Tohle není zásadní přechod z jedné generace na druhou, spíše naopak, je třeba si uvědomit, že změna pro Forester roku 2021 není nijak dramatická. Což není špatně, vlastně bych řekl, že je mi sympatické to, že automobilka s každým rokem svůj model vylepšuje a posunuje, než aby čekala tři a půl roku na upgrade. Tak tedy co tady máme? Nejprve tedy ty novinky, jednou je optický paket Sport akcentovaný oranžovými doplňky, podívejte se na fotky a pochopíte o čem je řeč, myslím že jsou tady i nějaké změny na litých kolech, tak či tak, v kombinaci s bílou příplatkovou (bez příplatku 12.000 Kč je červená) barvou mi přijde že Forester vypadá opravdu dobře.

Konkrétněji ke Sportu – komponenty karoserie v kontrastu ke zbytku lakování, plus v kabině oranžové díly, čalounění. A také systém sledování řidiče. Nahoře uprostřed konzole je jakési čidlo, které vnímá řidiče. Ne jednoho řidiče, ale myslím že až pět jednotlivých řidičů, kteří mohou personalizovat svůj přistup k vozu a po nastoupení do kabiny nastavení systém, zrcátka, klimatizaci či středový displej podle jednoho každého člověka za volantem.

Auto na vás dává pozor, pokud spustíte zrak mimo zorné pole, když se unavíte… Dobré, máte-li nad sebou anděla strážného, ne až tak dobré (pro mne osobně, každý to může vidět jinak), pokud si uvědomíme neustálý dohled umělé inteligence. Vše funguje, ok, ale jako filmový fanoušek trpím Skynet-paranoiou, a to se netýká jen Subaru.

Opakem ke hypermoderní technologii je motor. Atmosférický benzínový čtyřválec. Má výkon 150 koní a točivý moment 194 koní. Dobrá, óda na oldschool se nekoná, i pod kapotu pronikla infuze moderního trendu v podobě elektrifikace, e-systém přidává dalších 17 hybridních koní a 66 Nm. Nutno dodat, že je žádoucí jezdit s hybridem, ehm, jako s hybridem, ale o tom až za chvíli.

Dynamika řečí čísel? Asi není důležité teď vypisovat hodnoty zrychlení či maximální rychlosti, nejde o žádná oslnivá data z kategorie supersportů, ba ani ostrých hatchbacků, o tomhle Forester není, lepší bude asi subjektivní konstatování, že… Že by sice podvozek snesl klidně dalších sto koní a pak by auto bylo asi tím nejlepším SUV na trhu, ale prostě tolik výkonu stroj nemá, tak, že… pokud je člověk uvážlivý s předjížděním, plánuje kdy/zda šlápne na plynový pedál a předjede auto, že dává smysl spíše zvolit volné tempo a spolehnout se na účinnost hybridního pohonu a užívat si klidnou jízdu. S dobrou spotřebou, já jsem jezdil pod devět litrů na sto kilometrů v kombinovaném režimu. Opravdu stojí za to používat hybrid tak, jak se má, nebo spíše jak se vyplatí. A vyplatí se myslet na to, kdy a jak člověk akceleruje a brzdí a využívá tak naplno potenciál hybridní soustavy.

Je to už známá písnička, začnu-li mluvit o tom, že jakmile se silnice zakroutí, nebo se zhorší povětrnostní podmínky (popřípadě obojí najednou), výkonový hendikep je vymazán schopnostmi podvozku a pohonu všech kol, v takovou chvíli pak díky Foresteru deklasujete papírově rychlejší a silnější automobily. Systém X-Mode pak potvrdí to, že prim zahraje Forester i mimo zpevněnou silnici, není to drsný offroad a desert-rally s ním asi nikdy nikdo nepojede, ale pole, louku, zasněžený kopec, promáčenou polní cestu zvládne toto Subaru úplně s přehledem a dojede dál než jakékoli jiné quaziSUV.

Subaru Forester stojí v této specifikaci 1.085.000 Kč a za tyto peníze dostanete výbavu, která asi nic nebude postrádat, plus je tady ten sportovní šmrnc. Super. Vyšší výkon pod kapotu Subaru Forester jen tak zřejmě jako zákazníci okleštění eurounijním diktátem nedostaneme, 2,5litr nebo nedej bože turbo jsou nám asi na starém kontinentě zapovězeny, s tím asi nic neuděláme a trápit se tím zřejmě nemá cenu. Přijmeme-li e-boxer jako jedinou možnost, pak Forester naplní naše představy parádního rodinného auta, s fenomenálním chováním na silnici i mimo ni, s vysoce efektivním systémem EyeSight, stejně efektivním hybridním systémem, prostorným interiérem, velkým kufrem a neopakovatelným charakterem.

 

Líbil se Vám tento článek? Sdílejte jej!