K popisu nového Subaru Forester lze přistoupit z několika různých úhlů pohledu. Konzervativnímu Subaristovi vlastně nemusíte říkat téměř nic, jen mu připomenete, že je to novinka, která je ve všech ohledech vycizelovanější než předchůdce, že je stále bravurní v terénu, že má více bezpečnostních prvků než předchůdce a že má nižší spotřebu a pravověrný nadšenec okamžitě pochopí smysl auta, sedne za volant a bude spokojeně jezdit stovky a stovky tisíc kilometrů.

Na Forester lze ale také nahlížet optikou ekologicky zamřeného motoristy, protože tohle je e-Boxer, tedy specifikace, která vychází z modelu z roku 2018, nese novinky v oblasti konstrukce či architektury vozu, pyšní se designovými vychytávkami, ale hlavně také hybridním pohonným ústrojím.

 

Auto stojí, jako třetí v řadě, na nové platformě SGP a využívá tak vyšší tuhosti konstrukce, a nabízí bohatší rozměry, auto má na délku 4265 mm, což je o 15 mm více než dříve, o 20 mm narostlo auto do šířky na 1815, suma sumárum, zvedla se tak prostornost vnitřního prostoru. Narostl kufr z 505 na 509 litrů. K tomu se auto přikrčilo o 5 mm a vypadá více dynamicky. S těmi ostrými hranami se tváří opravdu nabroušeně.

Světlý výška vozu je 220 mm a jak bylo zmíněno, je to jeden z parametrů, které se hodí pro jízdu v terénu, doplněno o pohon všech kol a režim jízdu na nezpevněném povrchu, to vše dělá z Forestera tradičně dobrého společníka do nepohody.

V nepohodě pomohou i různé asistenty, a nepohodou teď myslím diskomfort způsobený únavou a nepozorností, sytém hlídá svého řidiče a pomáhá mu, i tak je ale odpovědnost na elementu za volantem. To je ale jen jeden příklad z mnoha, raději se mrkněte na web Subaru, tam najdete lépe zpracované a popsané všechny systému a dojde vám, že jezdit v novém Foresteru znamená opravdu využívat maximum bezpečnostních asistentů. Paráda.

 

Tak tedy, co je pod kapotou? Na našem trhu je Forester v nabídce s novinkou, kterou je hybridní dvoulitrový plochý čtyřválec s označením e-Boxer. Jeho základem je plochý čtyřválec s dvěma litry objemu a přímým vstřikem, s výkonem 150 koní a točivým momentem 194 Nm.

Hnací síla jde na všechna čtyři kola přes bezstupňovou automatickou převodovku Lineartronic, do níž je zabudován elektromotor. Agregát disponuje výkonem 12,3 kW a točivým momentem 66 Nm, hodnotu celkového výkonu soustavy neznáme. Známe ale způsob, jakým je energie dobíjena, a to při brzdění nebo spalovacím motorem ve vyšších otáčkách. Elektřina je uchovávána v lithium-iontovém akumulátoru s napětím 118 V a maximálním výkonem 13,5 kW, integrovaném ve speciálním rámu pod podlahou zavazadlového prostoru. Celý systém přidává aut na více než metráku hmotnosti, 50 kg jde za elektromotorem vpředu a 60 kg ha akumulátorem vzadu.

Jak celý systém funguje? Dobře, a to tak, že umí jezdit jen na elektřinu, v krátkodobém režimu, a pomáhá při akceleraci. Čili – při pomalém rozjezdu je v permanenci pouze elektřina, pak nastoupí benzínový agregát a ve vyšším tempu je to pak už pouze na spalovací jednotce. Vše probíhá hladce, plynule, lineárně. A úsporně, já jsem jezdil bratru za osm až devět litrů, výtečně.

 

Mohli bychom teď mluvit o tom, jak je Forester dobrý v terénu, ale asi by to bylo zbytečné, prostě tohle je auto, které vás odveze kamkoli se s ním vydáte, systém X-MODE nabízí přepínání režimů podle podmínek. A popravdě, i bez přepínání projedete asi cokoli co se vám dostane pod kola. A skvělý je Forester i v zatáčkách, podvozek funguje tak, že by klidně zvládl motor s výkonem přes 200 koní a auto by se prohnalo třeba klikaticemi kolem Koněprus jako sportovní hatchback. Ehm, vzpomínat na specifikaci XT ale asi není na místě.

Co říct závěrem? Subaru Forester bude zanedlouho na trhu čtvrt století a za tu dobu ušlo neskutečný kus cesty. Tedy ujelo… Stále je podle mne ideálním autem, které nabízí maximální bezpečnost, komfort, skvělý pohon všech kol, teď navíc s příjemnější spotřebou. Má fantastické jízdní vlastnosti, velký kufr („musel“ jsem vyzkoušet při stěhování a měsíčním nákupu v Lidlu a odpustil jsem si tradiční „offroad“ na polygonu v Kopřivnici). S širokou výbavou stojí od 1.130.000 Kč v dané specifikaci Forester e-Boxer ES Executive Lineatronic.

Líbil se Vám tento článek? Sdílejte jej!