V sezóně 2023 již nebudou na Mistrovství světa endurance (WEC) ve třídě LMP2 povoleny ohřívače pneumatik. Společnost Goodyear očekává, že to povede k zajímavým změnám závodní strategie týmů. V pořadí třetí sezóna, při níž je Goodyear pro LMP2 výhradním dodavatelem pneumatik, by díky tomu v této kategorii mohla přinést velice tvrdé závody.

Letošní sezóna Mistrovství světa endurance (WEC) nabídne opět vytrvalostní závody na nejvyšší úrovni. Ve třídě LMP2 Goodyear pro všechny akce na nejrůznějších okruzích dodá hladké pneumatiky a pneumatiky pro jízdu na mokrém povrchu v jediné specifikaci.

Loni se Goodyear rozhodl vyřadit z nabídky přechodové pneumatiky, aby se tak omezil celkový počet pneumatik používaných během závodních víkendů. To si mohl dovolit jen díky tomu, dokázal dále rozšířit oblast provozní způsobilosti pneumatik na suchém i mokrém povrchu za pomoci univerzálnější směsi i konstrukce použitých pneumatik. Letošní vyloučení ohřívačů pneumatik představuje další krok ve směru trvalejší udržitelnosti šampionátu, ale zároveň staví před týmy nový úkol.

Závody WEC budou letos probíhat na celkem sedmi okruzích na třech světadílech; zahájí je 17. března závod na historickém okruhu Sebring Raceway a uzavřou 4. listopadu závody v Bahrajnu. Zatímco většina okruhů v kalendáři závodů má podobný historický význam, úkoly, které kladou na jezdce, týmy a pneumatiky nemohou být rozmanitější.

Závod 24 hodin Le Mans, který letos slaví sté výročí konání, pro ně představuje úkol jet dlouho do noci a správně rozvrhnout zastávky v boxu, což může rozhodnout mezi vítězstvím a prohrou. V Bahrajnu se zase musí na trati vyrovnat s teplotami až přes 50 °C.

Poprvé bez ohřívačů pneumatik

Největší změnou pravidel, se kterou se jezdci letos potýkají, je vyloučení ohřívačů pneumatik. Změna motivovaná snahou o lepší trvalou udržitelnost šampionátu bude mít na dění na trati dramatický dopad.

Mike McGregor, manažer vytrvalostního programu Goodyear Racing, vysvětluje, jak tato změna pravidel závody ovlivní: „Pro řidiče a týmy je to nové velice obtížné zadání. Podle našeho názoru to v jednotlivých závodech velmi pravděpodobně pořádně zamíchá pořadím a zvýší význam závodní strategie.

Dopad této změny pravidel se ovšem bude významně lišit okruh od okruhu. V teplejších klimatických podmínkách, jako na Sebringu a Bahrajnu, by měly pneumatiky dosáhnout optimálního provozního stavu během dvou kol. Při závodech v chladnějších podmínkách bude potřebná doba výrazně delší. Jezdci budou muset v prvních kolech, než se tlak v pneumatikách ustálí, nadměrnou zátěž pneumatik vyvažovat.

V úvodních kolech bude mít větší význam správné využití povrchu pneumatik a vzhledem k tomu, že celkový příděl pneumatik se od loňska nezměnil, bude několik prvních kol zásadních pro dostatečné zahřátí pneumatik, které má pak velký vliv na tlak v pneumatikách a v konečném důsledku i na přilnavost, kterou jezdci subjektivně pociťují. Během závodů pak bude větší boj o výdrž, stejně jako o prodlužování stintů a snižování počtu nutných zastávek v boxech, a to zejména na Le Mans.“

V důsledku změn pravidel ustanoví Goodyear a FIA minimální hodnotu tlaku v pneumatikách a maximální úhel náklonu v zájmu výchovy týmů, pokud jde o správu jejich pneumatik. Cílem je zajistit, aby týmy nemohly v honbě za rychlejším zahříváním pneumatik přehánět nastavení těchto parametrů.

NASCAR je připraven na návrat na Le Mans ve třídě Garage 56

Při závodě 24 hodin Le Mans se letos protne svět vytrvalostních závodů a amerických závodů upravených sériových vozidel NASCAR. Třída Garage 56 je na Le Mans koncipována jako příležitostná jednorázová kategorie pro prezentaci inovativních technologií. Dovoluje pořadatelům, aby vozidlu s kreativním, do budoucna orientovaným technickým řešením umožnili zúčastnit se závodu po boku pestrého startovního pole prototypů a vozů GT.

Pro letošní rok Goodyear spolu s NASCAR, Hendrick Motorsports a automobilkou Chevrolet pracovali na vývoji vozu Chevrolet Camaro ZL1. Projekt spojuje závodní tým, automobilku a výrobce pneumatik s největším počtem vítězství v celé 75leté historii NASCAR, kteří se společně zúčastní tradičního francouzského vytrvalostního závodu ve dnech 10. a 11. června.

NASCAR již oznámila, že s upravený Chevrolet Camaro ZL1 nové generace budou řídit tři světově proslulí jezdci: mistr světa Formule 1 z roku 2009 Jenson Button, bývalý vítěz Le Mans Mike Rockenfeller a sedminásobný šampion NASCAR Cup Series Jimmie Johnson.

Angažmá společnosti Goodyear v závodech NASCAR trvá neuvěřitelných osm desetiletí a představuje jednu z nejdelších spoluprací v celé historii závodů. Goodyear si na závodech Le Mans také připsal řadu úspěchů, včetně 14 celkových vítězství.
O společnosti Goodyear

Goodyear je jedním z největších světových výrobců pneumatik. Společnost zaměstnává přibližně 74 tisíc pracovníků a své výrobky vyrábí ve 57 závodech v 23 zemích světa. Dvě inovační centra – Akron v Ohiu a Colmar-Berg v Lucembursku – usilují o rozvoj nejmodernějších výrobků a služeb, které stanovují technologické a výkonnostní standardy pro celé odvětví.

Líbil se Vám tento článek? Sdílejte jej!