Soutěžní tým TOYOTA GAZOO Racing se v dramatickém závěru podniku Osm hodin Bahrajnu, který byl zároveň posledním závodem sezóny 2024, postaral o napínavý souboj, kdy překonal všechny nečekané překážky a obhájil titul mistra světa v rámci světového šampionátu vytrvalostních soutěží FIA (WEC).

Do závodu tým nastupoval se dvěma vozy na prvních dvou startovních pozicích s vědomím, že vítězství v tomto podniku znamená zisk mistrovského titulu. V různých fázích závodu se do vedení dostaly oba nasazené vozy, ale v závěru již byl na trati pouze jeden vůz, a to až na 10. místě kvůli nečekaným zvratům v průběhu závodu.
Osm hodin Bahrajnu: Toyota obhájila titul světového šampiona

Díky neuvěřitelnému úsilí celého týmu a své dokonalé jízdě se Sébastien Buemi s vozem GR010 HYBRID č. 8, za jehož volant dále usedají Brendon Hartley a Ryo Hirakawa, dokázal prokousat soutěžním polem a zvítězit, což z pohledu Toyoty znamená šestý titul mistra světa v řadě (s náskokem šesti bodů před Porsche).

Vůz GR010 HYBRID s číslem 7 si přibližně v polovině závodu díky postavení na čele již dělal naděje na vítězství, ale kvůli závadě palivového čerpadla byli Mike Conway, Kamui Kobajaši a Nyck de Vries nuceni odstoupit. To pro Kamuiho a Nycka zároveň znamenalo konec beztak nevelkých nadějí na titul světového šampiona pro soutěžní jezdce, neboť ten by získali pouze v případě vítězství.

Mávání šachovnicovým praporkem v Bahrajnu zároveň uzavřelo sezónu 2024, která čítala 72 hodin závodění v rámci osmi podniků na čtyřech kontinentech v časovém rozmezí bezmála 10 měsíců. Tým TOYOTA GAZOO Racing v této sezóně zaznamenal pět pódiových umístění včetně tří vítězství, dvou prvních startovních pozic a 190 bodů do světového šampionátu. TOYOTA GAZOO Racing na závěr napínavého soutěžního roku blahopřeje novým držitelům mistrovského titulu pro soutěžní jezdce, kterými jsou Kévin Estre, Andre Lotterer a Laurens Vanthoor, a současně děkuji všem soupeřům ve WEC za jejich podíl na této pozoruhodné sezóně.

Napínavý a náročný závod začal pro tým dobře se Sébastienem v čele po startu z první pozice. Avšak naděje po 18 minutách zhatil náraz vozu kategorie GT zezadu, po němž se Sébastien propadl až na sedmé místo. Postavení dokázal o něco vylepšit, a Brendonovi tak koncem druhé hodiny závodu předával volant na páté pozici.

Brendon a Ryo následně během svých stintů bojovali s degradací pneumatik, ale díky nemalému úsilí se podařilo osmičku udržet po celou dobu v první šestce a se šancí na vítězství. Krátce po překlopení závodu do druhé poloviny dvakrát vyjížděl safety car, což přineslo smazání odstupu mezi 18 hypercary.

Ve chvíli, kdy se závod pouhou hodinu a něco před koncem opět rozjel, se Sébastien pohyboval na 10. místě, ale zároveň jen 15 sekund za vozem na čele, a tak zahájil neuvěřitelný souboj v naději o zisk mistrovského titulu pro tovární tým. Svým heroickým výkonem překonal několik klíčových soupeřů a po poslední zastávce v boxech se posunul na druhou pozici.

Něco přes 30 minut před koncem celé soutěžní sezóny předvedl Sébastien pozoruhodný comeback, kdy předjel Porsche č. 5 a ujal se vedení. Následně si vytvořil pohodlnou rezervu, a vůz GR010 HYBRID s číslem 8 tak projížděl kolem mávajícího šachovnicového praporku s náskokem 27,539 sekundy – pro osmičku to zároveň znamenalo druhé vítězství sezóny, resp. 10. vítězství týmu Toyota v Bahrajnu.

Ze dvou nasazených vozů GR010 HYBRID se sedmička zprvu jevila jako pravděpodobnější kandidát na vítězství. Mike v závěru prvního kola povyskočil ze čtvrtého místa do první trojky a následně se volantu chopil Kamui, který ještě netušil, jak dramatický stint jej čeká. Se západem slunce během čtvrté hodiny závodu se Kamui díky svému odvážnému předjíždění vyšplhal na druhé místo.

Avšak sedmičku zasáhl problém s palivovým čerpadlem, který se projevoval přerušovaným poklesem výkonu. Jezdci, konstruktéři i mechanici se pustili do hledání řešení, a zpočátku se i zdálo, že uspěli, když se Kamuimu podařilo stáhnout odstup a Nyck se díky rychlé zastávce v boxech dostal do vedení. Ale závada se vrátila a sedmička se začala v závodním poli propadat.

Jelikož by si problém vyžádal zdlouhavou opravu, tým se rozhodl vsadit kartu na vítězství a zisk mistrovského titulu. Pouhé dvě hodiny před koncem závodu tak bylo rozhodnuto o odstoupení vozu č. 7, aby celé osazenstvo mohlo solidárně podpořit tažení osmičky. Dnešní mistrovský titul je tudíž nade vší pochybnost výsledkem úsilí celého týmu.


Kamui Kobajaši (šéf týmu a jezdec, vůz č. 7):
„V první řadě všem moc děkuji za veškerou podporu, které se nám z celého světa během této sezóny dostalo. Zisk titulu mistra světa pro tovární tým je úžasným úspěchem, který je výsledkem ohromného úsilí celého týmu a každého jednoho člena, včetně našich kolegů z Toyoty i partnerů, kteří na tomto úspěchu mají nemalý podíl. Tento výsledek si přáli všichni z týmu a dali do toho vše, abychom jej dosáhli, takže vám za veškerou tuto práci děkuji. Osmička si dnes po tom neuvěřitelném závodu vítězství zasloužila. U našeho vozu ale evidentně došlo k problémům, a tak jsme museli odstoupit. Chystáme se to analyzovat, abychom do příští sezóny nastoupili ještě silnější.“

Mike Conway (jezdec, vůz č. 7):
„Pro náš vůz to bylo samozřejmě zklamání. V určitých fázích jsme byli velmi silní a vypadalo to na vítězství, ale pak nastal ten problém, který nás bohužel vyřadil ze závodu. Ale zvítězila alespoň osmička, což znamená, že jsme dosáhli cíle získat mistrovský titul pro tovární tým. Mám velkou radost za tým i Toyotu a těší mne též vítězství osmičky díky tak parádní jízdě v závěru. Tuto chvíli si všichni moc užijeme.“

Nyck de Vries (jezdec, vůz č. 7):
„Je úžasné zakončit sezónu na vítězné vlně s čerstvým titulem světového šampiona mezi týmy a úžasným vítězstvím osmičky. Pro posádku našeho vozu je to samozřejmě trochu hořkosladký pocit, že jsme body nezískali, když zvážíme, že jsme se pohybovali na vítězné pozici. Nebýt technické závady, mohli jsme získat oba mistrovské tituly, ale to je prostě součást hry a my se s tím musíme smířit. Celkově mám velkou radost za tým, že získal svoji odměnu, protože po náročné sezóně plné událostí si ji všichni opravdu zasloužili.“

Sébastien Buemi (jezdec, vůz č. 8):
„Je to senzace vyhrát závod, když pomyslíme, jak to s námi v jednu chvíli vypadalo. Vzhledem k veškeré nepřízni osudu, problémům, penalizacím a smůle je to úžasný pocit, že se týmu podařilo světový šampionát vyhrát. To zde bylo naším cílem, kterého jsme dosáhli díky neobyčejnému úsilí celého týmu. Když se náš vůz dostal na 10. místo a během zastávek v boxech jsme se propadali na konec závodního pole hypercarů, pomyslel jsem si, že jsme hotovi. Ale stájoví kolegové dokázali vytrvat se starým obutím, což znamenalo, že jsem měl v závěru výhodu nových pneumatik. Když to dnes bylo nejdůležitější, odvedli jsme společně dobrou práci, a mám tak velkou radost za celý tým.“

Brendon Hartley (jezdec, vůz č. 8):
„Mám ohromnou radost za všechny z týmu i za celou Toyotu. Závod zpočátku neprobíhal tak hladce, jak probíhat mohl. Zkusili jsme středně tvrdé obutí, ale to nefungovalo. Poté Séb v závěru předvedl neuvěřitelný stint. Byl za hvězdu, byla to neuvěřitelná jízda. Díky všem z týmu, v Toyotě i všem našim partnerům. O toto vítězství a mistrovský titul jsme museli hodně bojovat, takže to hodně znamená. Zakončit sezónu vítězstvím je pro náš vůz před zimní přestávkou jednoduše úžasné.“

Ryo Hirakawa (jezdec, vůz č. 8):
„To byl tedy den! Závod byl jako na horské dráze, ale ani na chvíli jsme to nevzdávali a bojovali jako jeden tým. Startovali jsme z první pozice, poté do nás narazil vůz kategorie GT, ale přesto jsme do toho dali maximum a nenechali se vykolejit, aby Séb mohl na závěr maximálně tlačit na pilu. S osmičkou jsme letos měli pár problémů, a tak jsem moc rád za to, že nám konečně trochu přálo štěstí. Je úžasné zakončit sezónu vítězstvím a jsem ohromně vděčný týmu i všem z Toyoty a všem našim partnerům za jejich ohromnou snahu v tomto mistrovství továrních týmů zvítězit.“

Výsledky závodu Osm hodin Bahrajnu

1. místo TOYOTA GAZOO Racing, vůz č. 8 235 kol
2. místo Ferrari AF Corse, vůz č. 51 (Pier Guidi/Calado/Giovinazzi) +27,539 s
3. místo Porsche Penske, vůz č. 5 (Campbell/Christensen/Makowiecki) +29,177 s
4. místo Peugeot TotalEnergies, vůz č. 93 (Jensen/Müller/Vergne) +36,799 s
5. místo Alpine Endurance Team, vůz č. 35 (Chatin/Habsburg/Gounon) +37,404 s
6. místo BMW M Team WRT, vůz č. 15 (Vanthoor/Marciello/Wittmann) +47,916 s
Nedokončil TOYOTA GAZOO Racing, vůz č. 7

Líbil se Vám tento článek? Sdílejte jej!