V redakci mám zase zaparkovalo jedno Subaru. Jedná se o model XV v druhé generaci, který nedávno prodělal poměrně významnou modernizaci. Mezi hlavní novinky patří vylepšený infotainment a rozšířená armáda bezpečnostních a asistenčních systémů. Právě na funkci těchto systémů se zaměříme, ale protože je model XV také orientovaný do lehkého terénu, vyzkoušíme ho i mimo zpevněné cesty. A také ho vezmeme do bahna a snad i do sněhu. Přeci jen je to Subaru s pohonem všech kol a byla by škoda se s ním jen nudit v pražské koloně a na parkovišti u nákupního centra.

Zablácená cesta lesem nepředstavuje pro Subaru XV žádný problém. Podvozek má větší světlost než kdejaké SUV

Celkové hodnocení si necháme do kompletního redakčního testu, ale už teď objevujeme několik zajímavých funkcí a detailů. Předně jsme si všimli pocitově poevropštěné ergonomie, lepší kvality zpracování a volby materiálů v interiéru. Teď to uvnitř na první pohled vypadá opravdu pěkně. Ovšem udržet v čistotě lesklé plochy v interiéru dá určitě trochu práce a jedinci s OCD budou mít z otisků prstů na černě lakovaných plochách kolem infotainmentu a voliče automatické převodovky naběhnutou žilku na krku.

Ergonomie je v pořádku a kvalita zpracování také. Infotainment je překvapivě jednoduchý na obsluhu a řidiče nijak neotravuje

Ale teď vážně. Hned v Praze jsme vyzkoušeli adaptivní tempomat, který v kolonách ubere řidiči otravnou práci s plynem a brzdou. To je do kolony nepozorných a nervózních řidičů opravdu skvělá věc. A pokud někomu (třeba mně) vadí adaptivní funkce na dálnici při plynulém provozu, lze prostým podržením tlačítka adaptivní funkci zcela vypnout. Za tohle má Subaru plusový bod, že vám prostě nechá možnost volby. Systém hlídání v pruhu a nouzové brzdění, pokud nereagujete na překážku před sebou, ocení ale hlavně ti, kteří více koukají do mobilu než na silnici.

V modelu XV je opravdu hodně místa i vzadu. I když se to nezdá, je to docela rozměrné auto, uvnitř zhruba jako Focus nebo Golf

Nejvíce otázek asi přijde na dynamiku atmosférické šestnáctistovky spojené s převodovkou CVT, kterou Subaru označuje jako Lineartronic. Z povahy věci se od motoru s výkonem 114 koní a točivém momentu 150 Nm nedá očekávat, že by si v levém dálničním pruhu vybudoval respekt, ale zatím jsme neměli pocit, že by to na běžné jízdy nestačilo. Navíc plynulá dodávka výkonu se zdá být ideální pro jízdu po horší cestě pokryté blátem, listím a mokrou trávou. Ale podrobné hodnocení si opravdu necháme až do redakčního testu. Zatím se nám ale Subaru XV líbí a zdá se, že dělá přesně to, co má dělat a pro co bylo vytvořeno. O víkendu ho bereme na hory (kde snad bude sníh) a taky do bláta a tam by mělo být ve svém živlu.

Líbil se Vám tento článek? Sdílejte jej!