Výroba hliníku v Rio Tinto spoléhá na lokálně vyráběnou elektřinu ve vodních elektrárnách
Inovativní metoda elektrolýzy omezuje produkci CO2 během výrobního procesu
Potenciál na využití až z 50 procent sekundárního materiálu
Připraveno pro dodávky do americké továrny ve Spartanburgu

BMW Group pokračuje ve svém úsilí o systematické snižování emisí CO2 v dodavatelském řetězci. Zvláštní pozornost je věnována materiálům, při jejichž výrobě vzniká velké množství CO2, jako je hliník, ocel a plasty. BMW Group proto hodlá od roku 2024 odebírat hliník od kanadské společnosti Rio Tinto, která pro jeho výrobu využívá elektřinu z vodních elektráren, což přináší významné snížení produkce CO2. Společnosti za tímto účelem podepsaly memorandum o porozumění. V porovnání s konvenčně vyráběným hliníkem může tento přístup ušetřit přibližně 70 % emisí CO2. Plánované objemy dodávek budou využívány výhradně pro výrobu automobilů v továrně BMW Group ve Spartanburgu v americkém státě Jižní Karolína, a to například na díly, jako jsou kapoty motorů.

„Máme jasné cíle pro snižování emisí CO2 v dodavatelském řetězci. Použitím inovativních materiálů můžeme snížit uhlíkovou stopu našich vozidel ještě před jejich předáním zákazníkům. Dohoda o dodávkách nízkouhlíkového hliníku se opírá o několik pilířů: kromě vodní energie a vysokého podílu druhotného materiálu chceme být lídrem v automobilovém průmyslu také tím, že zvýšíme používání hliníku bez přímých emisí CO2 z procesu tavení,“ vysvětluje Joachim Post, člen představenstva BMW AG odpovědný za nákup a dodavatelskou síť.

Díky své relativně nízké hmotnosti a dalším pozitivním materiálovým vlastnostem zaujímá hliník pevné místo v inteligentní konstrukci BMW Group, kombinující různé druhy materiálů. V dodavatelském řetězci čistě elektrického vozu střední velikosti připadá na hliník přibližně čtvrtina jeho emisí CO2. To podtrhuje obrovský potenciál snižování emisí CO2 u dodavatelů zaměřených na produkci hliníku.

Inovativní výrobní proces.
Technologie ELYSIS, vyvinutá pro výrobu hliníku, přináší revoluci v procesu tavení, který je nutný pro výrobu. Inovativní metoda využívá bezuhlíkové anody, které eliminují veškeré emise CO2 související s tímto procesem; její testování na průmyslové úrovni úspěšně proběhlo v roce 2021. BMW Group se hodlá stát jedním z prvních zákazníků, kteří budou tuto technologii využívat ve své sériové výrobě.

Další pilíře dohody se společností Rio Tinto.

Kromě bezuhlíkového procesu se podepsaná dohoda vztahuje také na hliníkové slitiny vyráběné s využitím elektřiny z obnovitelných zdrojů energie, jejichž emise CO2 jsou pouze třetinové oproti průměru v odvětví. Továrny na výrobu hliníku v Quebecu jsou téměř výhradně napájeny elektřinou ze šesti místních vodních elektráren. Jako další příspěvek k ochraně zdrojů bude do konečného výrobku přidáván recyklovaný obsah, který může potenciálně dosáhnout podílu až 50 %.

Využití technologie blockchain společnosti Rio Tinto rovněž zaručuje plnou sledovatelnost hliníku, a to až k původnímu bauxitovému dolu. Tím je zajištěna transparentnost celého dodavatelského řetězce, což má velký význam při sledování dodržování environmentálních a sociálních standardů těžby surovin.

Líbil se Vám tento článek? Sdílejte jej!