Necelý rok po odhalení konceptu a pouhých pět měsíců po zahájení programu testování na závodní dráze představil dnes tým Peugeot TotalEnergies v Portimau svůj závodní vůz: Peugeot 9X8, hybridní (elektrický) Hypercar s pohonem všech kol. Vůz bude mít závodní premiéru v červenci v Monze, kde se pojede čtvrté kolo mistrovství světa FIA 2022 ve vytrvalostních závodech (WEC). Peugeot tak již odpočítává čas do startu.

10. července 2022 začne v italské Monze nová éra značky Peugeot a vytrvalostních závodů. Po vítězných modelech 905 a 908 se na trati WEC poprvé objeví Peugeot 9X8, nejnovější originální výtvor francouzské značky, který do této disciplíny přináší nové pojetí.

Tento převratný Hypercar, který upoutá především absencí zadního křídla, splňuje nové předpisy ACO/FIA pro třídu Le Mans Hypercar (LMH), kategorie, jež je dostupnější než LMP1, ale je na stejné konkurenceschopné závodní úrovni. Vůz odráží strategii značky Peugeot. Nabízí jedinečný vzhled, pro který je charakteristický postoj velké šelmy a nebývale elegantní silueta. Představuje také výraznou identitu značky s typickými světlomety a světelným podpisem ve tvaru tří drápů známým ze sériových modelů. Důraz je přitom kladen na technologické know-how v oblasti hybridizace a elektrifikace, což jsou klíčové prvky strategie energetické transformace značky, a na dosažení dokonalosti jak v závodech, tak ve vztahu k zákazníkům.

Perfektní vzhled, emoce přinášející radost z jízdy a technologická dokonalost: to jsou tři základní pilíře značky Peugeot, kterými se celý soutěžní program řídí. Výsledkem je návrat k vytrvalostním závodům a zejména k soutěži 24 hodin Le Mans, výjimečnému podniku ideálnímu pro hodnocení a ověřování technologií. Peugeot se se svým týmem a závodním vozem rozhodl tuto ambiciózní výzvu přijmout.

Připraveni přijmout výzvu

Peugeot 9X8 je prototyp hybridního elektrického vozu s pohonem všech kol. Je vybaven hnacím ústrojím, které vzniklo pod dohledem týmů Peugeot Sport. Zadní kola pohání vidlicový 2,6litrový šestiválec s dvojitým turbodmychadlem a výkonem 520 kW. Vysoce výkonný elektromotor o výkonu 200 kW, který pohání přední kola, a měnič na bázi karbidu křemíku byly vyrobeny ve spolupráci se společností Marelli. Vysokonapěťová baterie 900 V byla vyvinuta ve spolupráci se společností TotalEnergies / Saft. Pneumatiky splňující předpisy pro vozy kategorie Hypercar dodává společnost Michelin.

Peugeot 9X8 má atletické rozměry: délka 499,50 cm, šířka 200 cm a výška 114,50 cm. Váží 1 030 kg a jeho palivová nádrž má objem 90 litrů 100% obnovitelného paliva TotalEnergy, Excellium Racing 100.

Spolupráce designerského týmu Peugeot pod vedením Matthiase Hossanna a sportovního týmu pod vedením Oliviera Jansonnieho na dosud nevídané úrovni vyústila v dravý, extrémní vůz, který se vymyká zaběhnutým principům. Když byl v červenci 2021 představen koncept Peugeot 9X8, mnozí si mysleli, že absence zadního křídla zůstane ve fázi záměru. K tomuto řešení přivedla tým vedený Olivierem Jansonniem, technickým ředitelem Peugeot Sport, interpretace předpisů ACO/FIA LMH. Testy na pěti různých tratích se specifickými vlastnostmi (Portimao, Le Castellet, Motorland Aragon, Barcelona a Magny-Cours), které probíhaly od prosince 2021, tuto invenční koncepci potvrdily a závodní vůz prezentovaný v Portimau před posledním testováním odpovídá vizi, kterou představuje model z roku 2021.

Peugeot 9X8 ujel během 25 dnů více než 10 000 kilometrů. Současně probíhala práce na homologaci s týmy FIA, zatímco tým Françoise Coudraina, ředitele divize Powertrain, se zaměřil na vývoj pohonné jednotky na zkušební stolici, v simulátoru i na trati.

Tyto fáze, které jsou zásadní pro zvýšení spolehlivosti a výkonnosti vozu Hypercar, si vyžádaly odložení soutěžní premiéry až na období po závodě 24 hodin Le Mans 2022. Vůz Peugeot 9X8 tak bude mít premiéru v mistrovství světa vytrvalostních závodů FIA 10. července během závodu 6 hodin v Monze. Bude to poprvé, kdy se oficiálně představí na trati, před zraky veřejnosti a konkurence.

Tým s bohatým know-how

Aby mohl tým Peugeot TotalEnergies na trati patřičně vyniknout, spolupracuje s mezinárodními partnery, kteří jsou ve svých oborech vysoce uznávaní. Jedná se například o společnost Capgemini, která se specializuje na umělou inteligenci. Spolupráce Capgemini s divizí Peugeot Sport se soustřeďuje na strategie optimalizace účinnosti vozu 9X8, zejména na řízení spotřeby energie při akceleraci a rekuperaci. Dalším partnerem je Modex, se kterým Peugeot spojuje své nápady, inspirace a vize v oblasti technologií a inovací. Ikonická italská značka závodních kombinéz Sparco dodává týmu základní bezpečnostní vybavení. Dánské týmy Jack & Jones připravily pro každého člena týmu Peugeot TotalEnergies oficiální týmové oblečení. Všechny tyto partnery žene k maximálním výkonům stejná vášeň pro automobilové závody, inovace a pokrok.

Le Mans 2022, Le Mans 2023

V roce 2023 se tým Peugeot TotalEnergies zúčastní jubilejního stého ročníku závodu 24 hodin Le Mans v konkurenci mnoha mezinárodních soupeřů, kteří nasadí vozy LMH jako Peugeot, nebo stroje Le Mans Daytona Hybrid (LMdH). Tento závod, který mnozí odborníci označují za vrchol nového zlatého věku vytrvalostních závodů, se již nyní rýsuje jako skutečně nezapomenutelné setkání.

Přestože se vůz 9X8 v roce 2022 na trati „dvacetičtyřhodinovky“ v Le Mans neobjeví, Peugeot se rozhodl, že se se svými fanoušky během letošního závodu setká. Ve spolupráci se sdružením Automobile Club de l’Ouest bude 21. května 2022 v muzeu 24 hodin Le Mans otevřena výstava s názvem „ALLURE–LE MANS“ věnovaná výjimečné historii a úspěchům značky Peugeot na okruhu La Sarthe. Originální model vozu Peugeot 9X8 zde bude vystaven až do letošního září.

Diváci závodu 24 hodin Le Mans 2022 budou moci navštívit také fanouškovskou vesničku, kde bude ve vyhrazeném prostoru vystaven vůz Peugeot 9X8. Budou si zde také moci zakoupit oficiální týmové oblečení z produkce Jack & Jones a různé další předměty, či ochutnat koktejly Kryptonite, pojmenované podle nové barvy vozu Peugeot Sport.

Šest oficiálních jezdců za volantem vozů Peugeot 9X8

Dvě posádky, které se 10. července v Itálii zúčastní závodu 6 hodin v Monze, tvoří šest jezdců. Jsou to Paul Di Resta (ECO), Loïc Duval (FRA), Mikkel Jensen (DAN), Gustavo Menezes (USA/BRA), James Rossiter (GBR) a Jean-Eric Vergne (FRA). Oficiální sestava bude zveřejněna v nadcházejících týdnech po závěrečných testech před zahájením soutěže. Vozy Peugeot 9X8 se zúčastní také zářijového závodu 6 hodin Fuji a listopadového závodu 8 hodin Bahrajnu.

Linda Jackson, generální ředitelka Peugeot: „Účast značky Peugeot v mistrovství světa FIA ve vytrvalostních závodech je dalším důkazem vynalézavosti a dlouholeté vášně pro závody. Bude také hrát roli v zásadním přenosu technologií ze závodních do sériových vozů, zejména pokud jde o elektrifikaci. Peugeot, který se chce podílet na energetické transformaci, se zavázal, že bude do roku 2024 elektrifikovat celou svou modelovou řadu. Další etapou je pak prodávat od roku 2030 v Evropě výhradně elektrické vozy. Abychom těchto cílů dosáhli, je zřejmé, že v této oblasti musíme jednoznačně vyniknout, k čemuž nám pomáhají právě automobilové závody. Ještě před závodní premiérou vozu Peugeot 9X8 přenesli jeho konstruktéři hybridní systém do sériového vozu Peugeot 508 Peugeot Sport Engineered. A podobně se připravuje i další využití zkušeností získaných z vozu Peugeot 9X8.“

Jean-Marc Finot, ředitel Stellantis Motorsport: „Tým Peugeot TotalEnergies dnes v Portimau představuje prototyp vozu Peugeot 9X8 Le Mans Hypercar. Tento dravý extrémní vůz, který v sobě nese DNA značky, je výsledkem intenzivní týmové práce našich sportovních a designérských týmů s cennou podporou našich klíčových partnerů, které ve svých oborech představují špičku. Úspěchu na závodní trati lze dosáhnout pouze spojením našich kompetencí.“

Olivier Jansonnie, technický ředitel Peugeot Sport: „Dnešním představením našeho závodního vozu plníme slib, který jsme dali loni v létě: závodní vůz Peugeot 9X8 je fyzickým ztělesněním konceptu představeného v červenci 2021. Výzva, která před námi v posledních měsících stála, byla dvojí: bylo nutné sestavit tým, který následně vůz vyrobí a připraví na jeho soutěžní debut. Do prvního mezinárodního závodu v Monze zbývá jen několik týdnů a Peugeot 9X8 se intenzivně testuje na různých tratích. Závod však nelze ničím nahradit. Nemůžeme se proto dočkat, až zhodnotíme potenciál našeho hybridního elektrického Hypercaru, který jsme vyvinuli ve vlastní režii, abychom ukázali naše schopnosti v oblasti hybridizace.“

Líbil se Vám tento článek? Sdílejte jej!