• Laděno u sportovní divize značky
  • V nabídce jedna motorizace a jedna převodovka
  • Výkon dodává přeplňovaná šestnáctistovka
  • Devatenáctipalcové ráfky obouvají gumy Michelin Super Sport

  • Charisma, unikátní charakter
  • Výkon v širokém spektru otáček
  • Jízdní vlastnosti
  • Univerzální použití i sportovní nasazení

  • Menší volant
  • Otáčkoměr s chodem v opačném směru
  • Brzdy s ostrým nástupem
  • Moderní ovladače v interiéru

Agresivní bodykit, roztažené blatníky, lízátko vpředu lascivně se natahující po asfaltu, křídlo srovnatelné z tím co je na boeingu… Recept na ostrý hatchbak tak, jak jej vnímá řada automobilek. A přesně to, co na Peugeotu 308 GTi nenajdete. Není to zapotřebí, na to, aby automobilka stvořila opravdu žhavý hatch nepotřebuje prvoplánovou vizuální podívanou.

 

Lepší cestou jsou správná „střeva.“ A ta Peugeot 308 GTi má. Pod kapotou auta pracuje přeplňovaná šestnáctistovka s výkonem 263 koní v 6000 otáčkách za minutu a točivým momentem 340 Nm ve 2100 otáčkách. Optikou dynamických parametrů to znamená maximální rychlost 250 km/h a zrychlení z nuly na stovku za 6 sekund. Kilometr s pevným startem, pokud by snad někdo měl touhu sprintovat, zvládne GTičko za 25,3 sekundy.

Hnací sílu přenáší na přední kola šestistupňový manuál, za vydatné pomoci samosvorného diferenciálu Torsen. Jestli tahá přes volant špéra za ruce? Ne, netahá, jezdit s tímhle autem je radost jak v rámci sportovního vyžití, tak i denní pojezdy.

Je jen zapotřebí zvyknout si na volant s malým poloměrem. Plochý spodek nevadí, na ten se dá přivyknout snadno, ale menší poloměr nemusí vyhovovat každému a vyžaduje opravdu osobní zaujetí řízením. Nicméně, pokud mi tento prvek vadil u manažerských sedanů a opravdu bych jej nepotřeboval u rodinných dodávek, tak tady, v ostrém hatchbacku, mi vlastně přijde docela na místě.

Klidná jízda není problémem, jak bylo zmíněno, ale to, proč chcete 308 GTi, je schopnost hnát se zatáčkami. Charakter motoru nabízí průběh definovaný mírnou prodlevy turba a pak masivním nástupem, je opojné podřadit, prošlápnout plynový pedál k podlaze a vnímat, jak se kola zakousnou do asfaltu, uzamknou se v estopě a auto se prožene zatáčkou kolem apexu.

Pokud přední náprava pracuje jako ryzí sportovní náčiní, tak ta zadní je v porovnání s předkem mírně apatická, řekl bych nezúčastněná. Někdo by snad mohl hovořit o horším vyvážení auta, mohl by srovnávat s vybalancovanými konkurenty, ale já ne, mně se tohle líbí.

Já vzpomínám na Peugeot 306 GTi, který lítal bokem jen člověk pomyslel na to, že by ulevil v v zatáčce z plynu. A 308ka mi tento entuziasmus popichovat řidiče připomněla. Asi to není auto pro každého a konzervativnější řidič sáhne asi po rivalovi od Volkswagenu, ale mne se takhle francouzská rozpustilost líbí. Líbila se mi před lety u předchůdce a líbí se mi i teď.

Motor ožívá pod tlakem přeplňování někde na dosah třech tisíc otáček, při povolení si odfukuje, přes výfukové potrubí sonorně řve a povykuje. Zvukový projev lze umocnit uměle stisknutím tlačítka Sport. Je to nutné? Asi ne, už v základním nastavení je 308 GTi dostatečně „hot.“

Nezvyklé je sledovat pohyb ručičky otáčkoměru v protisměru, já si na to za týden testování nezvykl, tady bych touhu po originalitě nechal být a tuším jakýsi odkaz na dávný motorsport, tak jako tak, mně se to nelíbí. Líbí se mi ale zátah až k omezovači, síla, ta neutuchající síla pohonné jednotky, která je dostupná ve velmi rozsáhlém spektru otáček.

gti12
Podvozek bych ohodnotil jako ideálně naladěný pro potřeby ostrého hatchbacku. Ne přílišně tvrdý, ale dostatečně pevný. Nevnímal jsem nežádoucí odskakování, mohl jsem s autem jezdit jen tak po městě. Brzdy umí rozdivočené auto zastavit, na můj vkus mají snad až příliš jedovatý nástup, důležité je, že fungují.

Mluvil jsem o vizuálním dramatu, a to zastupuje kromě nabídky zajímavých barev snad jen přední splitter v inverzní barvě a litá kola v ostře řezaném designu. Jinak je příbuznost s méně potentními sourozenci modelové řady znát, třeba velikostí kufru, uspořádáním ovladačů v autě (na toto téma už jsem hudral mnohokrát a jinde, teď si to odpustím). Sedačky jsou pevné a dobře vedou, na zadní se vejdou lidé, a ne jenom trpaslíci či hobiti jako v ryze sportovních autech. Tabulkový apetit 6,5 l/100 bych asi nebral jako dosažitelný, nicméně spotřeba se dá udržet v mezích přijatelnosti, jezdíte-li slušně.

Peugeot 308 GTi podle mého názoru není auto pro každého, a tím myslím pro každého „tuctového“ zájemce o ostrý hatchback. Má totiž vlastnosti, které jej posunují nad rámec konfekce, dělají z něj s charakterem. V rámci běžného ježdění poslouží dobře jako jakýkoli jiný hatchback, pod tlakem ale nabízí sportovní svezení, které si člověk musí svým způsobem právem zasloužit.

  • Pohon: manuální převodovka, pohon předních kol
  • Výkon: 193 kW/ 263 k
  • Zavazadelník: 420 / 1228 l
  • Spotřeba: 6,5 l / 100 km
  • Cena: od 830.000 Kč
Líbil se Vám tento článek? Sdílejte jej!