řady celého vozu Small společnosti ŠKODA AUTO:

Kompaktní modely ŠKODA SCALA a KAMIQ už v sériové výbavě disponují asistentem pro jízdu v pruzích a asistentem Frontradar s funkcí nouzové brzdy City. Jak tyto systémy fungují?

Jaroslav Krejča: To je různé. Asistent pro jízdu v pruzích využívá kameru v čelním skle pro detekci okrajů jízdní dráhy a dopravního značení. Díky tomu může řidiče varovat před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu a pomocí zásahů do řízení držet vůz v aktuálním pruhu. Automatické korekce řízení probíhají kontinuálně a měkce a řidič je může „přehlasovat“ bez vynaložení velké síly. Asistent Frontradar naproti tomu s pomocí radaru na přídi sleduje odstup od vozu před sebou. Systém varuje řidiče před hrozící kolizí a je schopen i automaticky brzdit, aby zabránil nehodě, popř. minimalizoval její důsledky. Při rychlostech od 5 do 60 km/h je kromě toho aktivní i rozpoznávání chodců a cyklistů. Přitom systém s pomocí propracovaného algoritmu propočítává, zda hrozí, že chodec nebo cyklista bude nebezpečně křižovat cestu vozu.

Které dodatečné funkce nabízí volitelný Side Assist?

Krejča: Side Assist s pomocí dvou radarových senzorů v zadním nárazníku sleduje oblast až 70 metrů za vozem. Když systém rozpozná vozidla, přijíždějící zezadu, nebo ve slepém úhlu, varuje řidiče prostřednictvím světelných signálů na vnitřní straně krytu vnějšího zpětného zrcátka a vibrací volantu. Pokud řidič zapne blinkr, kterým ukazuje, že bude přejíždět do jízdního pruhu, v němž se zezadu blíží vozidlo, zasáhne Side Assist také aktivně korekcemi řízení, aby zabránil kolizi. Při akceleraci pracuje systém od rychlosti 15 km/h a při brzdění až do 10 km/h. Další součástí systému Side Assist je Rear Traffic Alert. Pokud řidič vozu SCALA nebo KAMIQ couvá z parkovacího místa, systém ho až do rychlosti 15 km/h upozorní na objekty, pohybující se kolem zádi vozu. To funguje i tehdy, když se tyto objekty blíží z boku s rychlostí až 70 km/h. Pokud řidič nereaguje na první optický signál, je varován i akusticky, poté následuje automatické nouzové brzdění.

Adaptivní tempomat (ACC) za jízdy také automaticky udržuje dostatečný odstup od vozů před sebou a je-li to nutné, zabrzdí vůz SCALA nebo KAMIQ až do úplného zastavení. Je toto v kombinaci se zásahy do řízení ze strany asistenta pro jízdu v pruzích už autonomní řízení?

Krejča: Než sériové autonomní řízení vstoupí do našich vozů, zbývá ještě udělat několik kroků. Naše aktuální systémy ale už zčásti plní autonomní funkce, které řidiče při určitých akcích podpoří a v mnoha situacích zvyšují bezpečnost. Například tehdy, když systém rozpozná nebezpečnou situaci rychleji a dříve než řidič a může tak zabránit nehodě. Řidič za jízdy stále nese plnou odpovědnost za své vozidlo a musí mít ruce neustále na volantu.

Líbil se Vám tento článek? Sdílejte jej!