Nafta, nafta, nafta… Pokud se začneme bavit o spotřebě, každý druhý řidič, bez nadsázky, bude opakovat mantru definovanou cetanovým číslem. Přesto je tady ale recept na ekonomicky udržitelné auto, a to navíc auto, které patří mezi ta skutečně vyhledávaná, objednávaná a kupovaná. A to nejenom na poli nových aut, ale i ojetin. Jde o fenomén Dacia Duster. To je model, který nám není neznámý, naopak jde o vůz, který máme v redakci poměrně rádi a ne, není to, protože jsme si s ním užili opravdu hezké chvíle. Teď vzpomínám na tom, jak jsem s první generací tohoto vozu skákal v rallycrossové aréně z muldy na muldy v rámci tuzemské prezentace. S tímto autem bych se podobným kratochvílím ale nevěnoval, toto je TCe 100 LPG 4×2. To znamená, že zde máme verzi s pohonem přední nápravy, pětistupňovým manuálem a pohonem na LPG.

Jeden by řekl splněný sen českého řidiče a nebylo by to vzdálené od reality… Co je LPG? Dnes už nejde o nějakou neznámou, LPG je zkapalněný propan-butan, plyn vznikající při rafinování ropy. A proč ta obliba? Ehm, logicky cena, která je bratru poloviční než u tradičních paliv.

Plynovou Dacii tady máme díky renomované italské firmě dodávající LPG systémy vysoké kvality. Dvě nádrže – padesátilitrová klasická na benzín a toroidní na plyn s objemem 34 litrů. Toroid je vzadu v kufru pod podlážkou, benzínová tam, kde má být, tankuje se to i ono odklopením víčka na boku, žádná věda.

Palivo jde z nádrží dopředu do motoru s třemi válci a litrem objemu. Agregát má výkon 100 koní, točivý moment 170 Nm a podle očekávání to není žádný drtič rychlostních rekordů. Neznám hodnotu zrychlení z nuly na stovku a maximálka bude značně pod dvoustovkou, ale to není to, o čem je třeba mluvit. Zajímavější je hodnota spotřeby. Tedy, ehm Duster nemá palubí počítač, který by odečítal hodnoty spotřeby, takže jsem petit po plynu a benzinu odečítal při tankování do plné nádrže. Na plyn jsem najel 370 Kč. Při druhém tankování už se mi zdálo, že jsem najel o něco méně, ale zase přiznávám, že jsem Duster docela proháněl, víc, než by se slušelo. K tomu benzín, děleno nájezdem, a máme tady necelou korunu na kilometr. Za mne velice slušné. Ještě zpět k té rychlosti. Jednou jsem jen tak v rámci pokusu rozdivočel Duster co to šlo, a na (samozřejmě německé) dálnici dosáhl na 190 km/h. Což je tempo, které autu nesedělo, měl jsem pocit, že se roztne vejpůl. Pružnost v nižších rychlostech, řekl bych odpovídající. Jízdní projev motoru, no, víte o něm, slyšíte jej, při jízdě na plyn vnímáte cukání. S plně obsazeným autem, jak co do počtu lidí, tak plného zavazadlového prostoru.

 

Jinak je to Duster jako každý jiný, včetně kvality zpracování, výbavy, jízdních vlastností a tak dále, znovu se teď asi sluší zopakovat, že pokud si budete chtít koupit tuto Dacii, tak kvůli spotřebě a ekonomice provozu. Z Prahy do Brna dojedete cca za 180 Kč. Lákavé, že?

Je tady jeden hendikep, to asi ví každý, kdo parkuje někdy v krytých garážích, například v supermarketu, a všímá si značek a cedulí před vjezdem. Autům s LPG, a Duster není výjimkou, je do krytých garáží zapovězen, takže je zapotřebí s tímto počítat a parkovat vně. Problémem není tankování, tedy doplňování plynu, s necelou tisícovkou tankovacích stanic po Česku se zřejmě nestane, že nedojedete a vždy je tady možnost jet dočasně jen na benzín. Zcela závěrem finance – za servis dáte obvyklé peníze jako za „normální“ Duster plus pár stovek naíc díky plynu, s nepřímým vstřikem a sofistikovaným systémem LPG by neměly hrozit zvýšené náklady za technické problémy. Za Duster s LPG si Dacia účtuje 341.900 Kč v základní specifikaci a za variantu s honosnější výbavou, která zahrnuje třeba manuální klimatizaci, eco režim a řadu dalších serepetiček, zaplatíte 363.900 Kč. Když nad tím tak přemýšlím, rychlou matematikou při srovnání nákladů na auto a palivo, bych řekl, že se LPG zaplatí už asi za rok.

Líbil se Vám tento článek? Sdílejte jej!