Jistě, tohle není auto. Obvykle to, co má jen dvě kola a jednu stopu netestujeme, ale když už na to dojde, rádi se na motorce svezeme. Jen aby se neřeklo? Ehm, přece jako zarytí „autíčkáři“ nepřiznáme, že nám všem minimálně jedna motorka čeká v garáži. Tak jako tak, už z nadpisu je jasné, že dnes neřešíme v rámci tématu výletů po Česku žádný konkrétní výlet, spíš jde jen o zamyšlení, pokud někdo chce začít jezdit na motorce, tak na jaké. Prostě se sklouznout „kolem komína.“
Motorku s litrovým motorem a výkonem hodně přes 100 koní fakt nikdo nepotřebuje. Takovou si kupujete z principu. Všem „normálním“ stačí skromnější stroje a třeba tahle Suzuki SV650, která stojí necelých 160 tisíc korun, uspokojí opravdu široké spektrum jezdců. Ty, kteří začínají, případně se vrací na motorku po delší přástavce, ale také ty, kteří už jezdí dlouho a chtějí nějaký jednoduchý, cenově dostupný stroj, na kterém se pěkně svezou.
Suzuki SV650 je klasický naháč a i přes opravdu jednoduché řešení podvozku a konstrukce je to moderní motorka se vším, co k tomu patří. Dvouválec o objemu 650 cm3 je chlazený vodou, má elektronicky řízené vstřikování benzínu a automatický sytič. Ústupek emisní normě Euro 4? Možná, ale díky tomu motorka jednoduše startuje a nemusíte v chladném a vlhkém počasí řešit, proč se startér točí naprázdno a proč se motorka „uchlastává“. Tyhle karburátorové starosti se už dneska fakt řešit nemusí a díky tomu se člověk může na motorku kdykoli spolehnout.
I přes jednoduchou stavbu je tak tahle Suzuki moderní motorka. Je prostě vyrobená s ohledem na příznivou cenu, ale jinak má všechny ty moderní vymoženosti. Ačkoli by se mi na klasickém naháči víc líbily obyčejné ručičkové „budíky“, tak displej u téhle Suzuki je čitelný a rychle si na něj člověk zvykne. Stejně se pak jede podle odhadu, citu a řadí se podle zvuku. Propracovaný palubní počítač s měřením spotřeby, danním počítadlem kilometrů či ukazatelem dojezdu se možná zdá zbytečný, ale zrovna ten propočet přibližného dojezdu je pro plánování výletů užitečný.
Když člověk natankuje plnou nádrž (v evropské verzi se do nádrže vejde 13,8 l), tak s realistickou spotřebou okolo 4 litrů na 100 km se dá opravdu urazit nějakých 300 km, než bude potřeba znovu tankovat. V tvrdém sedle a na naháči ale člověk stejně tolik nevydrží.
Tvrdé sedlo řidiče nutí se hýbat, takže místo dálničních přesunů to raději vezmete po okresce. A tam funguje Suzuki opravdu dobře. S hmotností pod 200 kg je opravdu lehkonohá a přehazovat ji ze strany na stranu je hračka. Dvouválec má pak dost síly na to, aby motorku vytahoval z vraceček na vyšší kvalty, takže není potřeba řadit dolů až na jedničku. Trojka vlastně pobere úplně všechno a od 2500 otáček táhne motor plynule a odhodlaně až k nejvyššímu výkonu 76 koní u 8500 otáček. Nezdá se to moc, ale na lehkého naháče tenhle výkon naprosto stačí.
Zadní široká 160mm guma poskytuje opravdu velkou rezrevu, stejně tak přední 120mm. Průměrný jezdec se na úplný limit v běžném provozu moc často nedostane, ale ona to není zas taková ostuda mít na zadní gumě ten dvoucentimetrový „poserproužek“, který indikuje, že jezdec motorku tolik neklopí. Netrénovaný mozek prostě už motorku víc do zatáček rvát nechce a jen to ukazuje, kolik rezervy tahle povedená jednoduchá motorka poskytuje.
Aspoň má jezdec motivaci a prostor hledat limity dál a dál. Na kvalitním a čistém povrchu ale v tuhle motorku získáte důvěru opravdu rychle. Na ježdění rovně si asi koupíte cruiser nebo cesťáka. Na SV650, bez jakékoli ochrany proti větru, je stejně jízda nad 110 km/h docela únavná a nepohodlná. Ale to zkrátka k naháčům patří. Ten nápor větru, vnějších vlivů a hmyzu vlastně působí jako takový přirozený omezovač. Motorka by sice jela klidně 200 km/h, ale k čemu? Nejlíp se na ní budete cítit v zatáčkách.
Pamatuju si na dobu, kdy podobné obyčejné motorky byly dražší nefungovaly tak dobře jako tahle Suzuki. Občas nechtěly nastartovat, na rovné silnici se vlnily jako had, moc nebrzdily a v noci nesvítily. Už je to ale skoro dvacet let a za tu dobu se situace opravdu zásadně zlepšila. Dneska je tahle řada obyčejných a cenově dostupných šestistovek opravdu velmi uspokojivá.
Tahle Suzuki SV650 nemá žádné zvláštní požadavky a funguje spolehlivě jako hodinky. Nastartuje za každých okolností, chová se předvídatelně a je opravdu hodná. Ideální motorka pro začátečníka? To rozhodně, protože dovolí postupné odhalování limitů a ani při vyšším tempu není zákeřná a kousavá. Moc pěkně se na ní ale sveze i zkušený jezdec. Motorka skvěle brzdí, nekroutí se a výkonu má dost. A když na ní hodíte ten praktický kufr, vlastně se z ní stane nejlepší dopravní prostředek do ucpaného města. Kufr pojme celou helmu, případně docela velký nákup.