V motoristické historii bude 16. březen 2021 už navždy zapsán černě. Po několikaletém boji s rakovinou nás totiž v nedožitých 52 letech opustila jedna z legend, královna Nürburgringu, Sabine Schmitz.

Život Sabine Schmitz byl s Nürburgringem spojen již od jeho začátku. Narodila se s v roce 1969 v městečku Adenau pouhých pár kilometrů od proslulého okruhu. Její rodiče přitom byli majiteli hotelu „Hotel am Tiergarten“ nacházejícího se v podhradí hradu Nüburg uvnitř samotné severní smyčky okruhu.

Mladá Sabine původně plánovala zůstat v rodinném businessu a věnovat se hotelnictví a someliérství, blízký okruh ji však učaroval a spolu se svými staršími sestrami se ve volných chvílích začaly věnovat závodění. Na trať se vydala hned ve svých 18 a již rok na to získala závodní licenci.

V roce 1989 se zúčastnila svého prvního šampionátu, Veedol trophy, za volantem Fordu Sierra RS Cosworth. Toho roku se také účastnila proslulé dvacetičtyřhodinovky, v níž se umístila na celkovém 31. místě. Vybojovala však zároveň skvělé druhé místo v kategorii silničních vozidel s objemem nad 2,5l.

V následujících letech se zúčastnila mnoha šampionátů a připsala si nejedno vítězství. V roce 1996 přišel ale zlom, díky němuž se Sabine Schmitz zapsala do motoristické síně slávy. Toho roku totiž její tým střídající se za volantem BMW M3 ve vytrvalostním závodě Nürburgring 24 Hours zvítězil a Sabine se tak stala první ženskou vítězkou tohoto prestižního podniku.

Následující rok spolu s trochu obměněnou posádkou svůj triumf obhájila.

Pozdější léta své závodní kariéry strávila v rodinné stáji Frikadelli Racing, přitom si v roce připsala další úspěch na Nürburging 24 Hours – třetí celkové místo hned v závěsu za továrním týmem Manthey Porsche. Závodění se Sabine Schmitz věnovala až roku 2019, kdy již dva roky bojovala se zákeřnou nemocí.

Během let Sabine proslula také jako řidička okruhového taxi. Díky proslulým jízdám s továrně upraveným BMW M5 si vysloužila titul nejrychlejšího taxikáře světa. Proslýchá se, že za jeho volantem zvládala okruh projet za méně než osm a půl minuty.

Sabine se mimo závodění samotné stále v malé míře věnovala pohostinství, stala se pilotkou vrtulníku, řidičskou instruktorkou a také televizní komentátorkou proslulou svými suchými komentáři popisujícími nešťastné chvíle účastníků závodu.

Na televizních obrazovkách se objevila také v rámci populárního pořadu Top Gear. Zprvu několikrát v pozici hosta (nezapomenutelný je její jízda po severní smyčce s dodávkou) a po odchodu oblíbeného tria Clarkson, Hammond a May se Sabine v roce 2016 připojila k novému týmu moderátorů.

A pamatujete si na onen PR kousek, při němž Škoda poslala Kodiaq RS vydobýt na Ring rekord „nejrychlejšího sedmimístného SUV“? Ano, za volantem tehdy seděla právě Sabine.

Památných momentů bylo v životě Sabine Schmitz hodně, já si ale na závěr dovolím připomenout jeden, který mi utkvěl v paměti nejvíc. V roce 2014 během vytrvalostních závodů VLN klubu za volantem Porsche 911 GT3 R díky penalizaci startovala z poslední pozice. Na rozdíl od svých soupeřů se rozhodla zariskovat, a i přes mírný déšť vsadila na slicky. Vyplatilo se a v následné řidičské symfonii se během dvou kol prokousla skrze více než 40 oponentů až na první místo. Nedovedu si představit nic, co by lépe demonstrovalo, že Sabine Schmitz byla skutečnou královnou Nürburgringu.

Líbil se Vám tento článek? Sdílejte jej!