Toho slona na obrázku berte prosím s nadhledem, má spíše zaujmout než přesně ilustrovat tuzemskou situaci. Doba tomu nahrává, dny se krátí, pole jsou dávno sklizená a paběrkující zvěř přechází z lesů na strniště a zase zpátky. Logicky, riziko střetu se zvěří rapidně roste, pohledem statistik prý přibližně každou desátou dopravní nehodu zaviní lesní zvěř. Od roku 2012 vzrostl počet nahlášených dopravních nehod se zvěří o více než 100 %. Ze statistiky portálu ePojisteni.cz vyplývá, že riziko střetu se zvěří si nejčastěji připojišťují řidiči z menších měst či vesnic, naopak nejméně obyvatelé Prahy a Brna. Možné srážky se zvěří se mnohem častěji obávají řidiči do 29 let.
Přemnožená lesní zvěř komplikuje život nejen lesníkům, ale stále častěji také českým řidičům. Policejní statistiky potvrzují rostoucí trend počtu dopravních nehod, při nichž se vozidlo střetlo s lesní zvěří. Zatímco v roce 2014 evidovali policisté necelých sedm a půl tisíce těchto dopravních nehod, za celý minulý rok to bylo již více než 12 tisíc. „Riziko srážky s lesní zvěří v posledních letech výrazně roste. Přibližně ke každé desáté dopravní nehodě dochází právě kvůli migraci zvěře. I když se účet za opravu poničeného vozidla lehce vyšplhá do desítek tisíc korun, mnozí čeští řidiči netuší, zda je pojistka ochrání i v případě srážky se zvěří,“ upozorňuje Ladislav Gruber, analytik portálu ePojisteni.cz.
Majitelé vozidel by si měli dát při výběru autopojištění pozor především na to, zda je riziko střetu se zvěří součástí sjednaného havarijního pojištění. Řidiči, kteří si platí pouze povinné ručení, si mohou toto riziko připojistit. „V případě havarijního pojištění si k základnímu riziku přidá alespoň jedno další připojištění okolo 34 procent majitelů vozidel,“ říká Gruber. „U povinného ručení je to přibližně čtvrtina. Riziko střetu se zvěří má připojištěno dohromady jen 15 procent z nich“.
Z podrobné analýzy smluv povinného ručení a havarijního pojištění s alespoň jedním připojištěním k základnímu riziku na portálu ePojisteni.cz vyplývá, že připojištění střetu se zvěří si častěji připojišťují lidé z menších měst a vesnic. „Zatímco v Praze si toto připojištění sjednává šest procent majitelů vozidel, v malém krajském městě nebo na vesnici to je 17 procent. Zajímavé také je, že v připojištění střetu se zvěří mají nejsilnější zastoupení mladí řidiči do 29 let,“ doplňuje Ladislav Gruber.
Když už se Češi rozhodnou zaplatit za připojištění svého vozidla, nejčastěji volí riziko rozbití skel (78 %). Připojištění skel se vyplatí především majitelům dražších automobilů. „V 99 procentech případů poškodí čelní sklo kameny odlétající od vozidel. V zimním období se setkáváme i s řidiči, kterým poničil sklo led spadený z kamionu. Výměna běžného čelního skla vyjde na 6 až 10 tisíc korun, zaplatit ovšem můžete i 20 tisíc u lépe vybavených skel. Cenu navyšuje například úprava skla pro head up displeje, vyhřívání, dešťové senzory či přípravy na kameru. Drahá jsou také antireflexní či absorpční autoskla. V přibližně 80 procentech případů mají majitelé vozidel skla připojištěná a výměnu skla tím pádem hradí pojišťovny,“ uvádí Antonín Beránek, jednatel společnosti Autosklo Roger.
Kromě připojištění střetu se zvěří a skel na vozidle nabízejí pojišťovny také živelní připojištění, nadstandardní asistenci, pojištění zavazadel, připojištění garance ceny či připojištění odcizení vozidla. Ladislav Gruber k tomu dodává: „Všechna jmenovaná připojištění jsou vzhledem ke své specifičnosti sjednávána velmi málo. Některá jsou navíc součástí základního balíčku pojištění. Příkladem je riziko odcizení, které je součástí havarijního pojištění.“
zdroj: Narrative Media s.r.o.