Závodní okruh v Mostě mám rád. A proto jsem se před jeho branou vyfotil. Na dráhu jsem ale nejel, cíl mise byl jiný. A také auto, ve kterém jsem seděl, nebylo k jízdě na závodní trati určené. Se Subaru XV e-Boxer jsem vyjel z Prahy na sever Čech inspirovaný gastronomií, přesněji řečeno pořady se Zdeňkem Pohlreichem. Vždy jsem chtěl navšvívit nějký podnik, ve kterém se natáčela jeho show a Most má taková místa rovnou dvě. Ano, šéfe kdysi navštívilo podnik, který se jmenuje Ponorka. A nový pořad Superšéf se angažoval v podniku Nautico. Tak co chtít víc, když to nevyjde v jednom, snad to dopadne dobře v druhém. Tak se i stalo…

Do prvního podniku jsem se vůbec nedostal, byl zavřený. Naštěstí je Subaru XV e-Boxer ideální pro jízdu po městě, a tak jsem vlastně vcelku rád sedl za volant a začal křižovat severočeskou metropoli. Chvílemi i s nulovou spotřebou. Subaru XV e-Boxer je totiž hybrid. Mild-hybrid, který by měl brát elektřinu jako pomocnou sílu pro spalovací motor, ale díky unikátní konstrukci Subaru umí auto i čistě na elektřinu jet. Paráda.

Základem pohonné soustavy je atmosférický čtyřválec s protiběžnými písty s objemem dvou litrů, který ovšem prošel zásadním přepracováním s implementací nových dílů. A elektromotoru umístěném do bezestupňové převodovky CVT, které u Subaru říkají Lineartronic. Koncepce je „tradičně jiná“ než u ostatních značek, Subaru vždy šlo svou vlastní cestou, porot jsou schopnosti hybridu jiné, odlišné, řekněme vychytanější. Sofistikovaný pohon všech kol zůstal.

Očekávat v podvečerním Mostě dopravní zácpu by bylo přehnané, právě ale v takových podmínkách umí hybridní XV popojíždět na elektřinu, pomáhat s akcelerací, snižovat spotřebu. Jestli při maximální rychlosti 40 km/h ujede slibovaných 1,6 km nevím, neměřil jsem, pocitově ale auto fungovalo tak, jak mělo. A to nejenom ve městě, ale i cestou z Prahy do Mostu.

Hledal jsem cíleně nějaké místo, kde bych vyzkoušel schopnosti auta při jízdě mimo asfalt, jako vhodná lokalita mi vrch Raná, který se tyčí mezi Mostem a Louny. Sjel jsem ze silnice, hledal nějaký terénní zlom, na kterém bych dal autu možnost se zapotit, ale nepodařilo se. Vše, co jsem našel a kam jsem vjel, zdolalo XV bez potíží. A nutit ho někam zcela mimo civilizaci, to by bylo nepatřičné, XV není offroad a nikdy se do takových míst nepodívá. Raná mimochodem není neznámá pro příznivce „vzdušné“ zábavy, je to místo s vysokou koncentrací nadšenců o paragliding. Pokud vás taková kratochvíle láká, právě tady si ji můžete užít do sytosti. Já si užil jízdu na hrbolech, vrátil jsem se zpátky na silnici a pokračoval směrem na Most.

Jak jsem už uvedl, ne na okruh, chtěl jsem se podívat jinam, třeba na hrad Hněvín. Roky jsem o něm věděl, právě jeho siluetu jsem vnímal, když jsem kroužil po mosteckém závodním okruhu, ale nikdy jsem tam nebyl. Cesta vede do příkrého kopce, je zapotřebí věnovat se řízení, najíždět si do zatáček a dávat pozor na auta v protisměru, ale těch pár minut krkolomné cesty stojí za ten výhled. Co na tom, že hrad není starý dlouhá staletí, byl zbořen za třicetileté války a jeho rekonstrukce je poměrně mladá pokud vím, z minulého a předminulého století.

Stavba se dá obejít, a krátká procházka přinese výhled do dalekého okolí. Alternativou k autu je výšlap po vlastních, křížovou cestou, ale to si nechám na jindy, dnes řeším jak se jezdí se Subaru. To, že nepotřebujete pohon všech kol, abyste na Hněvín dojeli, doložilo Subaru BRZ, které jsem na parkovišti objevil, čtyřkolku ocení člověk opravdu v mnohem kritičtějších situacích, než je výlet za stavební památkou nad městem.

Když už řeším architektonické téma, musím vzpomenout na starý kostel, který byl přesunut v dobách plné těžby hnědého uhlí. Jednoduše řečeno – aby kostel ustoupil těžbě a nebyl zbořen, tak, jak stál, byl posunut o kus dál. Velký kus, po kolejích se rychlostí 2,8 cm/min posunul o 841 metrů. Rychlost Subaru XV e-Boxer je samozřejmě vyšší, z nuly na stovku zrychlí hybrid za 10,7 sekundy, maximálkou je 193 km/h. Na crossover tohoto typu řekl bych v pořádku.

Když už sedím nad tabulkami, připomenu, že objem motoru je 1995 cm3, výkon agregátu je 150 koní v 5600 až 6000 otáčkách, točivý moment je 194 Nm v 4000 otáčkách a výkon elektromotoru je 12,3 kW. Spotřeba? Podle tabulek 7,9 l/100 km, záleží samozřejmě jak s autem jezdíte a kde, a jak moc využíváte hybrid a pomáháte mu k nižší spotřebě odpovídajícím jízdním stylem.

Styl nechybí restauraci Nautico, do které jsem tedy nakonec jel na večeři se zvědavostí, jak vypadá v reálu podnik, který nese stopu Zdeňka Pohlreicha. Vzhledem k designu a názvu bych ho viděl raději třeba na břehu tamní vodní nádrže, Mostecké jezero mi přijde pro restauraci a la marina vhodnější než širší centrum, ale co už, to je detail. Italský šmrnc mám rád, italskou kuchyni také. Carpaccio mne ale trošku zklamalo, na můj vkus velké a silné kousky masa, většinu jsem ho nechal. Obsluha se ptala proč, vysvětlil jsem, a aniž bych to očekával, tak jsem při placení dostal slevu. V tomto ohledu tedy mohu vyjádřit spokojenost. A spokojený jsem byl i ostatními chody. Pizza mi chutnala, krémová polévka s hříbky také, káva na závěr bodla. Nevím, jaký byl podnik před návštěvou známého šéfkuchaře, ale teď se mi opravdu líbí a rád se do něj někdy vrátím.

Vracím se pravidelně za volant automobilů značky Subaru a rád se vrátím i za volant hybridního XV, ideálně v zimě. Do kufru s objemem 340 litrů naložím tašky, se sklopenými sedačkami a zvýšenou kapacitou na 1173 litrů naložím lyže a vyrazím si užít sníh. Třeba na nedaleké Klíny.

Zcela na závěr musím říct, že cestou z Prahy do Mostu jsem nechtěně prostál na semaforech u rekonstrukce mostu za Slaným, zpět jel raději oklikou. I na okreskách XVčko jelo podle mého gusta, až jsem si říkal, že právě toto auto bych měl rád s manuální převodovkou, a ne s CVTčkem. Abych si mohl sám diktovat charakter řazení (platí ale spíše pro někdejší verze pouze se spalovacím motorem), hybrid si automatické řazení zaslouží, vím že zvládá jet odpovědněji než já. Kolik XV e-Boxer stojí? Má chatrná paměť mi říká cosi o 790 tisících Kč za hybridní XV, raději ale v případě zájmu věřte oficiálnímu kanálu, na webu Subaru CZ najdete kompletní informace. To je vše, takže „Dycky Most!“

Líbil se Vám tento článek? Sdílejte jej!