Začátek roku 2022 znamená novou zásadní etapu ve vytrvalostním programu týmu Peugeot TotalEnergies. Vývoj Hypercaru Peugeot 9X8 se zintenzivňuje, a to jak na tratích, tak na simulátoru. 12. ledna 2022 byla oficiálně oznámena účast dvou vozů v mistrovství světa FIA 2022 ve vytrvalostních závodech. Vozy Peugeot 9X8 ponesou čísla 93 a 94. Na okruhových tratích se tyto speciály poprvé představí v průběhu sezóny 2022. Po úvodním prosincovém testování pokračuje tým Peugeot TotalEnergies v lednu v intenzivním testovacím programu.

Hlavní cíle týmu Peugeot TotalEnergies pro rok 2022 již byly stanoveny: vyvíjet vůz a závodit. Hybridní Hypercar značky Peugeot s označením 9X8 byl oficiálně představen na začátku července 2021 a nyní se bude stále častěji objevovat na závodních tratích, kde budou probíhat testy. Později se postaví na start oficiálních závodů v rámci mistrovství světa FIA ve vytrvalostních závodech. V roce 2022 se tak Peugeot, který již v minulosti vyhrál 24 hodin Le Mans s vozy 905 a 908, oficiálně vrátí na trati vytrvalostních závodů v kategorii Hypercar (LMH).

Vývoj

Závod s časem začal pro tým Peugeot TotalEnergies dávno před tím, než se nový vůz 9X8 poprvé objeví na závodní trati.

Úspěšně bylo dokončeno několik klíčových počátečních etap, zejména návrh a vývoj elektrifikovaného hnacího ústrojí na zkušebním zařízení:

první testy vidlicového šestiválce s dvojitým turbodmychadlem v dubnu 2021;
první testy elektromotoru/generátoru o výkonu 200 kW v listopadu;
montáž a testování celého hnacího ústrojí pro pohon všech kol na zkušebním zařízení v prosinci;
a na závěr roku 2021 první jízda 9X8 na okruhu.

Vývojový program se nyní ještě zintenzivní. Tým bude pokračovat ve výzkumu a ověřování, a to jak na trati, tak na simulátorech. Vůz 9X8 se z prototypu promění ve spolehlivý a konkurenceschopný závodní vůz s vlastními specifickými vlastnostmi. Tím zásadním specifikem je absence zadního křídla.

„Předpisy ACO/FIA pro vozy kategorie Hypercar to umožňují,“ říká Olivier Jansonnie, technický ředitel programu WEC v Peugeotu Sport. „Naše výpočty a zkoušky v aerodynamickém tunelu potvrdily správnost této volby. Budou ji muset, stejně jako vývoj a úpravy, které absence křídla vyžaduje, ověřit jízdy na různých okruzích s různými vlastnostmi.“ Úkolem inženýrů, mechaniků a pilotů bude tento program, který je nyní velmi konkrétní, realizovat.

Tento náročný vývojový program je zcela zásadní, protože na jeho konci bude úřadům předložena žádost o homologaci vozu Peugeot 9X8, která bude platná až do roku 2025. Je tudíž nezbytné zvolit vhodnou podobu vozu Peugeot Hypercar, aby mohl konkurovat předním mezinárodním značkám v závodě 24 hodin Le Mans a v mistrovství světa FIA ve vytrvalostních závodech.

Účast

Cílem značky Peugeot je uplatňovat při závodech strategii udržitelné mobility, která je nezbytná pro dosažení energetické transformace.

Před několika dny byl zveřejněn seznam přihlášených vozů do mistrovství světa FIA ve vytrvalostních závodech, na kterém se objevily dva vozy 9X8 s čísly 93 a 94 týmu Peugeot TotalEnergies. Pro Peugeot je tato symbolika silná. Devítka totiž tradičně označuje radikální verze značky. Číslo 93 připomíná historické trojnásobné vítězství vozu 905 v závodě 24 hodin Le Mans v roce 1993. Za tímto číslem logicky následuje číslo 94.

Jean-Marc Finot, ředitel Stellantis Motorsport: „Tým Peugeot TotalEnergies se nezúčastní zahájení sezóny 2022, která začíná v březnu v Sebringu a zahrnuje šest podniků. Vůz 9X8 si odbude svou závodní premiéru na základě úrovně své připravenosti, spolehlivosti a konkurenceschopnosti, jak bylo dohodnuto s organizátory šampionátu, které budeme pravidelně informovat o průběhu našeho vývojového programu. Mohli jsme se rozhodnout pro účast pouze na vybraných závodech bez závazku na celou sezónu, což je možné, ovšem méně koherentní. Tým se tak ponoří do světa závodů a může těsněji spolupracovat s pořadateli, i když se vozy 9X8 vzhledem k vývojovému programu a homologaci vozu nezúčastní všech závodů.“

Zapojení Peugeotu do vytrvalostních závodů s hybridním vozem 9X8 symbolizuje závazek značky k hybridní elektrické mobilitě. Strategii elektrifikace této řady podtrhují vlastnosti hnacího ústrojí, které kompletně vyvinul tým Peugeot Sport a které se skládá z hybridního ústrojí s benzínovým vidlicovým 2,6litrovým šestiválcem s dvojitým turbodmychadlem a výkonem více než 500 kW (680 k) vzadu a elektromotorem/generátorem o výkonu 200 kW vpředu. Další součástí celého systému je baterie s vysokou hustotou. Baterii společně vyvinuly Peugeot Sport, TotalEnergies a jeho dceřiná společnost Saft. Vůz 9X8 s hybridním motorem a pohonem všech kol dokonale zapadá do programu značky Peugeot nazvaného Neo-Performance, jehož cílem je nabídnout úspornější a zodpovědnější výkon jak u sériových, tak u závodních vozů.

Líbil se Vám tento článek? Sdílejte jej!