• Svezli jsme se prvně Škodou Octavia nové generace

  • Objevili jsme plno jejích silných…

  • … ale i slabých stránek

  • S definitivním verdiktem ale počkáme do velkého testu

O nové generaci Škody Octavia se toho napsalo už hodně a i my jsme jí věnovali dostatek prostoru. Přeci jen je to pro náš trh velmi důležité auto a budeme se s ním setkávat ještě mnoho let. Na silnicích se z Octavie stala taková pampeliška. Je všude.

Dnes nečekejte nějaké sáhodlouhé hodnocení a definitivní závěr, protože jsme se s novou Octavií projeli opravdu jen krátce a navíc v ne úplně optimálním režimu. Teprve klasický týdenní test ukáže, jak na tom nová Škoda Octavia v reálném provozu a v každodenním životě je. Přesto už teď můžeme s jistotou říci, co se na nové Octavii povedlo, co zavání průšvihem a co by se nám líbilo pro facelift. Tak se do toho pusťme a vezmeme to v několika samostatných bodech.

Škoda Octavia IV: Všechny pojedou přes 200 km/h + informace o motorech

S jakou Octavií jsme jezdili?

Vyzkoušeli jsme verzi kombi s naftovým motorem 2.0 TDI o výkonu 110 kW (150 k) spojený se sedmistupňovým automatem DSG a pohonem předních kol. Prozatím jsme testovali předsériové provedení. Novinářská auta určená pro testy obvykle bývají nařachaná výbavou po strop (doslova) a jejich tabulkové ceny bývají skoro až absurdní. Ostatně, už v konfigurátoru jsme si ukázali, že Octavia TDI může klidně stát milion a čtvrt. My jsme sice dostali k dispozici také bohatě vybavené auto, ale některé fajnovosti chyběly.

Jak nová Octavia vypadá?

Octavia Combi, kterou jsme zkoušeli, sice dorazila na velkých kolech, ale nebylo to úplně vrcholné auto. Pod kapotou byl zřejmě jeden z nejžádanějších motorů: 2.0 TDI o výkonu 110 kW

Ačkoli se Octavia o moc nezvětšila, působí na první pohled mohutněji. Především ale vypadá opravdu důstojně a hodnotně. Spíše byste ji zařadili do kategorie o třídu vyšší, než kam opravdu spadá. Stejný dojem navozuje i v interiéru. Zatímco minulá generace zejména v základních verzích působila dost lacině, tohle auto takové dojmy nenavozuje. Samozřejmě jsme zvědaví na to, jak bude na první pohled působit právě nějaká základní verze „cena od“, ale tu jsme ještě neviděli a nemůžeme posoudit. Snad jen v barevných kombinacích se mohl výrobce trochu odvázat, ale Octavii si můžete poměrně široce specifikovat.

Jak nová Octavia jezdí?

Nemůžeme říci, že by nás Octavia zklamala. Není to sportovní auto, takže nelze kritizovat určitou rozvážnost při prudkých změnách směru a v nájezdu do zatáčky. Horší okresku ale Octavia filtruje velice dobře a odhlučnění podvozku je slušné. Do kabiny ale pronikalo více hluku od motoru. Rozhodně jsme čekali, že bude modernizované dvoulitrové tédéíčko kultivovanější. Ale zase, je to předsériový kus, navíc nezajetý. Věříme, že v produkčních autech bude po 10 000 km ticho jako v kostele.

Na o palec menších a o trochu užších kolech by to asi bylo lepší, ale ani takhle to rozhodně nebylo špatné a svým projevem Octavia připomíná současný Passat. Trochu houpavá, ale hlavně pohodlná

V rychle najetých zatáčkách se ale naše auto necítilo úplně ve své kůži a jako by neustále nevědělo, co má vlastně dělat. Jednou bylo v nájezdu moc horlivé, podruhé v té samé zatáčce ve stejné rychlosti nedotáčivé jak přetížený nákupní košík. Dost nám to připomínalo bavoráky s netečným aktivním řízením s proměnným převodem, kdy člověk musí v oblouku neustále dělat korekce volantem. Ale když se řidič uklidní a pojede „na pohodu“, stane se z Octavie přesně to, čím má být — velice příjemný silniční křižník.

Video: Novou Škodu Octavia IV poslali proti zdi. Jak je bezpečná?

V autě se podle očekávání velmi dobře sedí. Volant má správnou velikost, možná by mohl mít o trochu tenčí věnec. Kdyby nám někdo zavázal oči, vsadili bychom se, že jedeme v Passatu. A tahle informace asi bude spoustě lidí stačit, protože pro koho byl v rámci firemní hierarchie Superb nebo Passat zakázaný, může se těšit, že dostane s novou Octavií vlastně pocitově stejné auto. Pohodlné, plavné a svým způsobem velice uklidňující.

I špatnou silnici zvládá nová Octavia s přehledem. Jen se standardnímu podvozku moc nelíbí prudké změny směru a požadavky na dynamickou jízdu. Od toho ale tady bude provedení RS, které kus pohodlí vymění za ostřejší reakce

Dynamika motoru 2.0 TDI 110 kW by šla označit slovním spojením „klidná síla“. Nečekejte údernost starých tédéíček, tenhle motor je především plynulý a plavný. Při rozjezdech automat trochu váhá, ale diesel se snadno sbírá z nízkých otáček a v polovině otáčkoměru nezdechne. Na rychlé pokyny reaguje automat v komfortním režimu trochu opožděně, ale zase je potřeba si uvědomit, že tohle není sportovní auto. Na normální jízdu je kalibrace pohonného ústrojí vlastně naprosto vyhovující. Kdybychom teď měli někam jet 1000 km na jeden zátah, klidně bychom zůstali v téhle nové Octavii.

Co se na Octavii nepovedlo?

No, pár drobností ke zlepšení tu je. Předně infotainment. Ten vyžaduje opravdu hodně zvyku a přesun spousty tradičních ovladačů na dotykový displej plno lidí naštve. Třeba v Peugeotech nás ovládání klimatizace přes dotykový displej štvalo a štvát nás bude i u Octavie. Chybí snadno nahmatatelný otočný ovladač hlasitosti. Zvyk vyžaduje také ten volič automatu, ale to už není tak strašné. Někteří kolegové si stěžovali na nespolehlivé propojení se zařízeními od Applu. A i když ten multifunkční digitální displej před řidičem vypadá efektně, klasické budíky jsou prostě klasické budíky. Aspoň že head-up displej je nerušivý, i když možná by zobrazené údaje mohly být trochu větší.

Galerie: Škoda Octavia IV a její nový dotykový infotainment

Co strašné ale opravdu je, jsou ty moderní „asistenční“ a „bezpečnostní“ systémy. Spíše bychom je ale mohli označit jako „otravující“ a „buzerační“. Auto vás samo tahá za volant, brzdí si, kdy se mu zachce, pípá, houká, bliká, hudruje… Tohle je vážně k vzteku! Aby člověk zdlouhavým procesem proklikávání se palubním menu tyhle otravné věci povypínal… Pak začne být Octavia zase normální auto, které normálního řidiče, schopného nečumět do mobilu a sledovat provoz, neustále nebuzeruje.

Mám si novou Octavii koupit?

Zatím nevidíme vážný důvod, proč ne. Běžte ji ale vyzkoušet a rozhodněte se dobře rozmyslete, co v autě chcete. Spousta položek výbavy jsou naprosté zbytečnosti. Věříme ale, že s nějakou decentní výbavou (už v základu je toho dost) bude Octavia vlastně výborné rodinné (a služební) auto. Je pohodlná, dobře se v ní sedí a místa je v ní spousta. A na průměrné české silnici jezdí opravdu slušně. Abychom ale mohli udělat nějaký definitivní závěr, počkejme si na klasický velký redakční test.

Líbil se Vám tento článek? Sdílejte jej!