Jak začít tento test, který je víc osobní než kterékoli jiné testy, které jsem kdy napsal? Jen abych vysvětlil, nikdy jsem si v životě nekoupil nové auto, vždy šlo o vozy z druhé ruky, a Subaru Outback mohlo být tím prvním, o kterém jsem jako o novém uvažoval. Jak v tuto chvíli asi tušíte, nenašlo domov mé garáži a já na konci prozradím proč. Nové Subaru Outback je nové opravdu tak moc jak jen nové může být, poznáte to na první pohled uvnitř, kam pronikla pro značku dosud netypická digitální výbava. Co ale neuvidíte, že stroj stojí na platformě SGP, vyjma BRZ společné pro všechny modely značky.
Pravděpodobně také nepostřehnete, že oproti předchůdci narostl Outback mezigeneračně do délky i šířky, na stejném rozvoru se podélně protáhl o 50 mm a příčně o 35 mm. Milimetry zvenku, centimetrů uvnitř? Dalo by se říct, prostornost v kabině je příkladná, jak vpředu, tak na zadních sedadlech. Zpátky ale ještě na chvíli ven, je třeba zmínit 13 mm navíc u světlé výšky proti minulé generaci. teď tady máme 213 mm pod autem. Super, nejenom že tohle je oplastovaný kombík tak jako řada jiných (byť tohle je zakladatel rodu), tento kombík s plasty kolem dokola opravdu zvládne terén, který dá zatopit kdejakému SUV.
Plasty kolem dokola, vypadají dobře, působí robustně, a patrně ochrání i karoserii před šrámy na výpravách mimo zpevněné povrchy. Každopádně plní i estetickou funkci, a plní ji dobře. Na střeše může mít nový Outback dva typy ližin, jeden s výklopnými příčníky anebo jako v případě této specifikace Field, pevné držáky, které unesou přes tři sta kilo nákladu. A myslím že je tady i tažné zařízení, prostě Outback v novém kabátě je dobrodruh, který uveze všechno, co do divočiny potřebujete dovézt. A to jsem nezmínil zavazadlový prostor s kapacitou 561 litrů v běžné konfiguraci sedaček.
Než budu mluvit o jízdě, nakousnu ono „digitální“ téma. Auto vůbec je prošpikované technologií, jsou tady adaptivní LED světlomety (se stranovým natáčení zamezujícím oslňování protijedoucích aut), bezpečnostní systém EyeSight, který je chytřejší než v minulosti a umí předpovídat budoucnost – tedy ne že by vám odhalil čísla ze zítřejší loterie, ale detekuje včas překážky, včetně těch pohyblivých a ano, tím myslím chodce a jejich cyklistickou odnož. Co je opravdu nové, co nikdy dřív v Subaru nebylo, to je digitální rozhraní v kabině namísto mechanického. Pryč jsou kolečka klimatizace, teď je tady 11.6palcový displej, přes který musíte komunikovat s autem. Funguje to docela dobře, dá se na to zvyknout, nemusíte se brodit v položkách a pod-položkách, a a pokud přicházíte k Subaru od jiné značky, budete nadšeni.
Ale, pokud bylo vaším prvním autem Subaru Impreza GT, pokud jste jezdil roky v první atmosférické Impreze, pokud máte za sebou vlastnictví starého Legacy, pokud vám v garáži stálo nějaký čas japonské STI a pak hatchback STI, potom… Ehm, potom si budete paradoxně přes celoživotní lísku k Subaru cestu k Outbacku hledat. Tedy alespoň já to tak cítil. Když jsem dal sám sobě zadání, jaké auto do garáže bych chtěl, měl to být kombík s pohonem všech kol, slušnou výbavou, tažným zařízením, benzínovým motorem ideálně atmosférickým, automatickou převodovkou. A s dobrými jízdními vlastnostmi. A defacto jsem takto zcela odstranil veškeré alternativy a nutně musel dospět k Outbacku, přesto jsem ale nakonec začal přemýšlet o jiné značce a jiném modelu. Nový Outback mi přišel tak moc dokonalý, tak moc univerzální, tak moc progresivní, že jsem… ho za vlastní prostě nepřijal.
Neumím mu nic moc vytknout. Jede skvěle, na to jaká je to krabice se moc nenaklání – a když, tak jen přihrbí, ale netlačí se po tečně ven, fakt řeže zatáčky, drží stopu. Motor má dost výkonu na běžné ježdění – i když není to žádný trhač, ale pomalý není a se spotřebou se dá pracovat – na 63litrovou nádrž ujedete opravdu lán světa. Vydrží pravděpodobně navěky. Má automat, pravda, CVT, ale tak vycizelovaný, že nevědět, že jde o bezstupňovou převodovku, skoro bych se musel ptát, jestli ty „kvalty“ jsou opravdu jen „fiktivní“ anebo zda to není náhodou klasický automat.
Výbavě nic nechybí a stále tvrdím, že EyeSight je nejlepších strážným andělem mezi bezpečnostními systémy a funguje fakt parádně. Přesto jsem ale po testu věděl, že tohle auto se u mne doma nezabydlí. Ne proto, že jsem při focení v mírném terénu při nastupování kopl do (pro mne zbytečného) klenutí nad prostorem pro nohy a pěkně si sedřel kůži – ale protože jsem prostě starý skalní nadšenec Subaru. Nové a mladé nadšence Subaru Outback určitě totálně okouzlí.
Kolik peněz si musí takto okouzlený budoucí majitel Subaru připravit? Za základní verzi by to bylo 1.085.000 Kč, testovaná verze Field stojí 1.170.000 Kč a pompézně vyvedená specifikace Touring vyjde na 1.230.000 Kč.