Subaru si stále drží svůj směr a ojedinělý, nebo spíše jedinečný přístup k výrobě automobilů, včetně unikátní nabídky pohonných jednotek a specifikací. Na českém trhu není výjimkou, že nabízí třeba pouze jeden jediný motor u dané modelové řady. XV je výjimkou, tady máme benzínový dvoulitr, a benzínovou šestnáctistovku, která nám dělá společnost právě teď v reakčním testu.
Jde o evoluci, takže hledat nějaké zásadní změny oproti dříve představeným vozu asi nemá smysl, tuším že je tady modifikovaný nárazník, ale další změny bych považoval spíše za kosmetické a hledal je s pomyslnou lupou.
XV patří mezi kompaktní crossovery, na dálku měří 4485 mm a klene se přes rozvor 2665 mm. Na pohled vypadá subtilněji. A prakticky, a to nejenom zvenku, kdy je jednomu jasné, že se do auta bude dobře nastupovat, že projede odpovídajícím terénem českého chataře, že v kabině, která je střižená v určitém klasickém či staromódním stylu, nebudou řidiče rušit ovládací prvky zabalené do designových kreací, jako je tomu třeba u francouzské konkurence. Klasické ovladače, rychle fungující řidičské rozhraní, vše jasné a přehledné.
V kabině lze příjemně žít, za volantem se dobře sedí, zadní sedačky neurazí, neurazí ani kufr s objemem 385 litrů. Stěhovák to není, ale postačí pro běžné transporty.
Pod kapotou pracuje šestnáctistovka s protiběžnými písty a atmosférickým plněním, tak trochu samotář v dnešní době malých přeplňovaných agregátů, s výkonem 114 koní a točivým momentem 150 Nm. To nejsou parametry, od kterých lze čekat drtivé zrychlení a maximálku, při které budou vstávat vlasy hrůzou, XV jede v plném tempu 175 km/h a na stovku se dostane za 13,9 sekundy.
Výkon jde na všechna čtyři kola přes bezstupňovou převodovku a pokud motor postrádá výraznější výkon, tak naopak u pohonu, a povozku, platí, že umí a snesou opravdu hodně. Člověk si pak říká, že turbo u motoru by byl tím pravým dopingem a že pak by v autu chytly ty správné saze. Nicméně realita atmosférické šestnáctky nedovolí podvozku, aby se zapotil, převodovka si dává načas po plným plynem, vyjma rozjezdů, pružné zrychlení spíše vláčné než razantní. Při jízdě s tímto Subaru je třeba přemýšlet dopředu a plánovat, zejména při předjíždění.
Cena začíná na 660.000 Kč za základní model a základní specifikaci, v přímém srovnání to není částka nejvyšší, jsou tady jiná, dražší auta v kategorii, a obhájit ji umí Subaru proti konkurenci výjimečnými jízdními vlastnostmi, schopností jízdy v terénu, precizním podvozkem. Ztrácí dynamikou, spotřebou (já jezdil kolem devíti litrů) v kontrastu s naftovými rivaly, kterými konkurence disponuje.
Ve výsledku si tak lze jen postesknout, že díky globální politice automobilky, ovlivnění nesmyslným eurounijním diktátem, tady máme skvělé auto s motorem, který lze považovat za dobrý základ, ale že s nějakou plnotučnější pohonnou jednotkou by XV bylo jedním z nejlepších malých kompaktních pseudoteréních automobilů na trhu. Takhle tady máme vůz, který nadchne jízdními vlastnostmi a řadou dalších parametrů, kterými musí ospravedlňovat hendikep dynamiky, namísto aby s vyšším výkonovým potenciálem rovnou stanul na trůnu celé kategorie.