Dassault Systèmes a motoristická divize skupiny Stellantis Peugeot Sport spolupracují na projektu optimalizace aerodynamiky hybridního hypercaru Peugeot 9X8 pro mistrovství světa vytrvalostních závodů FIA World Endurance Championship (WEC) 2024.

Řešení SIMULIA společnosti Dassault Systèmes založené na technologii 3DEXPERIENCE se používají k simulaci a vyhodnocování vlivu různých konstrukčních možností na výkon vozidla.

Dokonale přesné simulace umožňují divizi Peugeot Sport volit nejvhodnější konstrukční rozhodnutí, a podporují tak přechod od výroby vozů se spalovacími motory k hybridním a elektrickým vozům.

Společnost Dassault Systèmes a motoristická divize skupiny Stellantis Peugeot Sport oznámily své partnerství na projektu simulace a optimalizace aerodynamiky vozu Peugeot 9X8 Hybrid Hypercar pro letošní sezónu vytrvalostních automobilových závodů, aby prokázaly, že vysoce výkonná elektromobilita v motoristickém sportu může být přínosem pro automobilové značky skupiny Stellantis.

Software SIMULIA PowerFLOW společnosti Dassault Systèmes založený na platformě 3DEXPERIENCE byl použit k vytvoření virtuálního dvojčete celého exteriéru vozidla a k přesné předpovědi aerodynamických účinků různých konstrukčních variant na výkon, vytváření přítlaku a stabilitu vozidla. Díky transparentnímu propojení konstrukčních a simulačních dat v cloudu mohl Peugeot Sport vyhodnotit a optimalizovat konstrukční nápady a na základě toho přijmout efektivnější a úspornější konečná rozhodnutí.

„Naše práce v oblasti navrhování a simulace se opírá o společnost Dassault Systèmes, její technologie a odborné znalosti. Díky tomuto partnerství mohlo 120 členů našeho týmu spolupracovat, rychle inovovat a plnit naše cíle,“ prohlásil Olivier Jansonnie, ředitel projektu Motorsport WEC ve skupině Stellantis. „Od prvního dne jsme měli snadný přístup ke srozumitelným výsledkům simulace proudění vzduchu a mohli jsme činit počáteční rozhodnutí, která určila další postup našich návrhů. Výsledkem bylo, že 80–90 % našeho vývoje jsme byli schopni provést pouze pomocí simulace.“

Hybrid Hypercar Peugeot 9X8 divize Peugeot Sport se zúčastní sezóny 2024 mistrovství světa vytrvalostních závodů FIA World Endurance Championship (WEC), která zahrnuje devět závodů pořádaných po celém světě, včetně prestižního závodu 24 hodin Le Mans. V kategorii Hybrid Hypercar musí soutěžící dodržovat přísné konstrukční předpisy a testovat svá vozidla v jednotném aerodynamickém tunelu, což dokládá rozhodující roli aerodynamiky v konkurenceschopnosti vozidel.

Divize Peugeot Sport, která již dříve využívala řešení CATIA společnosti Dassault Systèmes při mechanickém navrhování, si přála rychle realizovat své aerodynamické studie a provádět testy v jedinečném virtuálním prostředí před testováním fyzické verze vozu v aerodynamickém tunelu. Pomocí řešení společnosti Dassault Systèmes bylo provedeno více než 10 000 simulací, aby bylo možné posoudit, jak vzduch proudí například pod hnacím ústrojím, kolem předního splitteru a podél zadní části vozidla při absenci spoileru.

„Motorsport je náročná disciplína jak pro řidiče, tak pro jejich vozidla, a vyžaduje od týmů rychlost a přesnost,“
uvedla Laurence Montanari, viceprezidentka společnosti Dassault Systèmes pro oblast dopravy a mobility. „Společnost Dassault Systèmes vytvořila prostředí na cloudu, v jehož rámci mohli inženýři z obou našich společností spolupracovat na simulaci aerodynamiky vozu Peugeot 9X8 Hybrid Hypercar ve všech jeho fázích. Naši odborníci analyzovali výsledky simulace a navrhli zlepšení splňující specifikace WEC. Díky tomu se divizi Peugeot Sport podařilo vyvinout konkurenceschopný hypercar, který vykazuje vysokou úroveň odolnosti.“

Líbil se Vám tento článek? Sdílejte jej!