> Nový hardware a software: Golf1 obdržel novou generaci informačních a zábavních systémů s rychlým procesorem, intuitivním ovládáním, chytrým hlasovým asistentem IDA a integrovaným chatbotem ChatGPT

> Nové plug-in hybridní pohony: Dojezd cca 100 km čistě na elektřinu a celkový dojezd 1000 km, navíc funkce rychlého nabíjení stejnosměrným proudem s nabíjecím výkonem 50 kW

> Modernizovaný design: Nový Golf se prezentuje s ostřejšími rysy přídě, 3D světelným designem zadních sdružených světel a poprvé
s osvětleným logem VW2 vpředu

> Před 50 lety sjel z montážní linky ve Wolfsburgu první Golf, celkem bylo na celém světě prodáno více než 37 milionů těchto vozů

Golf slaví v letošním roce 50. výročí – a Volkswagen u příležitosti tohoto jubilea uvádí na trh zdokonalenou verzi svého bestselleru. Zákazníci budou moci nový model objednávat již za několik týdnů. Nový Golf přesvědčí novou generací informačních a zábavních systémů, intuitivnějším konceptem ovládání, ostřejšími rysy přední a zadní partie a hospodárnými pohony. Mezi ně patří i plug-in hybridní systémy s dojezdem na elektřinu prodlouženým na cca 100 km. Kromě toho zdobí příď Golfu poprvé osvětlené logo VW2.


Thomas Schäfer, předseda představenstva značky Volkswagen, říká: „Golf tvoří již půl století jádro značky Volkswagen poskytováním cenově dostupné mobility pro všechny na nejvyšší technické úrovni. Právě na to nyní navazujeme novým evolučním stupněm, který nabídne ještě více hospodárnosti, komfortu a kvality spolu s novým konceptem ovládání. Golf by už sotva mohl být lepší.“


Imelda Labbé, členka představenstva odpovědná za prodej, marketing a poprodejní služby značky Volkswagen, k tomu dodává
: „S Golfem píšeme jedinečný úspěšný příběh. Golf je ztělesněním značky Volkswagen jako žádný jiný model. Automobilem pro všechny generace. A to již 50 let. Řadou technických zdokonalení nového modelu Golf k tomuto úspěšnému příběhu nyní připojujeme další kapitolu.“

Přepracovaná přední a zadní partie a nový světelný design. Nový Golf a nový Golf Variant1 je rozpoznatelný podle nově tvarově řešené přední partie. Vizuálně výrazné jsou přitom nově koncipované LED světlomety spolu s logem VW2, které je poprvé v modelu Golf osvětlené. „Světlomety IQ.LIGHT LED Matrix“2 jsou jako vrcholná verze vnějšího osvětlení vozu osazeny novými vysoce výkonnými dálkovými světly s dosahem až 500 m. Pro obě karosářské verze byly nově navrženy rovněž „zadní sdružená světla IQ.LIGHT LED 3D“2.



Nový svět informací a zábavy doplněný integrovaným chatbotem Chat GPT.
V interiéru se modelová řada Golf vyznačuje nově vyvinutým informačním a zábavním systémem s intuitivním ovládáním a vizuálně samostatným dotykovým displejem (s úhlopříčkou až 32,8 cm)2, na jehož spodní část navazují ergonomicky optimalizované a osvětlené dotykové posuvníky pro nastavení teploty a hlasitosti.

Rovněž nový je zdokonalený multifunkční volant a hlasový asistent IDA2. Prostřednictvím systému IDA lze hovorovým jazykem ovládat nejen různé funkce, například klimatizace, telefonu nebo navigace, ale také on-line zjišťovat fakta ze všech myslitelných oblastí – od předpovědi počasí až po nejrůznější znalosti. V modelu Golf s nejnovější generací informačních a zábavních systémů bude kromě toho do hlasového asistenta IDA integrován chatbot „ChatGPT“ založený na umělé inteligenci. Tato funkce, představená na začátku ledna na veletrhu spotřební elektroniky CES (Consumer Electronics Show) v Las Vegas, využívá přístup k neustále rozšiřované databázi umělé inteligence. Cestující mohou hovorovým jazykem vstupovat do interakce s vozem a nechat si za jízdy předčítat výsledky rešerší.

Snadné zaparkování díky novým asistenčním systémům2. Manévrování s modely Golf a Golf Variant usnadní nové asistenční systémy, jakým je například zdokonalený „Park Assist Plus“. Ten dokáže již za jízdy rozpoznat, zda je volná mezera pro zaparkování (podélně nebo napříč) dostatečně velká, a následně zahájí příslušný parkovací proces3. Asistent přitom převezme jak řízení, tak i zrychlování a brzdění3. Řidič musí na parkovací proces pouze dohlížet. Pro model Golf poprvé nabízený „Park Assist Pro“2 navíc umožňuje zajet s vozem na parkovací místo nebo z něj vyjet pomocí chytrého telefonu3. Dálkové ovládání vozu lze využít například v situaci, kdy se vůz nachází ve velmi těsném prostoru. Nový je také systém „Area View“2. V tomto případě je ze záběrů čtyř kamer vytvářen panoramatický obraz situace kolem vozu v rozsahu 360°, který je přenášen na dotykový displej informačního a zábavního systému. Řidič tak snadno rozpozná obrubníky a značení vymezující parkovací místo.

Nová nabídka pohonů.
Vyšší výkon a dojezd cca 100 km čistě na elektřinu nabízejí nové plug-in hybridní pohony modelu Golf, které jsou navíc vybaveny funkcí rychlého nabíjení stejnosměrným proudem. Pro všechny řidiče bez domácí nástěnné nabíječky jsou mimořádně zajímavé velmi hospodárné 48V mild hybridní pohony. V počáteční fázi budou mít zákazníci pro tuto modelovou řadu k dispozici celkem devět různých variant pohonu – mild hybridní jednotky (eTSI), plug-in hybridní systémy (eHybrid1 a GTE1) a turbodmychadlem přeplňované zážehové (TSI) a vznětové (TDI) motory. Ještě sportovnější charakter nabídne Golf GTI1, jehož výkon byl v porovnání s předchůdcem zvýšen. Další varianty Golfu budou postupně následovat v průběhu roku 2024.

50 let modelu Golf – historie bestselleru
První Golf byl sériově vyroben na konci března 1974 ve výrobním závodě Volkswagen Wolfsburg. V květnu začalo oficiální uvádění na trh. Předtím utvářel značku Volkswagen po desetiletí Brouk s motorem vzadu a pohonem zadních kol. Na začátku 70. let 20. století zahájil novou epochu s motorem vpředu a pohonem předních kol první Golf spolu s modely Passat, Scirocco a Polo. Moderní a bezpečný koncept pohonu spolu s velkou variabilitou interiéru se zadním výklopným víkem a sklopnými opěradly zadních sedadel a nadčasovým designem přesvědčil zákazníky takovým způsobem, že již v říjnu 1976 sjel z montážní linky miliontý Golf.

To však byl teprve začátek. I v následujících sedmi generacích byl totiž Golf vždy automobilem, který nabízel cenově dostupnou mobilitu pro všechny na nejvyšší technické úrovni. Svědčí o tom technologie, jakými byly řízený katalyzátor, hospodárné pohony, ale také bezpečnostní prvky od protiblokovacího brzdového systému přes airbagy až po první pohon všech kol v této modelové řadě. Mezi tajemství úspěchu Golfu patří také skutečnost, že designéři přenášeli DNA prvního modelu Golf na jeho nástupce, a tím utvářeli klasický design Golfu.

S každou generací získával na významu komfort spolu s kvalitou a inovativními asistenčními systémy. A Golf stanovuje v těchto oblastech měřítka dodnes. Golf se v uplynulých 50 letech vyvinul v high-tech reprezentanta kompaktního segmentu, který od něj převzal již po několika letech označení jako „třída Golfu“. Tento model získal bezpočet ocenění a vítězství v porovnávacích testech v Německu i zahraničí. Následovaly různé karosářské varianty, například Variant, Cabriolet nebo Sportsvan. Rychle se etabloval zcela elektrický e-Golf, což platí i pro sportovní modely se zkratkami GTI4, GTD5, GTE6 a vrcholný model Golf R7. Jako jeden z prvních vozů ve svém segmentu umožnil Golf asistovanou jízdu3 prostřednictvím asistenčního systému „Travel Assist“. Další novinkou v modelu Golf byl debut technologie Car2X3, která řidiče předvídavě upozorňuje na nebezpečí.

Dodnes bylo prodáno více než 37 milionů vozů Golf osmi generací. Golf je pevným pilířem značky Volkswagen, který se však jako nositel inovací dokáže neustále proměňovat. A právě na tento odkaz navazuje nový evoluční stupeň Golfu ještě vyšší úrovní hospodárnosti, komfortu a kvality ve spojení s chytrým konceptem ovládání.

1 Vůz v podobě blízké sériově vyráběnému modelu.

2 V Evropě: výbava dodávaná na přání, resp. v závislosti na výbavové linii

3 V rámci systémových limitů.

4 Golf GTI – spotřeba paliva v l/100 km: kombinovaná 7,3–7,0; emise CO2 v g/km: kombinované 166–160.

5 Golf GTD – spotřeba paliva v l/100 km: kombinovaná 5,4–5,2; emise CO2 v g/km: kombinované 142–136.

6 Golf GTE – spotřeba paliva v l/100 km: kombinovaná 1,2; spotřeba elektrické energie v kWh/100 km: kombinovaná 15,1–14,9; emise CO2 v g/km: kombinované 28–27.

7 Golf R – spotřeba paliva v l/100 km: kombinovaná 8,2–7,8; emise CO2 v g/km: kombinované 185–178.
Údaje o spotřebě paliva, resp. elektrické energie a emisích CO2 jsou pro tento model k dispozici již jen podle metodiky WLTP, a nikoli podle metodiky EU. Uvedené údaje o spotřebě paliva, resp. elektrické energie a emisích CO2 jsou závislé na zvolené výbavě vozidla.

Líbil se Vám tento článek? Sdílejte jej!