Čisté výnosy 156,9 mld. EUR – o 17 % méně ve srovnání s rokem 2023, s konsolidovanými objemy dodávek nižšími o 12 % kvůli dočasným výpadkům v nabídce produktů a z důvodu nyní finalizovaných aktivit směřovaným ke snižování skladových zásob
Čistý zisk 5,5 mld. EUR, to je pokles o 70 %. Upravený provozní příjem (AOI)(1) 8,6 mld. EUR – pokles o 64 % s AOI(2) 5,5 %
Disponibilní cash flow(3) byly negativních 6 mld. EUR, což odráželo pokles příjmů a dopad dočasného zvýšení pracovního kapitálu v důsledku úprav výroby
Celkové zásoby k 31. prosinci 2024 o 18 % resp. 268 tisíc jednotek nižší, včetně 20% poklesu US dealerského skladu na 304 tisíc jednotek, což překonalo dříve oznámený cíl 330 tisíc jednotek
Generační posun produktového portfolia zahájený v roce 2024 prvními modely na platformách STLA Medium a STLA Large a globalizace platformy Smart Car uvedením Citroënu C3/ë-C3 v Evropě
Rok 2024 ukončen s celkovou dispoziční likviditou na úrovni 49,5 mld. EUR. Navržená dividenda 0,68 EUR na akcii, což představuje 5% výnos, čeká se na schválení akcionáři
Finanční výhled do roku 2025 počítá s pozitivním růstem čistých výnosů, středně velkou jednocifernou marží AOI a pozitivním cash flow, což odráží počáteční fázi komerčního oživení i zvýšenou nejistotu v celém odvětví
Proces jmenování nového stálého generálního ředitele je v plném proudu a bude dokončen v první polovině roku 2025. Mezitím se společnost soustředí na provozní záležitosti
„Rok 2024 byl pro společnost rokem ostrých kontrastů s výsledky zaostávajícími za naším potenciálem, přesto jsme dosáhli důležitých strategických cílů. Především jsme zahájili zavádění nových multienergetických platforem a produktů a v tom budeme pokračovat i v roce 2025. Zahájili jsme výrobu baterií pro elektromobily prostřednictvím našich společných podniků a uvedli v život partnerství s Leapmotor International.
Zapálení a talentovaní lidé koncernu Stellantis míří kupředu s energií a odhodláním, zapojují se do klíčových procesů a posouvají rozhodování blíže k našim zákazníkům. Jsme stále zacíleni na zvyšování tržního podílu a zlepšování finanční výkonnosti v průběhu roku 2025.”
John Elkann, Chairman
Společnost Stellantis N.V. oznámila výsledky za rok 2024, které jsou v souladu s aktualizovanými finančními výhledy zveřejněnými v září 2024.
Během 90 dnů od začátku změny vedení (proces výběru nového generálního ředitele v první polovině roku 2025 pokračuje) tým dočasného vedení přijal rychlá a rozhodná opatření ke zlepšení výkonnosti a ziskovosti společnosti.
Šlo především o tyto kroky:
• Dokončení iniciativ v oblasti řízení zásob, včetně překonání cílů ve snižování zásob prodejců v USA
• Upřednostňování uvádění nejdůležitějších modelů v zájmu lepší uspokojení potřeb zákazníků, zejména v USA
• Flexibilnější využívání možných kroků v rámci předpisů o CO2 ke zmírnění rizik při současném dalším snižování emisí
• Intenzivnější spolupráce s dealerskými sítěmi v USA a Evropě v zájmu urychleného návratu k růstu
• Posílení komunikace s dodavateli pro usnadnění spolupráce a řešení problémů
• Posílení spolupráce s vládami a regulačními orgány v klíčových průmyslových otázkách
• Posílení pravomocí regionů v zájmu zvýšení rychlosti rozhodování
Při pohledu zpět na náročný rok 2024 začal Stellantis přecházet na svou další generaci produktů, včetně prvních modelů na nové multienergetické platformě STLA, které spotřebitelům nabízejí větší svobodu výběru (spalovací, hybridní a elektrické pohonné jednotky). K hlavním pilířům patří:
STLA Medium: Prvními modely, které vyrážejí na silnice na nové multienergetické platformě BEV, jsou Peugeot E-3008 a E-5008 a nový Opel Grandland. Zákazníkům nabízejí výběr z elektrických, hybridních a plug-in hybridních variant. Nová vlajková loď DS N° 8 představená v prosinci 2024 nabízí nejlepší dojezd BEV ve své třídě až 750 km v kombinovaném cyklu WLTP
STLA Large: Vysoce adaptabilní multienergetická platforma pro nové modely Dodge Charger Daytona, Jeep® Wagoneer S, Jeep® Cherokee a Jeep® Recon i budoucí modely Alfa Romeo, Chrysler a Maserati. První vozy Dodge a Jeep nyní najíždějí do dealerství. Platforma podporuje také hybridní a spalovací pohonné jednotky aniž by to ohrozilo klíčové schopnosti vozidla
STLA Frame: Tato platforma, která byla navržena pro velké užitkové modely a SUV, bude představena v roce 2025 v modelech Ram 1500 Ramcharger a modely Jeep, které budou mít převratnou hybridní technologii s prodlužovačem dojezdu
Smart Car: Společnost Stellantis uvedla na evropský trh na globální multienergetické platformě Smart Car, např. cenově dostupný Citroën C3/ë-C3 a nový C3 Aircross, Opel Frontera a Fiat Grande Panda. Citroën Basalt byl také uveden na trh v Indii a Jižní Americe.
Stellantis uvede v roce 2025 10 nových produktů
Umělá inteligence je ústředním bodem digitální transformace koncernu Stellantis, která ve spolupráci s nejlepšími partnery z oboru zajistí výrazný pokrok v mnoha ohledech. Využitím umělé inteligence Stellantis posiluje svůj závazek vyvíjet inovativní řešení založená na datech, která vylepšují produkty a také zlepšují zkušenosti zákazníků i zaměstnanců. Počátkem roku 2025 se např. Stellantis spojil s Mistral AI s cílem prozkoumat vývoj pokročilého asistenčního systému.
Společnost Stellantis také uvedla STLA AutoDrive 1.0, první vlastní systém automatizovaného řízení, který pracuje v režimech Hands-Free a Eyes-Off (SAE úrovně 3). STLA AutoDrive spolu se STLA Brain a STLA SmartCockpit vylepšuje inteligenci vozidla, automatizaci a uživatelské zkušenosti.
Stellantis plánuje vyplatit dividendu ve výši 0,68 EUR na kmenovou akcii, čeká se na schválení akcionáři. Očekávaný kalendář je: (i) Ex-date: 22. dubna 2025 pro Euronext Milán a Euronext Paris a 23. dubna 2025 pro NYSE; (ii) Datum záznamu: 23. dubna 2025 pro NYSE, Euronext Milán a Euronext Paris; (iii) Datum platby: 5. května 2025 pro NYSE, Euronext Milan a Euronext Paris