> Nový „Travel Assist se sdílenými daty“2/3 umožňuje asistovanou změnu jízdního pruhu

> Volkswagen používá sdílená data, a činí tak další krok směrem k vysoce automatizované jízdě

> ID. Buzz s asistenčním systémem „Park Assist Plus s paměťovou funkcí“2 se naučí individuální parkovací manévr
a dokáže jej sám opakovat

> Obě technologie jsou v Evropě na přání k dispozici pro všechny nově vyráběné modely ID.

Volkswagen ID. Buzz1 přijíždí na start s novými inteligentními asistenčními systémy, díky nimž je jízda ještě komfortnější a bezpečnější. Na dálnici dokáže automaticky přejet do vedlejšího jízdního pruhu2, pokud řidič krátkým posunutím páčky aktivuje ukazatele směru jízdy. ID. Buzz může využívat sdílená data3, ale také se dokáže naučit opakující se parkovací manévry. Volkswagen tak naplňuje své ambice zpřístupňovat nejnovější technologie v co nejkratší době širokému okruhu zákazníků.

„ID. Buzz kombinuje ikonický design s inovativní technologií, například v podobě nových komfortních a asistenčních systémů. Díky používání sdílených dat v nejnovější verzi systému ‚Travel Assist‘ činíme nyní další krok na cestě k vysoce automatizované jízdě,“ vysvětluje Kai Grünitz, člen představenstva značky Volkswagen odpovědný za oblast technického vývoje. „Volkswagen tím naplňuje své ambice nabízet velmi kvalitní technologie a inovace v co největším počtu modelů.“

Volkswagen používá v modelu ID. Buzz nejnovější generaci asistenčních systémů. Nejlepšími příklady jsou „Travel Assist se sdílenými daty“2/3 a „Park Assist Plus s paměťovou funkcí“2. Zákazníci mohou tyto systémy na přání objednávat také pro všechny ostatní nově vyráběné modely od ID.34 přes ID.4 až po ID.5.

„Travel Assist se sdílenými daty“2/3

Na přání dodávaný „Travel Assist“ dokáže udržovat vůz v jízdním pruhu, dodržovat bezpečnou vzdálenost od vpředu jedoucího vozidla a řidičem nastavenou nejvyšší rychlost. Systém přitom využívá mimo jiné funkci adaptivního řízení v jízdním pruhu, která aktivně udržuje vozidlo uprostřed jízdního pruhu. „Travel Assist“ se přizpůsobuje jízdnímu stylu řidiče. Vozidlo tak může jet ve vlastním jízdním pruhu nejen uprostřed, ale také blíž k jeho levému či pravému okraji. „Travel Assist“ navíc disponuje prediktivním tempomatem a asistentem pro projíždění zatáček. Rychlost jízdy se tak může přizpůsobovat platným omezením rychlosti i očekávanému průběhu silnice (zatáčky, kruhové objezdy atd.).

Nové funkce systému „Travel Assist“. Jsou-li k dispozici anonymizovaná sdílená data z ostatních vozidel Volkswagen, není „Travel Assist se sdílenými daty“ při udržování vozu v jízdním pruhu odkázán pouze na rozpoznané ohraničení vozovky. V tomto případě asistenční systém funguje například i na silnicích bez prostředního značení. Dostupnost systému „Travel Assist“ je díky sdíleným datům rozšířena, což zvyšuje komfort a míru asistence pro zákazníky.

Sdílená data z flotily provozovaných vozů. Volkswagen činí využíváním sdílených dat další krok směrem k automatizované jízdě. Sdílená data anonymizovaně vytváří několik set tisíc vozidel koncernu Volkswagen. Flotila vozidel navíc shromažďuje mapové podklady se specifickými prvky dopravní infrastruktury v okolí vozidla – jakými jsou například například aktuální vodorovné značení nebo dopravní značky – a automaticky tyto informace přenáší do cloudu. Odtud jsou individuálně upravená data odesílána do vozů Volkswagen, které jsou on-line a které aktuálně jedou po příslušných úsecích silnic. Databáze se neustále rozrůstá díky velkému počtu zúčastněných vozidel.

Asistovaná změna jízdního pruhu od 90 km/h. „Travel Assist se sdílenými daty“ může řidiče na přání aktivně podporovat při změně jízdního pruhu na dálnici v rychlostech od 90 km/h. Při aktivovaném systému zahájí manévr zapnutí směrových ukazatelů. Systém uskuteční změnu jízdního pruhu při splnění následujících předpokladů: Senzory nerozpoznávají v okolí žádné objekty a řidič má ruce na volantu s kapacitními senzory. ID. Buzz pak automaticky přejede do požadovaného jízdního pruhu. Řidič může do manévru kdykoliv zasáhnout a převzít řízení.

„Park Assist Plus s paměťovou funkcí“2 zajistí automatizované zaparkování vozu

Druhým na přání dodávaným asistenčním systémem v modelu ID. Buzz je „Park Assist Plus s paměťovou funkcí“. Vozidlo se díky tomuto inovativnímu asistenčnímu systému může naučit až pět individuálních parkovacích manévrů. Paměťová funkce si přitom zaznamená parkovací manévry v rychlosti do 40 km/h a s ujetou vzdáleností až 50 metrů. Stačí, aby řidič jednou zaparkoval a parkovací maněvr uložil. ID. Buzz následně dokáže naučený parkovací manévr opakovat. Vůz se může sám zaparkovat například pod přístřešek nebo do garáže. Řidič na celý průběh už jen dohlíží.

„Park Assist Plus“2 kromě toho po aktivaci v menu parkovacích funkcí vyhledá parkovací místo a uskuteční příslušný parkovací manévr. Inteligentní asistent rozpoznává za jízdy rychlostí až 40 km/h vhodné podélné mezery pro zaparkování, příčné mezery pak zaznamená do rychlosti 20 km/h. Řidič následně musí u vybraného parkovacího místa už jen zastavit, sešlápnout pedál brzdy, aktivovat parkovací proces a sledovat jeho průběh. Asistent zaparkuje ID. Buzz pomocí senzorů okolí – řídí, zrychluje, brzdí a řadí. Systém dokáže převzít i řidičem zahájený parkovací manévr a – je-li to možné – dovést jej do konce. Asistent podporuje také vyjetí z podélného parkovacího místa.
 
Široká nabídka asistenčních systémů
 
Kromě funkcí „Travel Assist se sdílenými daty“ a „Park Assist Plus s paměťovou funkcí“ jsou pro model ID. Buzz k dispozici také další asistenční systémy, které mohou přispívat k vyšší úrovni aktivní bezpečnosti. Sériově se dodávají následující asistenční funkce: podpora při vyhýbacím manévru2, asistent pro odbočování vlevo2, rozpoznávání únavy2, asistent pro nouzové brzdění2 „Front Assist“ s rozpoznáváním chodců a cyklistů2, asistent pro jízdu v jízdním pruhu „Lane Assist“2, rozpoznávání dopravních značek2 a upozorňování na lokální nebezpečí „Car2X“2, u něhož se automobily vzájemně informují o kritických situacích. Na přání se dodávají další asistenční systémy. Jedná se o adaptivní tempomat ACC „stop & go“2 (zahrnuje některé funkce systému Travel Assist), alarm s monitoringem vnitřního prostoru, pokročilý systém pro zamykání a startování „Keyless Advanced“, „Park Assist Plus“2, prostorový kamerový systém „Area View“2 a asistent pro změnu jízdního pruhu „Side Assist“2.

1) ID. Buzz Pro – Spotřeba elektrické energie v kWh/100 km: kombinovaná 21,7–20,5 (WLTP); kombinované emise CO2 v g/km: 0. Pro tato vozidla jsou k dispozici údaje o spotřebě elektrické energie a emisích již jen podle metodiky WLTP a nikoli podle metodiky EU.

2) Asistenční funkci lze využívat pouze v rámci systémových limitů. Řidič musí být kdykoli připraven převzít řízení a není zbaven své povinnosti odpovědného řízení vozidla. Proces lze kdykoli deaktivovat.

3) „Travel Assist se sdílenými daty“: Systém lze využívat až do nejvyšší rychlosti vozu. Pouze ve spojení s navigačním systémem. Pouze ve spojení s aktivní licencí We Connect. On-line funkce systému „Travel Assist se sdílenými daty“ lze využívat pouze na území pokrytém mobilní telefonní sítí a při patřičném nastavení pro ochranu soukromí. On-line funkce lze kdykoli deaktivovat v aplikaci We Connect ID. App. On-line funkce systému „Travel Assist“ jsou k dispozici v následujících zemích: Belgie, Bulharsko, Dánsko, Německo, Estonsko, Finsko, Francie, Řecko, Velká Británie a Severní Irsko, Irsko, Itálie, Chorvatsko, Lotyšsko, Litva, Lucembursko, Malta, Nizozemí, Norsko, Rakousko, Polsko, Portugalsko, Rumunsko, Švédsko, Švýcarsko, Slovensko, Slovinsko, Španělsko, Česká republika, Maďarsko, Kypr. K aktivaci on-line funkcí je nezbytné uživatelské konto Volkswagen ID a uživatel se musí přihlásit k portálu We Connect pomocí uživatelského jména a hesla. Dále je nutné uzavřít on-line samostatnou smlouvu o službách We Connect se společností Volkswagen AG. Po předání vozidla má zákazník 90denní lhůtu pro aktivaci on-line funkce „Travel Assist se sdílenými daty“. Po jejím uplynutí začíná tříletá počáteční doba bezplatného používání on-line funkcí asistenčního systému „Travel Assist se sdílenými daty“. Používání on-line funkcí systému „Travel Assist se sdílenými daty“ umožňuje integrované připojení k internetu. S tím spojené náklady na přenos dat nese v Evropě společnost Volkswagen AG v rámci síťového pokrytí. Datová komunikace prostřednictvím internetu může mít za následek dodatečné náklady (např. roamingové poplatky), v závislosti na příslušném tarifu uživatele mobilních telefonních služeb, a to především při provozu v zahraničí. Nezbytným předpokladem pro poskytování služby je přenos určitých osobních dat, jako je poloha a adresa IP vozidla. Podrobnější informace o zpracování dat jsou k dispozici v prohlášení o ochraně dat používaných asistenčním systémem „Travel Assist se sdílenými daty“. Dostupnost služeb v individuálních paketech se může v jednotlivých zemích lišit. Služby jsou k dispozici po sjednané smluvní období a jejich obsah se může během smluvního období změnit, případně může dojít k jejich ukončení. Bližší informace jsou k dispozici na connect.volkswagen-we.com a u autorizovaných partnerů značky Volkswagen. Informace o obchodních podmínkách pro mobilní telekomunikační služby poskytují příslušní dodavatelé mobilních telekomunikačních služeb.

4) ID.3: Spotřeba elektrické energie v kWh/100 km: kombinovaná 16,4–15,2; emise CO2 v g/km: kombinované 0. Pro tato vozidla jsou k dispozici údaje o spotřebě elektrické energie a emisích již jen podle metodiky WLTP a nikoli podle metodiky EU.

Líbil se Vám tento článek? Sdílejte jej!