Elektromobilní budoucnost je dle koncernových značek nevyhnutelná, jenže stále je tu jeden zásadní problém. Cena! Škoda si s malým elektrickým modelem Citigo-E iV docela naběhla. Malý vůz s cenovkou atakující půlmilionovou hranici byl pro většinu zákazníků jednoduše nestravitelný.

Škoda se proto nyní rozhodla k celkem radikálnímu kroku vedoucímu k celkové demokratizaci elektromobility. Několik měsíců se proslýchalo, že koncern něco chystá a dnes Škodovka jako první značka koncernu představila revoluční novinku. Škoda Eminiq je totiž úplně ten nejlevnější elektromobil na trhu!

„Koncern Volkswagen si uvědomuje mnohdy velice nepříznivou cenu elektromobilů – obzvláště v porovnání s klasickými vozy stejné kategorie. Obzvláště na trzích bez dotací na nákup elektromobilu je jen velice těžké zákazníky o výhodnosti elektromobilu přesvědčit.“ uvádí tisková mluvčí Škoda Auto a.s. April Fürstová.

„Škoda Eminiq je stejně jako Škoda Enyaq ryze elektrickým vozem bez možnosti instalace klasického spalovacího motoru. Na rozdíl od Enyaqu se však pohybuje v kategorii těch nejlevnějších vozů. CitigoE iV se neprosadilo kvůli tomu, že nebylo schopno cenově konkurovat Citigu se spalovacím motore. Eminiq má v tomhle směru výhodu – jde o minivůz jaký v masové výrobě zatím nemá konkurenci.“ pokračuje tisková mluvčí.

Levné příměstské přemisťovadlo

Musíme uznat, že Eminiq je skutečně specifický a na Evropském trhu zatím nemá příliš obdoby. Tedy s jednou výjimkou. S podobným konceptem přišel před lety Renault s modelem Twizzy, oproti němu je však Eminiq podstatně dospělejším vozem.

Pod kapotou Eminiqu se v základu nachází elektromotor o výkonu 3 kW pohánějící zadní kola. O dodávku elektřiny se pak stará moderní lithiová baterie o kapacitě 84 Ah. Možná se divíte celkem malé kapacitě i výkonu, ale věřte že malému 300 kg lehkému vozu to postačí k dosažení rychlost 45 km/h, jež je k předpokládanému použití v příměstském provozu více než dostačující.

Dojezd vozu v základní konfiguraci činí 60 km podle WLTP – opět velmi dostačující hodnota pro denní příměstské dojíždění do práce. Pro mnohé to ale může být 60 km přece jen trochu limitující – Eminiq má v tomto případě ještě trumf v rukávu. Baterie jsou totiž snadno měnitelné, můžete si jich tedy na cestu přibalit více a podle potřeby je rychle vyměnit.

Eminiq pojme pouze dva pasažéry a minimum nákladu. V přípravě je ale i prodloužená varianta kombi, která nabídne zavazadlový prostor s rozkládacím třetím místem. Dočkáme se také užitkové varianty Eminiq MiniVan postavené právě na základech kombíku, nabídne však pouze místo řidiče a slušnou plochu pro náklad.

 

Bude i rychlá verze

Fanoušky ostřejší jízdy určitě nadchne fakt, že Škoda chystá také sportovní variantu Eminiq VRS s mnoha vylepšeními. Nabídne pohonnou jednotu s výkonem zvýšeným na 5,5 kW s možností plného vypnutí ESP. Maximální rychlost by měla přesáhnout 70 km/h a vůz by jí měl dosáhnout za slušných 5 vteřin. O brždění se poté postarají odvětrávané kotouče Brembo o průměru 180 mm s 2 pístovými třmeny.

Stejná však zůstává baterie. „Při klidné jízdě Eminiq VRS dosáhne stejného dojezdu jako základní varianta. Při plném okruhovém využití vozu pak může na jednu baterii nabídnout 15 min zábavy, což nám přijde více než dostačující.“ komentuje rychlou verzi Eminiqu Fürstová.

Je třeba samozřejmě vzít v potaz, že malá baterie má podstatně kratší dobu nabíjení. Na rychlonabíječce ji do 90% kapacity dobijete za méně než 15 minut. Navíc si na okruh samozřejmě můžete baterií přivézt více a citelně si tak zážitek za volantem prodloužit.

Bezkonkurenčně nejlevnější

Jak jsme si řekli, velmi specifický Eminiq hodlá na trh zaútočit cenou – i přes svou celkovou praktičnost může mít stále dost omezení. Právě tento fakt mu ale pomohl k cenovce 120 999 Kč. Tedy bez baterií, které se budou prodávat zvlášť za cenu 85 900 Kč za kus. V přípravě jsou i baterie s nižší kapacitou a výrazně lepší cenovkou.

Ve výsledku by se tak provozuschopný Eminiq mohl dostat s cenou někde pod 150 tisíc, což je teritorium ojetých vozů. Žádný z nich ale nenabídne v podstatě bezúdržbový provoz, a tak nízké provozní náklady.

Na trh by měl být Eminiq uveden na apríla, přesně za rok ode dneška, tedy 1.4.2022 a my jsme celkem zvědaví na první testovací jízdy. „Od Eminiqu si ve Škoda Auto a.s slibujeme malou revoluci v dopravě – na každodenní dojíždění do práce přece nepotřebujete vozit s sebou tunu zbytečného železa. Malý vůz podstatně ušetří náklady a zároveň zanechá podstatně menší uhlíkovou stopu.“ uzavírá prezentaci Fürstová.

Líbil se Vám tento článek? Sdílejte jej!