• Ovladatelnost a hbitost
  • Dobře zvládnutá rekuperace
  • Využitelný dojezd
  • Kompaktní rozměry

  • Asistent pro jízdu v pruhu
  • Pořizovací cena

Ne každý to ví, ale i když je elektrické Citigo „jen“ konvenční auto, ne revoluční kreace typu i3, od začátku vývoje modelu Citigo ve Škodovce s elektrickou verzí počítali. A to je tomuto městskému autíčku už 9 let. Koncernový sourozenec, VW e-Up!, existuje již od roku 2013, ale až do minulého roku pouze s poloviční kapacitou baterie (a tedy ekvivalentně malým dojezdem), ale Škoda si počkala také až do minulého roku, aby mohla v Citigu nabídnout elektromobil, který budou zákazníci kupovat, protože chtějí, ne proto, že je k tomu někdo vybízí. A aby neponechala nic náhodě, v rámci projektu Citigo E-Pilot poskytla vybraným skupinám zákazníků auta k ohodnocení ještě před spuštěním oficiálního prodeje. A že se auto líbilo lze usuzovat z prvních prodejních čísel. Prvních 500 kusů bylo nabídnuto za zvýhodněnou cenu 429 tisíc včetně ročního nabíjení zdarma u nabíječek ČEZu a bylo prodáno během 7 týdnů.

I další prodejní čísla jsou jednoznačný úspěch a Škodovka si tak nemusí lámat hlavu, jak to bude s jejím nejmenším autem dál, když benzínové verze naopak úplně končí.

Protože auto je svým pojetím zcela automaticky zařazeno do škatulky městské auto, systém používání přes noc doma nabiju (z třífázové zásuvky to trvá 5 hodin, z běžné 15) a přes den ujedu do 200 km je naprosto dostatečný. I když komfortní funkce jako topení a klimatizace z dojezdu něco ukrojí, oněch 200 kilometrů lze ujet po městě téměř vždy. Výrazně dojezd sníží výlet za město, pokud použijete dálnici a jedete povolených 130 km/h (to ještě Citigo zvládne, ale 140 km/h už ne, maximálka je totiž přesně 130 km/h), ale i když ani tam jízda není utrpení, není to pro toto pouhých 3507 mm dlouhé autíčko ideální hřiště, tím je jednoznačně město. Při pohledu na udávané zrychlení z nuly na 100 km/h 12,3 s, výkon 61 kW a točivý moment 212 Nm, nepůsobí CitigoE iV jako nějaký dravec, ale stejně jako u ostatních elektromobilů, je i tady úplně jiný způsob, jakým auto svůj potenciál předává. Protože elektromotor reaguje okamžitě a bez potřeby řadit vytrvale zrychluje až do maximální rychlosti, máte pocit o dost silnějšího agregátu. Když k tomu připočtete pohotovostní hmotnost 1235 kg, je jasné, že na silnici není moc mrštnějších strojů.

Protože mám elektromobily rád právě pro jejich frenetický projev, který tak kontrastuje s emisně utlumenými přeplňovanými minimotory, někdy ještě navíc spojenými s nerozhodným automatem, na týden s elektrickou mini škodovkou jsem se opravdu těšil. A u těšení se bývá ošemetné, že občas realita neodpovídá představě a následuje zklamání. Ne tak u Citiga. Tam byla opravdu jediná úplně špatná a otravná věc, a to je asistent jízdy v pruzích, který je potřeba po každém nastartování vypnout tlačítkem vpravo nad rádiem (plus pro Škodu, že aspoň to tlačítko má a nemusíte se nořit někam no menu infotainmentu). Na zbytečné zásahy do volantu už jsme zvyklí, ale že auto ignoruje prostřední přerušovanou čáru a rozhodne se přejet samo do levého pruhu, se mi ještě nestalo. Jinak mě auto bavilo tím víc, čím déle jsem s ním jezdil.

Škoda svoje heslo Simply Clever dokázala přenést i do uživatelsky přívětivého ovládání elektropohonu. Takže při sešlápnutí brzd auto nejprve rekuperuje a až pak brzdí (to je celkem běžné, ale ne automatické) a navíc je nastavení připojování (vepředu kotoučových a vzadu bubnových) konvenčních brzd perfektní a intenzitu brždění lze pedálem bez problémů dávkovat. Dále nabízí 4 stupně rekuperace + plachtění. Nejsilnější se řadí pákou voliče k sobě a nazývá se B, ostatní se pak volí pohyby voliče vlevo a vpravo ze středové polohy. To také umí i jiné elektromobily. Ale Škodovka má soustrojí vymyšlené tak, že dokáže brzdami rekuperovat i při zařazeném neutrálu a to je naprosto výjimečné. A jako drobná poťouchlost působí „startování“ pěkně postaru klíčkem a ne tlačítkem.

IMG_3410
Jízdní vlastnosti asi nebudou to hlavní, co zájemce o tento povedený kus inženýrství přiměje ke koupi, ale rozhodně neurazí.

Auto je (ale tak už to dnes prostě je) ve smyku spíše nedotáčivé, ale protože má klasickou ruční brzdu, lze si k přetáčivosti pomoci, jen je potřeba přeprat zasahující stabilizaci. Ta bohužel nejde vypnout, stejně jako systém proti prokluzu kol. Jeho nastavení je druhá ne úplně povedená věc, protože zasahuje ne právě citlivě a při zaregistrování proklouznutí jednoho z kol utne výkon motoru a trvá zbytečně dlouho, než se zase uklidní. Jinak podvozek působí docela robustně, od předních kol se do kabiny občas přenášejí ne úplně odtlumené rázy, ale nepříjemné to není. Auto je i obstojně odhlučněné, takže i při 130 km/h je v kabině ticho. A o to více si posádka užije dobrou audiosoustavu.

Vnější rozměry jsou samozřejmě limitující pro vnitřní prostor. Citigo je opravdu malé auto a to jak na délku, tak na šířku. Dopředu se dva dospělí posadí parádně, dozadu už hůř, ale při standardní výšce jak těch vepředu, tak těch vzadu, je to proveditelné. Kufr má 250l, ale působí ještě menší. Ale stejně jako u ostatních mini aut nedává smysl si stěžovat, že jsou malá.

Agregát Citiga je poháněn Li-ion baterií s kapacitou 36,8 kW (se zárukou 8 let/160 tisíc km a s hmotností 248 kg). Při normální jízdě není problém držet spotřebu do 16 kWh na 100 km, takže můžete počítat s dojezdem kolem 220 km. Jako u všech elektroaut, i zde mají vliv komfortní funkce. My měli auto k testu v tom nejlepším možném počasí, kdy bylo venku do 25°C. To znamenalo při zapnutí klimatizace a nastavení teploty 22°C pokles dojezdu o 5 km a při maximálním chlazení o dalších 5 a topení posuzovat nemůžu. Chytré řešení je pak vyhřátí nebo vychlazení pomocí aplikace ve chvíli, kdy je auto připojené k nabíječce. Pro zvýšení dojezdu pak slouží režimy Eco a Eco+, v obou má auto omezenou dynamiku (50 kW, 120 km/h a 40 kW, 95 km/h) a v Eco+ se i vypne klimatizace.

Elektrické Citigo může díky své velikosti a typu pohonu připomínat větší autíčko, které se ztratilo z autodromu a díky tomu probudit malého kluka, který v nás někde pořád je. Jsou v něm spojeny dvě věci, které činí řízení radostným, tedy malé a lehké a díky tomu tedy ovladatelné auto, s pohonem, který reaguje za všech okolností bez prodlevy. Méně příznivá je cena, která je 499 tisíc. A ještě si můžete připlatit za barvy a za prodlouženou záruku. Nicméně podle zkušeností majitelů e-Up! jsou auta bezproblémová a mají levný servis a v závislosti na způsobu dobíjení i provoz, a i výše zmíněná prodejní čísla ukazují, že CitigoE iV tuto cenu pro zákazníky má. A vynikne to o to víc, když si uvědomíte, že je to „jen“ elektrický derivát nejlevnějšího modelu značky, takže má normální kapotu, pod kterou ovšem není spalovací motor, ale malá elektrárna, má totožné budíky, jen místo otáčkoměru je ukazatel toku elektřiny do/z baterie, a tam, kde byl palivoměr, je úplně stejně vypadající budík informující o stavu nabití baterie.

  • Pohon: elektormotor, pohon předních kol
  • Výkon: 61 kW
  • Zavazadelník: 250 l
  • Spotřeba: 0 l/100 km
  • Cena: 499.900 Kč
Líbil se Vám tento článek? Sdílejte jej!