Premiéra nové generace modelu Octavia mladoboleslavské automobilky Škoda je tady, záminka připomenout si výročí tohoto modelu tak vůbec není nemístná. Typové označení OCTAVIA se v nabídce automobilky ŠKODA poprvé objevilo před 60 lety. Latinský výraz ‚octavia‘ znamená osmá, tehdy se jednalo nejen o osmý model značky vzniklý po druhé světové válce, ale i pozici ve vývojové řadě moderní generace vozidel s nezávislým zavěšením všech kol od prvního typu z roku 1933.
První dvoudveřové automobily ŠKODA OCTAVIA začaly z výrobní linky hlavního závodu v Mladé Boleslavi sjíždět v lednu 1959, nejprve ještě po boku svých předchůdců Š 440 a Š 445. Pod kapotou byl spolehlivý řadový čtyřdobý čtyřválec 1,1 l / 29,4 kW, který přes čtyřstupňovou převodovku poháněl zadní kola. Největší rychlost činila 110 km/h, spotřeba pak 7,7 l benzinu na 100 km. Nová modelová řada OCTAVIA přinesla vedle atraktivních tvarů i vyšší úroveň jízdního komfortu a ovladatelnosti díky vinutým pružinám a zkrutnému stabilizátoru přední nápravy. Během roku 1959 posílily bezpečnost vozu také účinnější asymetrické hlavní světlomety. V nabídce byl i typ OCTAVIA SUPER se silnějším motorem 1,2 l/33 kW. O vozy modelové řady OCTAVIA byl ve světě velký zájem, na rozdíl od států s tržním hospodářstvím však českoslovenští zákazníci potřebovali ke koupi zvláštní poukaz.
Ženevský autosalon byl 10. března 1960 místem premiéry sportovní verze ŠKODA OCTAVIA Touring Sport s výkonem zvýšeným na 37 kW. Homologace FIA pro účast na závodech a soutěžích ve skupině neupravených cestovních vozů otevřela automobilu s rychlostí až 130 km/h cestu ke kariéře v motoristickém sportu, např. v období 1961 až 1963 dosáhla OCTAVIA v Rallye Monte Carlo ve své třídě hattricku.
Dne 11. září 1960 se v Brně představilo provedení OCTAVIA COMBI s dvoukřídlými, horizontálně členěnými pátými dveřmi. Vozidlo kompaktních vnějších rozměrů 4065 x 1600 x 1430 mm nabízelo při obsazení až pěti osobami zavazadlový prostor o základní délce 965 mm a objemu 690 l (měřeno po strop), po sklopení opěradel zadních sedadel bylo možné naložit až 1050 litrů nákladu.
Poslední dvoudveřová OCTAVIA, verze SUPER šedé barvy, opustila výrobní linku v Mladé Boleslavi 11. dubna 1964, aby uvolnila místo zcela nové řadě vozů ŠKODA 1000/1100 MB se samonosnou karoserií a motorem vzadu. Poslední kombi opustilo Kvasiny 21. prosince 1971. V období 1959 až 1971 tak vzniklo více než 360 000 vozů ŠKODA OCTAVIA první generace, včetně více než 54 000 exemplářů OCTAVIA COMBI.
zdroj: Škoda Auto