• V koronavirovém roce 2020 investoval Volkswagen 2,7 miliardy eur do budoucích technologií
  • Prvních milníků při realizaci strategie ACCELERATE tak bude dosaženo již v roce 2021
  • Značný pokrok v oblasti elektromobility: V roce 2021 bude zákazníkům dodáno více než 450 000 elektrifikovaných vozidel – více než dvojnásobný počet oproti roku 2020
  • Obchodní model 2.0 pro zvyšování potenciálních dodatečných výnosů dosáhne v létě prvního milníku v podobě spuštění on-line prodeje automobilů a testů obchodních modelů na základě předplatného s variabilní nabídkou služeb
  • Výhled na rok 2021: Počet dodaných vozů, výnosy z prodeje a hospodářský výsledek nad loňskou úrovní, provozní ziskovost 3 až 4 procenta

Volkswagen pokračoval v rozsáhlých investicích do budoucích technologií i v koronavirovém roce 2020. Jejich celkový objem dosáhl částky 2,7 miliardy eur. Značka tím položila základy pro úspěšný start nové strategie ACCELERATE. Již v letošním roce bude v rámci její realizace dosaženo prvních milníků. Volkswagen očekává velký pokrok v oblasti elektromobility. Podle prognóz dodá v roce 2021 zákazníkům více než 450 000 elektrifikovaných automobilů – tedy více než dvojnásobek oproti předchozímu roku. Pokračuje rovněž proces důsledné digitalizace. Již v létě osloví Volkswagen první zákazníky obchodním modelem 2.0. V šesti německých městech budou zahájeny testy obchodních modelů na základě předplatného s možností dodatečného objednávání doplňkových funkcí podle požadavků zákazníka („on demand“). Značka Volkswagen očekává, že jí tento způsob prodeje zajistí v příštích letech dodatečné výnosy v řádu stovek milionů eur. Rovněž v létě bude zahájen on-line prodej vozidel.

„Koronavirovou pandemii jsme úspěšně zvládli. Na náročné první pololetí jsme reagovali zpřísněním disciplíny v oblasti nákladů a vynikajícími prodejními výsledky. Volkswagen vykázal i v krizovém roce 2020 provozní zisk, a to ve výši 454 milionů eur před zaúčtováním mimořádných položek. Dokonce i v nesmírně náročném období pandemie jsme tak mohli pokračovat v rozsáhlých investicích do budoucnosti. Tím jsme si navzdory všem překážkám zachovali svobodu, kterou potřebujeme k další úspěšné realizaci naší transformace. S naší novou strategií ACCELERATE budeme v roce 2021 po této cestě kráčet ještě vyšší rychlostí,“ řekl Ralf Brandstätter, předseda představenstva značky Volkswagen.

Disciplína v oblastech nákladů a investic minimalizuje důsledky koronavirové pandemie

Volkswagen v uplynulém roce zavedl řadu dodatečných opatření pro snižování nákladů, aby eliminoval negativní důsledky koronavirové pandemie. Fixní náklady byly oproti předchozímu roku sníženy o 1 miliardu eur. Přísný management nákladů přinesl nejlepší výsledky především ve třetím a čtvrtém čtvrtletí. Zisk 1,4 miliardy eur ve čtvrtém čtvrtletí výrazně překonal hospodářský výsledek ve stejném období předchozího roku. Přísným podřízením výroby poptávce zákazníků se navíc meziročně snížily čisté zásoby o 10 procent. Celkově tak bylo navzdory negativním koronavirovým vlivům dosaženo pozitivního čistého cash flow. Výnosy z prodeje byly 71,1 miliardy eur (2019: 88,4 miliardy eur) a dodáno bylo 5,3 milionu vozidel (2019: 6,3 milionu). Společnosti se podařilo podíly na trhu ve všech důležitých světových regionech udržet nebo dokonce zvýšit.

Vysoké investice do budoucnosti bylo možné realizovat pouze díky přísnému managementu nákladů. „Zásadním faktorem našeho úspěchu ve výjimečném roce 2020 bylo zajištění finanční stability. U všech projektů jsme důkladně přezkoumali jejich důležitost. Skvělé výsledky ve druhém pololetí ukazují, že jsme přijali správná opatření,“ řekl Alexander Seitz, finanční ředitel značky Volkswagen.

Urychlená digitalizace: První milník s modely předplatného a on-line prodejem

Volkswagen urychlí v roce 2021 na základě nové strategie ACCELERATE přechod na elektromobilitu a také dosáhne důležitých milníků v oblastech digitálního prodeje a vývoje obchodních modelů založených na datech.

Od letošního léta bude Volkswagen v šesti německých městech testovat modely předplatného u elektromobilů ID.31. V pilotních projektech budou poprvé nabízeny také možnosti vyúčtování na základě používání a dodatečného objednávání funkcí, například navigačních služeb, včetně testování jejich akceptace. Důležitým předpokladem pro úspěch digitálních dodatečných funkcí jsou pravidelné aktualizace vozidel metodou „Over-the-air“. Volkswagen bude jako jediný mainstreamový výrobce tímto způsobem aktualizovat modely ID.3 a ID.42 v pravidelných 12týdenních intervalech. I tato služba bude dostupná od léta. Společnost počítá pro nadcházející roky s tím, že bude ve fázi používání vozidel generovat dodatečné výnosy v řádu stovek milionů eur.

Volkswagen dosáhne v aktuálním obchodním roce milníku také v oblasti on-line prodeje. Zákazníci mohou již od tohoto týdne uskutečňovat zásadní kroky při koupi modelů ID.3 a ID.4 on-line. Nákupní proces následně dokončí u nejbližšího prodejce. Od léta pak budou mít zákazníci možnost realizovat celý proces pořízení modelu z rodiny ID. on-line, od konfigurace až po uzavření leasingové smlouvy. Volkswagen tak bude prvním výrobcem, který nabídne zákazníkům v Německu nákup elektromobilů kompletně on-line.

Rovněž v létě otevře Volkswagen společně se svými prodejci digitální tržiště pro skladové a ojeté vozy. Zákazníci budou mít široký výběr a své vozidlo si budou moci pořídit on-line. On-line prodej bude postupně zaváděn i na další evropské trhy. Dosavadní obchodní síť přitom zůstane i při on-line prodeji vždy neodlučnou součástí procesu a nejdůležitějším prostředníkem ve styku se zákazníkem.

Volkswagen urychluje elektrifikační ofenzivu

Již v březnu převezmou zákazníci na mnoha evropských trzích první vozy ID.4. V Německu bude předávání elektromobilů ID.4 zahájeno 26. března. Do konce února obdržel Volkswagen již 23 500 objednávek tohoto modelu z celé Evropy. Volkswagen rozšíří v letošním roce nabídku elektromobilů o modely ID.4 GTX3 s pohonem všech kol, kupé ID.53 a ID.6 X/CROZZ3 pro čínský trh.

Společnost rozšiřováním nabídky o nové modely rychle zvýší globální objem výroby a prodeje vozidel na základě platformy MEB. „Tím znovu dokazujeme, že je značka Volkswagen platformovým šampionem koncernu. Již dnes vychází 80 procent prodaných koncernových vozů z technologie značky Volkswagen,“ říká Ralf Brandstätter. Volkswagen plánuje, že v letošním roce předá zákazníkům celkem 300 000 vozidel na základě platformy MEB. A cca 150 000 vozů bude mít hybridní pohon.

Volkswagen má za sebou úspěšný vstup do nového roku. V prvních dvou měsících roku 2021 dodal na celém světě, navzdory koronavirovým omezením na mnoha trzích, 15 500 elektromobilů – to je meziroční nárůst o 51 procent. V Německu se počet dodaných elektromobilů zvýšil dokonce o 143 procent. Kromě toho bylo zákazníkům na celém světě předáno 16 300 vozidel kategorie PHEV, což představuje nárůst o 174 procent v porovnání s předchozím rokem. V Německu zaznamenaly hybridní vozy meziroční nárůst dokonce o 291 procent.

Výhled na rok 2021: Návrat k ziskovému růstu

Volkswagen bude i nadále důsledně dbát na efektivitu, aby si zajistil financování plánovaných budoucích investic do elektrifikace a digitalizace v objemu 16 miliard eur do roku 2025. Společnost definovala za tím účelem čtyři nástroje. V návaznosti na úspěchy uplynulého obchodního roku se mají do konce roku 2023 snížit fixní náklady o 5 procent. K tomu přispěje mimo jiné zmrazení počtu zaměstnanců na úrovni z ledna 2021 v kombinaci s částečnými odchody do důchodu podle dohod uzavřených s podnikovou radou. Navíc se bude zvyšovat produktivita výrobních závodů o 5 procent ročně, náklady budou optimalizovány o 7 procent a trvale udržitelným způsobem se bude zvyšovat ziskovost v regionech. Navzdory koronavirové krizi dosáhne Volkswagen pravděpodobně již letos vyrovnaného hospodaření v USA a Jižní Americe.

Volkswagen očekává, že v aktuálním obchodním roce výrazně zvýší počet dodaných vozů. Vysoko nad úrovní roku 2020 budou také výnosy z prodeje. Cílem značky Volkswagen pro rok 2021 je provozní ziskovost v rozsahu od 3 do 4 procent. Alexander Seitz k tomu říká: „Navzdory potížím způsobovaným koronavirem důsledně pracujeme na tom, abychom v roce 2023 dosáhli cílové marže 6 procent.“

Líbil se Vám tento článek? Sdílejte jej!