• XV dokáže nahradit všemožná SUV 
  • Na sněhu a v blátě se cítí jako doma
  • Adaptivní tempomat skvěle funguje v kolonách
  • Adaptivní tempomat jde přepnout na pasivní funkci
  • Ve skutečnosti jede lépe než tabulky napovídají

  • Dobrá průchodnost terénem
  • Nekonečná zásoba trakce
  • Velmi dobré jízdní vlastnosti
  • Funkční asistenční systémy

  • Těch displejů je v interiéru až moc
  • Plastová vana v kufru klouže

Subaru si vždycky šlo svou vlastní cestou a nehnalo se unifikací pohonů za většími prodeji. Značka se tak drží tradičního typu pohonu s plochým motorem a přenosem výkonu na všechna kola a to i v době, kdy ostatní výrobci čtyřkolky v běžných modelech omezují kvůli snížení tabulkových emisí a spotřeby.

Model XV tak sice spadá do kategorie kompaktních crossoverů, ale na rozdíl od většiny produkce ostatních značek je to opravdu čtyřkolka. Subaru ale nesází jen na koncepci pohonu, ale také na bezpečnost. XV má standardně systém EyeSight, který funguje především jako podpůrný systém a když nechcete, tak do řízení řidiči „nekecá“.

Na čelní kameru navázaný adaptivní tempomat je ale dobrá pomůcka, hlavně v kolonách, kdy Subaru samo udržuje odstup a obstará popojíždění bez toho, aby řidič musel šlapat na plyn a na brzdu. Snižuje to hlavně psychickou námahu. Hlídání opuštění jízdního pruhu nebo samočinné brzdění, pokud řidič nereaguje na překážku před sebou, ocení hlavně ti řidiči, kteří místo na silnici zírají do mobilu.

Zajímavé je, jak dobře XV maskuje svoji skutečnou velikost. Člověk si tedy všimne, že uvnitř je spousta místa a auto je pohodlné, ale na silnici působí lehce a obratně jak o třídu menší auto. Teprve, když ho chce dát člověk do garáže, tak zjistí, že zabírá víc místa než trojkový bavorák. Ale Subaru XV jsme si nepůjčovali proto, abychom ho měli v garáži. Tak pojďme jezdit.

Letošní zima připomínala spíše podzim, takže v nižších polohách jsme si, naštěstí, sněhu moc neužili. Ale bláta byl dostatek a toho se Subaru XV nebojí. Zatímco plno jiných SUV se při pohledu na zablácenou polní cestu roztřese strachem, tak XV si pomalu ani nevšimen, že už nejede po asfaltu, ale po poli.

Tady opravdu skvěle funguje nejen samotný pohon všech kol, ale i diskutovaná variátorová převodovka Lineartronic. Výkon přenáší velice plynule a jak se auto nemusí prát s kousavou spojkou, zvládne se i na velmi kluzkém povrchu rozjet. Stačí si vzpomenout na Karoq s převodovkou DSG, který nevyjede ani po mokré dlažbě ke garáži, jak DSG povolí agresivně spojky a auto pak hrabe předními koly.

Lineartronic je v tomhle naopak skvělým pomocníkem a schopnosti mimo asfalt se tím posouvají mnohem dál. Vyzkoušet jsme to mohli i na horách, kde jsme přeci jen nějaký sníh ještě našli. Člověk si musí vlastně neustále připomínat, že to bude klouzat, protože i na sněhu se Subaru odpíchne z místa, jako by mělo obuté gumy s hřebíky. Když člověk povypíná všechny ty asistenční systémy, dá se na sněhu s XV i docela vyblbnout. Sice to není zábava jako se starým WRX s manuálem a mechanickou ručkou, ale řízení XV je komunikativní a jdou dobře číst a řídit přesuny váhy mezi nápravami.

Na to se ale tohle XV zrovna moc nehodí, jenže ono by nebylo zpravedlivé odsuzovat atmosférickou šestnáctistovku za to, že nemá tolik výkonu v přímce. Vzhledem k objemu a typu motoru jede vlastně velmi slušně a na normální jízdu naprosto stačí a nemá problém ani v dálničních stoupáních. Jen nemůžete čekat, že dálniční kopec vyletí dvoustovkou jako šestiválcové bi-turbo.

Subaru XV (24)
Když se ale usadíte na tempomat (který jde mimochodem z adaptivní funkce přepnout na pasivní a to moc chválím) v rozumném tempu, bude i delší cestu skromná šestnáctistovka zvládat v pohodě a s rozumnou spotřebou. Vzhledem k velikosti auta a typu pohonu jsme čekali spotřebu kolem devíti litrů, ale není problém jezdit za méně než osm litrů na 100 km. Mimo město a dálnice se pak řidič klidně dostane i pod sedm.

Odsoudit Subaru XV 1.6 kvůli tomu, že nemá silný motor, by nebylo fér. Ve všech běžných jízdních situacích je to totiž naprosto přesvědčivé a příjemné auto a naopak v některých jízdních režimech (mimo zpevněné cesty a ve zhoršených podmínkách) funguje výborně a konkurenci deklasuje. A kdo potřebuje víc výkonu, nabízí Subaru i v XV nově 150koňový E-Boxer. Pokud nebude člověk hledat za každou cenu nějaká negativa, vlastně se funkci a praktičnosti Subaru XV nedá nic zásadního vytknout.

  • Pohon: atmosférický plochý čtyřválec 1,6 l, převodovka CVT, pohon všech kol
  • Výkon: 84 kW (114 k)
  • Zavazadelník: 385 – 1310 l
  • Spotřeba: udávaná 6,9 l/100 km
  • Cena testovaného vozu: 750 000 Kč
Líbil se Vám tento článek? Sdílejte jej!