Některé facelifty jsou radikální, jiné ani nepoznáte. Čtvrtá generace Renaultu Megane je v prodeji už od roku 2015 a změny, které na modelu proběhly v rámci osvěžené řady, odhalíte asi jen stěží.
Jistě, je tady předek s upraveným nárazníkem, zřetelnější maskou chladiče, jsou zde nové přední lampy s full LED technologií a upravená zadní světla, ale pokud nepostavíte vedle sebe aut před faceliftem a po faceliftu, asi byste si na správnou odpověď, o kterou z variantou jde, nevsadili. A to asi není důležité, důležitější než vizuální měny jsou ty, které proběhly pod kapotou. A v kabině, kde se Megane dostal na rovinu sourozenců díky inovované přístrojové desce s párem nových displejů, atraktivní grafikou, novým multimediálním rozhraním. Jsou zde funkce, které jejich tlačítka či ovladače budete chvíli hledat, ale počítám že stačí pár týdnů spolužití s Meganem a zvyknete si.
Grandtour znamená v řeči Renaultu kombi a při mé spíše menší postavě je prostoru dostatek jak za volantem, tak na zadních sedačkách a rozhodně (a to už nesouvisí s mou tělesnou konstitucí) v zavazadlovém prostoru. A to i přes instalaci plug-in hybridu, který je k mání právě pouze jako kombi. Objem kufru je 389/1372 litrů v konfrontaci s naftovými vozy (449/1432 litrů) a s benzínovými automobily (521/1504 litrů). Někam se technologie prostí musela vejít a za mne, já jsem odvezl vše co jsem potřeboval. A navíc jsem měl dobře ukrytou kabeláž, nemám rád u hybridů, když se příslušenství jen tak povaluje v kufru.
Můžeme si připomenou souvislost mezi sériovými automobily, kterými jezdíme na silnici a světem F1, ze kterého Renault čerpá technologické vychytávky, ale co na tom sejde, důležité je vědět, že základem pohonné soustavy je atmosférický čtyřválec o objemu 1,6 litru snepřímým vstřikováním benzínu. Výkon motoru je 92 koní a točivý moment je 144 Nm. Plus tady máme pár elektromotorů, ten kompaktnější z dvojice zastupuje funkci startér-generátoru, větší motor zajištuje přímo pohon vozu.
Kombinovaný výkon soustavy pak má výkon 118 kW, čili 160 koní, a to už je slušná porce síly. Síly, která jde přes unikátní automatickou převodovku na přední hnaná kola. Unikátnost spočívá v tom, že namísto tradiční koncepce je zde systém, který kombinuje čtyřstupňovou převodovku pro benzínový agregát a dvoustupňovou převodovku pro elektrický motor, navíc bez klasické spojky, synchronizaci zajištují elektrické jednotky. Ve výsledku by tak měla být práce převodovky plynulá a hladká. A je taková?
Ano i ne. Záleželo na tom, jak rychle jsem s autem jel. V pomalém tempu vše fungovalo sametově, ale když jsem přišlápl plynový pedál, bez cukání to prostě nešlo. Škoda, protože zezačátku, než si auto člověk osahá a začne jezdit dynamičtěji, se zdálo, že jde o nejplynulejší hybrid na trhu.
Režimy jízdy jsem nijak nepřepínal, proč si v hybridu zapínat sportovní mód? Na elektřinu jsem ujel pár kilometrů, ale většinu testu jsem prožil v klasickém hybridním schématu. A auto fungovalo parádně. Spotřeba? Papírově by měl jezdit hybridní Megane za měně než jeden a pul litru, což je hodnota z říše snů. Popravdě, jezdil jsem asi za sedm litrů, ale pokud čtete mé testy pravidelně, víte, že jsem spíše dynamický řidič než úsporný. Takže pokud se najde opravdu odpovědný eko-řidič, jistě dokáže žíznivost auta snížit ještě o nějakou tu decku. Cenově startuje Renault Megane Grandtour na 430.000 Kč, to je ale klasická spalovací jednotka pod kapotou, hybrid začíná á částce 780.000 Kč ve výbavě ZEN, atraktivní R.S. LINE pak vyjde na 835.000 Kč.