> Plug & Charge brzy udělá z nabíjecích karet minulost
> Obousměrné nabíjení přemění elektromobily na mobilní úložiště energie
> Nový software pro lepší plánování nabíjení a rychlejší nabíjení
> Volkswagen nabízí s více než 270 000 nabíjecími stanicemi přístup k jedné z největších a nejrychleji rostoucích nabíjecích sítí v Evropě
> Nabíjení a energie se zařadily mezi klíčové obchodní oblasti značky Volkswagen
Volkswagen je prvním mainstreamovým výrobcem, který nabízí svým zákazníkům kompletní a dokonale navazující ekosystém pro nabíjení jejich elektromobilů. Služba s označením We Charge bude postupně ještě výkonnější, komfortnější a trvale udržitelnější – díky novým řešením pro nabíjení doma i na cestách, novým funkcím v modelech ID. a zanedlouho i díky technologii obousměrného nabíjení.
„Plošná výstavba nabíjecí infrastruktury je pro urychlenou realizaci elektrické ofenzivy zásadní. Nabíjení musí být v každodenním životě ještě jednodušší a praktičtější,“ vysvětluje Silke Bagschiková, marketingová ředitelka ID. Digital a vedoucí prodeje a marketingu produktové řady E-Mobility ve společnosti Volkswagen. „Jako výrobce k tomu zásadním způsobem přispíváme novým softwarem v našich modelech ID. a řešeními, jakým je služba Plug & Charge.“
Přesahujeme hranice samotného automobilu. Důležité základy pro elektrickou ofenzivu značky vytvořil koncern Volkswagen. „Naším cílem je elektromobil, který bude pro naše zákazníky prvním vozem bez kompromisů. Proto budujeme kompletní systém nabíjení včetně řešení pro nabíjení doma, rychlé výstavby infrastruktury pro rychlé nabíjení na cestách, kompetentního poradenství, komplexní nabídky nabíjecích tarifů a správných fleetových řešení pro firemní zákazníky,“ říká Elke Temmeová, vedoucí obchodní oblasti nabíjení a energie ve společnosti Volkswagen Group Components a generální ředitelka společnosti Elli. „Kromě toho máme jasný cíl. Chceme, aby baterie našich elektromobilů byly na energetickém trhu využitelné jako flexibilní mobilní úložiště energie. Úložiště energie jsou nezbytně nutné pro zvyšování podílu energií z obnovitelných zdrojů. Nabíjení může být díky tomu pro zákazníky navíc i mnohem výhodnější, protože bude možné dodávat vlastní elektrickou energii do veřejné sítě.“
Nabíjení doma. Již dnes lze elektromobily komfortně nabíjet v domácí garáži – například nástěnnou nabíječkou ID. Charger koncernové značky Elli. Zákazníci mají přitom na výběr kromě základní verze také dvě zcela síťově propojené varianty, které lze ovládat z chytrého telefonu prostřednictvím aplikace We Connect ID. App. Značka Volkswagen navíc nabízí v Německu vhodnou smlouvu o odběru ekologické elektrické energie „Volkswagen Naturstrom“, která zaručuje 100% dodávky certifikované ekologické elektrické energie z obnovitelných zdrojů.
Nabíjení na cestách – brzy i prostřednictvím služby Plug & Charge. Zákazníci programu We Charge mají již dnes s kartou We Charge přístup do jedné z největších nabíjecích sítí v Evropě. Její součástí je více než 270 000 veřejných nabíjecích stanic – ve městech i podél dálkových dopravních tepen. A tento počet neustále roste. Do roku 2025 vybuduje koncern Volkswagen – společně se silnými partnery – v Evropě 18 000 rychlonabíjecích stanic. K tomu vzniká ve spolupráci s obchodními partnery dalších cca 35 000 nabíjecích stanic, z nichž mnohé jsou nebo budou veřejně přístupné.
Modely Volkswagen ID. obdrží v roce 2022 novou funkci, která nahradí dosavadní proces ověřování nabíjecí karty. Nabíjení na rychlonabíjecích stojanech tak bude ještě jednodušší. Jakmile zákazník připojí nabíjecí kabel, dojde k zabezpečené, šifrované komunikaci podle normy ISO 15118 mezi automobilem a nabíjecím stojanem. Tato autentizace trvá pouhých několik sekund, poté se spustí proces nabíjení. Vyúčtování proběhne jako obvykle na základě smlouvy We Charge. Plug & Charge se začne v roce 2022 používat v sítích Ionity, Aral, bp a EON. V současnosti probíhají jednání s dalšími velkými partnery.
Další kroky: inteligentní a obousměrné nabíjení. Home Energy Management System (HEMS) je předpokladem pro inteligentní nabíjení doma. Tento systém rozpoznává všechny požadavky spotřebitelů, aby mohl inteligentně rozložit a řídit jejich napájení. Především pro majitele fotovoltaických elektráren bude díky tomu ještě jednodušší nabíjení elektrickou energií z vlastních zdrojů.
Kromě toho je již dnes možné díky chytrým tarifům a algoritmům nabíjet automobily v době, kdy jsou k dispozici přebytky elektrické energie z obnovitelných zdrojů. Díky tomu není nutné odstavovat například větrné elektrárny z důvodu, že nejsou odběratelé. Jen v roce 2019 zůstalo v Německu nevyužito 6500 GWh elektrické energie z obnovitelných zdrojů – s tímto množstvím elektrické energie by mohlo jezdit 2,7 milionu elektromobilů po celý rok.
Ještě větší je však potenciál v kombinaci s obousměrným nabíjením. Volkswagen je nyní krok od uvedení této převratné technologie na trh. Elektromobily mohou nepotřebnou elektrickou energii dodávat do domácí elektrické sítě zákazníka (Vehicle-to-Home), a přispívat tak ke stabilizaci elektrické sítě. Touto technologií budou disponovat všechny modely ID. se sadou akumulátorů o kapacitě 77 kWh. Pro již dodaná vozidla bude postupně k dispozici prostřednictvím aktualizací „Over-the-Air“. Přenos elektrické energie bude spolu s příslušnou komunikací probíhat prostřednictvím speciální obousměrné nástěnné nabíječky pracující se stejnosměrným proudem.
Nový software pro modely ID. Zanedlouho budou všechny modely ID. sjíždět z montážní linky s novým softwarem, který nabízí při nabíjení velké výhody. U baterie o kapacitě 77 kWh vzroste nejvyšší nabíjecí výkon ze 125 na 135 kW (resp. 150 kW u modelu ID.5 GTX2), což ušetří až devět minut při nabíjení z 5 na 80 procent. Tato vylepšení budou prostřednictvím aktualizace softwaru aktivována i u vozidel, která již byla dodána zákazníkům. Další novou funkcí je režim Battery Care Mode, který zajistí maximální ochranu sady akumulátorů. V tomto režimu je horní hranice stavu nabití snížena na 80 procent.
Menu pro nabíjení, které se nyní nachází na velkém dotykovém displeji modelů ID. v první úrovni, bude nabízet ještě více informací v přehlednější struktuře. Online výpočet trasy v navigačním systému bude umět sestavit pro dlouhé trasy chytrý plán jízdy s větším počtem zastávek. Rozhodujícím parametrem bude co nejdřívější příjezd do cíle. Systém přitom bude zohledňovat data o dopravě a trase i požadovaný stav nabití baterie v cíli. Vyhodnocování zastávek kvůli nabíjení bude probíhat dynamicky a řídit se podle výkonu nabíjecích stojanů a jejich obsazení. Plán trasy tak může nakonec doporučit dva krátké nabíjecí procesy s vysokým výkonem místo jednoho dlouhého s nízkým výkonem.
Podpora výroby elektrické energie z obnovitelných zdrojů. Značka Volkswagen podporuje jako první výrobce automobilů výrobu elektrické energie z obnovitelných zdrojů výstavbou nových větrných a slunečních parků v Evropě. Jejich prostřednictvím bude navíc vyráběno a do elektrické sítě dodáváno takové množství elektrické energie, které budou ke svému provozu potřebovat vozy rodiny ID., jejichž majitelé nepoužívají pro nabíjení „zelenou“ elektrickou energií. Do roku 2025 vznikne 20 nových energetických areálů, které budou vyrábět 7 TWh ekologické elektrické energie ročně, což odpovídá více než 300 novým větrným elektrárnám. Volkswagen vynaloží na tento projekt do roku 2025 cca 40 milionů eur.
Cíl značky Volkswagen. Středem zájmu dekarbonizačního programu „Way to ZERO“ je urychlená realizace elektrické ofenzivy prostřednictvím strategie ACCELERATE. Volkswagen bude mít nejpozději do roku 2050 klimaticky neutrální bilanci. Dílčím cílem je snížení emisí CO2 na jedno vozidlo v Evropě o 40 procent do roku 2030 (oproti roku 2018). Klimaticky neutrální bilanci bude mít také výroba včetně dodavatelských řetězců i samotný provoz elektromobilů. Kromě toho se budou důsledně recyklovat vysokonapěťové sady akumulátorů starých elektromobilů.
Cílem je kompletní elektrifikace flotily nových vozů. Do roku 2030 budou elektromobily tvořit minimálně 70 procent prodeje značky Volkswagen v Evropě, což je výrazně více než jeden milion vozů. V Severní Americe a Číně budou mít elektromobily podíl nejméně 50 procent. Volkswagen proto bude uvádět na trh minimálně jeden nový model elektromobilu ročně.
2 ID.5 GTX – spotřeba elektrické energie v kWh/100 km: kombinovaná 17,1; emise CO2 v g/km: 0, třída hospodárnosti: A+++