Jeden by řekl, že oplastované kombi je tady od začátku moderní éry značky se čtyřmi kruhy ve znaku, ale není tomu tak, čas od uvedení na trh je kratší a lze stanovit přesně. Audi poprvé představilo tuto variantu Avantu již v roce 1999 a čtvrtá generace modelové řady Audi A6 allroad quattro přichází na trh u příležitosti 20. výročí debutu tohoto modelu.

Zákazníci mohou podlehnout sériově dodávanému pohonu všech kol a adaptivnímu vzduchovému odpružení s nastavitelnou světlou výškou,  nebo škále motorů V6 TDI. Karoserie modelu A6 allroad quattro je v porovnání s modelem A6 Avant až o 45 milimetrů vyšší. Světlá výška v normální poloze je 139 milimetrů, ale pro jízdu v terénu ji lze zvýšit. A6 allroad quattro se zdá být  ideální jako tažné vozidlo, k němuž lze připojit přívěs o hmotnosti až 2,5 tuny.

Adaptivní vzduchové odpružení (adaptive air suspension) s elektronicky řízenými tlumiči se dodává pro Audi A6 allroad quattro sériově. Jeho nastavení bylo přizpůsobeno požadavku na vyšší úroveň terénních vlastností modelu A6 allroad quattro. Vzduchové odpružení mění světlou výšku karoserie v závislosti na rychlosti jízdy a na aktuálně nastaveném režimu v systému řízení jízdní dynamiky Audi drive select. V režimech auto a comfort je výchozí polohou normální světlá výška 139 milimetrů, která se u modelu A6 allroad quattro aktivně mění v závislosti na rychlosti jízdy, ale výběrem některého z dalších režimů o ní může rozhodovat také řidič. Po aktivaci nejvyšší úrovně do rychlosti jízdy až 35 km/h se světlá výška karoserie zvýší o 45 milimetrů. Při překročení uvedené rychlosti se karoserie automaticky sníží. Při jízdě na dálnici dojde při 120 km/h ke snížení světlé výšky o 15 milimetrů. Při rychlosti jízdy až 80 km/h je v modelu A6 allroad quattro dostupný režim offroad, u něhož je světlá výška o 30 milimetrů vyšší, než je normální poloha. Při velmi pomalé jízdě do 35 km/h lze režimem lift zvýšit světlou výšku o dalších 15 milimetrů. Světlá výška je pak o 45 milimetrů nad normální polohou.

Kromě speciálně přizpůsobeného podvozku nabízí A6 allroad quattro ve své sériové výbavě také další komfortní funkce, jako je asistent pro sjíždění strmých svahů nebo asistent pro sledování úhlu náklonu. Díky tomu snadno překoná veškeré nástrahy i při jízdě mimo zpevněné cesty. Při jízdě v lehkém terénu si může řidič aktivovat na displeji MMI ukazatel aktuálního podélného a příčného náklonu. Řidič je upozorňován na akutní nebezpečí převrácení. Asistent pro sjíždění strmých svahů omezuje rychlost jízdy, kterou si řidič může nastavit v rozsahu od 2 do 30 km/h. V případě potřeby jsou všechna čtyři kola individuálně a selektivně přibrzďována. Speciální funkce brzdového systému ABS umožňuje na sypkém povrchu vytváření klínů před koly, čímž přispívá k ještě efektivnějšímu zpomalení vozidla. V režimu offroad systému řízení jízdní dynamiky Audi drive select jsou všechny systémy, důležité pro jízdní dynamiku, včetně stabilizačního systému, nastaveny pro terénní podmínky.

Speciální vnější díly karoserie vytvářejí robustní šarm nového modelu A6 allroad quattro. Příď utváří široká, nízká maska chladiče Singleframe s vertikálními hliníkovými lištami. Odstínem hliníku se leskne také ozdobná lišta a spodní ochranný panel. Pro model allroad specifické podélné střešní nosiče a okenní lišty, spodní ochranný panel a ozdobné lišty na difuzoru i mezi zadními světlomety mohou být buď černé, nebo v odstínu hliníku. Ochranné lemování podběhů kol má sériově kontrastní odstín šedá Scandium. Na přání může být v barvě karoserie nebo leskle černé. Kontrastní rozšíření bočních prahů jsou opatřena nápisy allroad.

Ještě ostřejší vzhled dodají vozu dva na přání nabízené pakety vnějších ozdobných prvků z hliníku nebo v černé barvě. Paleta barev laků pro nové Audi A6 allroad quattro zahrnuje jedenáct odstínů. Novinkou je pro allroad specifická zelená Gavial, jejíž vznik byl inspirován specifickou barvou prvního modelu z roku 1999.

Interiér je k dispozici ve třech barvách – černá, perleťová béžová a hnědá okapi. Sedadla jsou sériově čalouněna kombinací černé tkaniny a koženky. Alternativně jsou k dispozici béžové nebo hnědé odstíny, ale také ušlechtilá kůže Valcona v perforované variantě. Místo sériově dodávaného ozdobného obložení s jemným lakem grafitově šedého odstínu jsou na výběr dvě varianty ušlechtilých dřev a jedno ozdobné obložení z hliníku.

Audi nabízí nový model A6 allroad quattro na evropském trhu se třemi motory V6 TDI, které se vyznačují vysokým točivým momentem a velkou tažnou sílou pro jízdu s přívěsem. Všechny agregáty mají zdvihový objem tři litry a v porovnání s předchůdci jsou v mnoha ohledech nově koncipovány.

Motor 3.0 TDI je na výběr ve třech výkonových stupních. V prvním případě poskytuje nejvyšší výkon 170 kW (231 k) a – od 1750 do 3250 otáček za minutu – maximální točivý moment 500 N.m, což postačuje ke sprintu z 0 na 100 km/h za 6,7 sekundy a k dosažení nejvyšší rychlosti 250 km/h. Kombinovaná spotřeba paliva EU, vypočtená na základě hodnot, zjištěných podle metodiky WLTP, je u modelu A6 allroad quattro 45 TDI 5,9-5,8 litru na 100 kilometrů (156-152 gramů CO2 na kilometr. V modelu A6 allroad quattro 50 TDI poskytuje motor nejvyšší výkon 210 kW (286 k) a na jeho klikový hřídel působí mezi 2250 a 3000 otáčkami za minutu točivý moment 620 N.m. Provozní vlastnosti: 0 – 100 km/h za 5,9 sekundy, nejvyšší rychlost (elektronicky omezená) 250 km/h, spotřeba paliva 5,9-5,8 litru na 100 kilometrů (156-152 gramů CO2 na kilometr). Vrcholným agregátem pro nový model A6 allroad quattro je 3.0 TDI s nejvyšší výkonem 257 kW (349 k) a maximálním točivým momentem 700 N.m od 2500 do 3100 otáček za minutu. A6 allroad quattro 55 TDI zrychlí z 0 na 100 km/h za 5,2 sekundy a spotřebuje 6,6-6,4 litru paliva na 100 kilometrů (172-168 gramů CO2 na kilometr).

Hnací sílu všech tří motorů TDI přenáší osmistupňová převodovka tiptronic. Rovněž sériově dodávaný trvalý pohon všech kol quattro je ideálně doplněn systémem selektivního rozdělování točivého momentu mezi jednotlivá kola. Při dynamické jízdě jsou v zatáčce mírně přibrzďována vnitřní kola, aby se zabránilo jejich prokluzu. Točivý moment je díky tomu přenášen na kola s lepší trakcí. Sportovní diferenciál, dodávaný na přání, rozděluje hnací sílu plynule variabilně mezi zadní kola. Aktivní rozdělování točivého momentu významně zvyšuje dynamiku a trakci.

Tři motory TDI jsou sériově vybaveny částečně hybridním systémem MHEV (MHEV = Mild Hybrid Electric Vehicle) značky Audi. Díky němu je jízda ještě komfortnější. Spotřeba paliva v reálném provozu je navíc až o 0,4 litru na 100 kilometrů nižší. Systém MHEV pracuje na základě nové hlavní elektrické sítě s napětím 48 V.

Hlavním modulem systému MHEV je generátor s funkcí spouštěče, poháněný od klikového hřídele řemenem. Při zpomalování zajišťuje rekuperaci kinetické energie s výkonem až 8 kW. Takto vyrobená elektrická energie se ukládá do samostatné sady lithium-iontových akumulátorů s kapacitou 10 A.h. Nové Audi A6 allroad quattro může jet v širokém rozsahu provozních rychlostí setrvačností s vypnutým motorem a jeho systém start-stop se aktivuje již při 22 km/h.

Podvozek modelu A6 allroad quattro snoubí sportovní charakter s mimořádným komfortem a vyšší úrovní terénních vlastností. Kromě adaptivního vzduchového odpružení s elektronicky řízenými tlumiči nabízí další výjimečná řešení. Sériově dodávané progresivní řízení má s rostoucím úhlem otočení volantu strmější převod. Jeho konstrukce zabraňuje přenosu nepříjemných rázů do volantu, řidiči však poskytuje transparentní zpětnou vazbu od povrchu vozovky. Na přání dodávané dynamické řízení všech kol kombinuje agilitu se stabilitou. Do 60 km/h jsou zadní kola natáčena až o pět stupňů v opačném směru než přední kola, čímž se zmenšuje průměr otáčení a vůz reaguje na otočení volantu ještě spontánněji. Ve vyšších rychlostech se zadní kola otáčejí až o dva stupně ve stejném směru jako přední. Výsledkem je vyšší stabilita jízdy, a to jak při jízdě přímým směrem, tak i při změně jízdního pruhu.

Elektronická podvozková platforma EFP (Elektronische Fahrwerkplattform) řídí kromě tlumičů a vzduchového odpružení také dynamické řízení všech kol a na přání dodávaný sportovní diferenciál. V systému Audi drive select si může řidiči nastavit činnost elektronicky řízených funkcí a komponentů v šesti režimech (dynamic, automatic, comfort, efficiency, allroad a lift). Audi A6 allroad quattro jezdí sériově na 18″ kolech s pneumatikami rozměru 225/55. Největší kola dodávaná na přání – ze sortimentu Audi Sport – mají průměr 21 palců.

Vrcholným prvkem výbavy jsou všestranně elektricky nastavitelná sedadla s variabilními bočními polštáři, které lze doplnit masážní funkcí. Komfort zvyšují na přání dodávané prvky výbavy, jako je paket Air Quality, který parfémuje interiér decentními vůněmi a zahrnuje ionizátor. Panoramatické střešní okno vpouští do interiéru světlo a čerstvý vzduch. Za tmy vytvoří uvnitř vozu příjemnou atmosféru paket dekoračního osvětlení.

Nové Audi A6 allroad quattro má vnější délku 4,95 metru, vnější šířku 1,90 metru a vnější výšku 1,50 metru. Ve spojení s rozvorem 2,93 metru tak byly vytvořeny předpoklady pro velkorysý vnitřní prostor s mimořádně velkou šířkou v úrovni loktů vpředu a vzadu a značným prostorem pro kolena vzadu. Stejně jako A6 Avant nabízí zavazadlový prostor s objemem 565 litrů až 1680 litrů se sklopenými zadními sedadly. Zadní sedadla jsou sériově dělená a sklopná v poměru 40:20:40. Sériově se dodává také elektrické ovládání zadního výklopného víka včetně krytu zavazadlového prostoru s automatickým ovládáním. Standardem jsou rovněž dva háčky na tašky, kolejnicový systém, pružný popruh a síť. Na přání dodávaná fixační sada s teleskopickou tyčí a popruhem umožňuje individuální rozdělení zavazadlového prostoru. Tažné zařízení disponuje elektrickým odjišťováním. Technickým základem pro mimořádně tichý interiér je vysoká tuhost karoserie, vyrobená z kombinace hliníku a dalších materiálů, a vytříbené aeroakustické vlastnosti.

Prodej nového modelu Audi A6 allroad quattro bude v České republice zahájen na počátku léta, cena ještě nebyla stanovena.

zdroj a foto: audi.cz

Líbil se Vám tento článek? Sdílejte jej!