S neustále rostoucími počty elektrických modelů rostou i požadavky na nabíjecí infrastrukturu. V areálu norimberského výstaviště bylo včera slavnostně otevřeno první nabíjecí centrum Audi charging hub na základě celosvětově unikátního konceptu nabíjení. Zákazníci budou moci využívat Audi charging hub od 23. prosince. Moderní rychlonabíjecí stanice s rezervovatelnými místy pro vysokovýkonné nabíjení je zaměřena mimo jiné na majitele elektromobilů, kteří nemohou své vozy nabíjet doma. Audi charging hub bude kromě toho uspokojovat také špičky poptávky po nabíjení ve městech. Prémiové zážitky z nabíjení uspokojí sousedící luxusní salonek.
Světová novinka: Spuštění konceptu Audi charging hub pro rychlé nabíjení ve městech
Audi v tomto pilotním projektu poprvé vyzkouší svůj nový koncept nabíjení v praxi. „Tím chceme otestovat flexibilní a prémiovou rychlonabíjecí infrastrukturu v městské prostředí,“ říká Ralph Hollmig, vedoucí projektu Audi charging hub. „Jdeme do míst, kde se nemusejí naši zákazníci nutně ráno vzbudit a mít kompletně nabitý elektromobil, a současně také myslíme na poptávku po nabíjení, která v budoucnost poroste.“
Soběstačná a nákladově výhodná nabíjecí infrastruktura
Základem nabíjecích center Audi charging hub jsou tzv. Cubes. Flexibilní kontejnerové krychle lze na volných plochách vystavět nebo demontovat během několika dnů. Cubes nabízejí dvě rychlonabíjecí přípojky na jednotku a lze je kombinovat v různých konstelacích. Jako zásobník elektrické energie slouží použité a upravené sady lithium-iontových akumulátorů, které pocházejí z demontovaných vozidel používaných při vývoji. To snižuje náklady a spotřebu surovin. Náročná infrastruktura s vysokonapěťovým přívodem elektrické energie a drahými transformátory je tak stejně zbytečná jako časově náročné plánování. Audi charging hub přináší díky akumulátorovému řešení rychlonabíjecí infrastrukturu i tam, kde je pro tato zařízení nedostatečná elektrická síť.
Nabíjecím přípojkám v Norimberku stačí připojení k beztak již dostupné nízkonapěťové elektrické síti, která poskytuje „zelenou“ elektrickou energii s příkonem pouhých 200 kW a je pro provoz nabíjecího centra Audi charging hub naprosto postačující díky zásobníkům o kapacitě 2,45 MWh pro přechodné skladování elektrické energie. Příkon 200 kW je pro průběžné nabíjení akumulátorových modulů dostatečný.
Fotovoltaické moduly na střeše dodávají další „zelenou“ elektrickou energii výkonem až 30 kW. Zákazníci mohou nabíjet své elektromobily z šesti nabíjecích přípojek výkonem až 320 kW.
Celkem lze za den nabít přibližně 80 vozidel, aniž by se nabíjecí centrum dostalo na hranice svých možností, ať se jedná o kapacitu akumulátorů nebo připojení k elektrické síti s příkonem 200 kW. Audi e-tron GT* může při nabíjení využívat nejvyšší výkon až 270 kW. Čtyřdveřové kupé tak doplní za pouhých pět minut dostatek elektrické energie pro překonání vzdálenosti až 100 kilometrů. Nabití z pěti na 80 procent trvá 23 minut.
Ceny jako u domácí nástěnné nabíječky
Zákazníci, kteří se rozhodnou používat vysokovýkonné nabíjecí stojany v nabíjecím centru Audi charging hub v Norimberku a disponují smlouvou o využívání nabíjecích služeb e-tron Charging Service, mohou v současnosti nabíjet za cenu 31 centů za kilowatthodinu nezávisle na tarifu. Audi charging hub je tak opravdovou alternativou domácího nabíjení. „Nabízíme nabíjení pro lidi ve městech za cenu, která se platí i při nabíjení z domácí nástěnné nabíječky,“ říká Hollmig. Audi charging hub v Norimberku je volně přístupná nabíjecí stanice. I vstupní zóna je přístupná řidičům vozidel jiných značek.
Rychlé a nekomplikované nabíjení
Zákazníci značky Audi mají v aplikaci myAudi k dispozici novou rezervační funkci. Jedno z šesti nabíjecích míst si tak mohou komfortně zarezervovat z chytrého telefonu. Samotné nabíjení probíhá rychle a jednoduše. Díky systému PnC (Plug-and-Charge) bude během pilotní fáze možné využívat na dvou z šesti nabíjecích přípojek nabíjení i bez karty RFID (Radio Frequency Identification) u modelů s funkcí Plug-and-Charge. Autentizace proběhne automaticky na základě šifrované komunikace, jakmile se nabíjecí kabel připojí k vozidlu. Předpokladem je model z řady e-tron kompatibilní s Plug-and-Charge (Audi e-tron 50/55/S včetně verzí Sportback s datem výroby od kalendářního týdne 48/2021) a aktivní smlouva na využívání služeb e-tron Charging Service. Zákazníci mohou dobu, po kterou probíhá nabíjení – například u modelů Audi e-tron* nebo e-tron GT* se stavu nabití 80 procent dosáhne po uplynutí 20 až 30 minut -, strávit v pohodlí luxusního salonku v horním podlaží.
Dobu nabíjení zpříjemní atraktivní nabídka služeb
Zkušební provoz v Norimberku se zaměří na novou rezervační funkci, očekávání zákazníků ohledně prémiových zážitků při nabíjení a technické aspekty, jakými jsou například požadavky na moderní sady akumulátorů. Audi chce navíc zjistit, v jakých denních dobách bude stanice mimořádně vytížená. Cílem je etablovat Audi charging hub mezi zákazníky jako řešení s příslušnou přidanou hodnotou. Audi proto nabídne kromě nabíjení elektromobilů také další atraktivní služby: výměnnou stanici pro akumulátory elektrických jízdních kol, půjčovnu elektrických koloběžek, informace o různých produktech Audi a zkušební jízdy s modely Audi Q4 e-tron* a RS e-tron GT*, o které se budou starat specialisté značky Audi. Audi kromě toho nabídne službu pro doručování potravin „just-in-time“, velmi kvalitní gastronomické produkty z automatů a mobilní služby péče o vůz.
O zákazníky se bude starat servisní personál
V bezbariérovém luxusním salonku s plochou 200 metrů čtverečních, k němuž patří také 40 metrů čtverečních velká terasa nad krychlemi, je středem pozornosti blaho uživatelů, kteří zde mohou pracovat nebo odpočívat. Na 98″ displeji lze konfigurovat modely Audi nebo získávat informace o fungování nabíjecího centra Audi charging hub a aktuálních stavech nabití připojených automobilů. V průběhu pilotního projektu v Norimberku bude od 10 do 19 h plnit přání návštěvníků jeden zaměstnanec. Nabíjecí přípojky a luxusní salonek budou k dispozici nepřetržitě. „Naši zákazníci z toho budou profitovat hned několikrát,“ říká vedoucí projektu Hollmig. „Díky exkluzivní možnosti rezervace, luxusnímu salonku, vysokému nabíjecímu výkonu, který zkracuje prostoje, a novému otočnému ramenu pro snadnější manipulaci s nabíjecím kabelem.“