Prý to jsou podle tiskového prohlášení kompaktní atleti, to prosím porovnejte sami, nicméně altetické výkony by Audi RS Q3 a Audi RS Q3 Sportback opravdu měly podávat. Pokud jste spíše na vizuální drama než na to, co se odehrává pod kapotou, tak budete jistě plesat z toho, že  tato nová SUV zanechávají ještě ostřejší dojem díky masce chladiče Singleframe bez barevně odlišeného rámečku. Leskle černá mřížka s trojrozměrnou voštinovou strukturou je umístěna níž a začleněna přímo do nárazníku RS s velkými bočními otvory pro přívod vzduchu. Výrazné ozdobné lišty ve tvaru bumerangu na nárazníku byly navrženy exkluzivně pro RS Q3 a geny RS jsou zřetelné rovněž z úzkých štěrbin nad maskou chladiče Singleframe.

 

Střešní linie RS Q3 Sportback klesá směrem k zádi podobně jako u kupé, je s vnější výškou 1557 milimetrů o 45 milimetrů nižší než RS Q3. Stoupající ramenní linie je umístěna níž než u sesterského modelu, a snižuje tak také vizuální těžiště karoserie. Ta tak působí ještě svalnatějším dojmem, i kola vypadají, jako by byla větší. Oba supersportovní vozy Audi Sport umocňují své sportovní ambice výraznými „svaly“ nad podběhy kol, které jsou na každé straně rozšířeny o 10 milimetrů. Obě SUV jsou sériově vybavena světlomety s technikou LED, na přání jsou k dispozici světlomety Matrix LED s dynamickými ukazateli směru a specifickými, tmavě tónovanými vnitřními plochami. Také zadní svítilny disponují technikou LED.

 

Nás v redakci zajímá ale spíše pohonná jednotka, my totiž milujeme chrchlající přeplňovaný pětiválec, a nejde nám až tak o to, že motor 2.5 TFSI pro Audi Sport získal v uplynulém roce již podeváté v řadě prestižní ocenění „International Engine of the Year Award“, mezinárodní motor roku – my jsme unešeni ze zvuku, výkonu, charakteru celkově.

Tak tedy pětiválec, o zdvihovém objemu 2480 cm3, zde historicky s o 17 procent vyšším výkonem, maximum točivého momentu je k dispozici ve velmi širokém rozsahu od 1950 do 5850 otáček za minutu. Sprint? Oba modely zvládnou zrychlení z klidu na 100 km/h za 4,5 sekundy a nejvyšší rychlost je omezena na 250 km/h, na přání může být zvýšena na 280 km/h.

 

Motor 2.5 TFSI má extrémně kompaktní konstrukci s délkou méně než 50 centimetrů a je o 26 kilogramů lehčí než předchůdce. Blok válců se nyní vyrábí z hliníkové slitiny. Hmotnost díky tomu klesla o 18 kilogramů. Náročná opatření snížila vnitřní tření a zároveň zvýšila výkonové parametry. Třecí plochy válců mají plazmovou povrchovou úpravu, průměr hlavních ložisek klikového hřídele se zmenšil o šest milimetrů. Klikový hřídel je dutý. To přineslo snížení hmotnosti o jeden kilogram. V hliníkových pístech jsou kanály pro chlazení olejem. Během krátké zahřívací fáze po studeném startu deaktivuje variabilní čerpadlo oběh chladicí kapaliny v hlavě válců. Motor 2.5 TFSI díky tomu dosáhne dříve své provozní teploty, což snižuje tření a spotřebu paliva.

 

Hnací síla pětiválce je přenášena prostřednictvím sedmistupňové převodovky S tronic a trvalého pohonu všech kol quattro, který ji variabilně rozděluje mezi nápravy pomocí vícelamelové spojky. Agilní a bezpečné jízdní vlastnosti přivádí k dokonalosti selektivní rozdělování točivého momentu mezi jednotlivá kola.

Systém řízení jízdní dynamiky Audi drive select optimalizuje nastavení pohonu quattro a dalších komponentů, mezi něž patří řízení, podvozek, S tronic, charakteristika motoru a zvuk. V závislosti na zvolené verzi výbavy jek dispozici pět nebo šest jízdních režimů: comfort, auto, dynamic, efficiency a individual. Alternativou režimu individual jsou dva nové režimy RS: RS1 a RS2. Prostřednictvím MMI si může řidič individuálně přizpůsobit a uložit do paměti dva režimy RS. Pro rychlý přístup nebo změnu u obou nových režimů postačí stisknutí nového tlačítka „RS-MODE“ na volantu.

 

Sériově dodávaný sportovní podvozek RS snižuje světlou výšku o 10 milimetrů v porovnání s modely Audi Q3 a Q3 Sportback. Jeho důsledně sportovní nastavení tvoří základní předpoklad pro výjimečné jízdní vlastnosti obou kompaktních supersportovních vozů. Progresivní řízení se specifickým nastavením RS zprostředkovává i v rychlých zatáčkách těsný kontakt s vozovkou.

 

Rozchod kol na přední nápravě se vzpěrami McPherson a spodními trojúhelníkovými příčnými rameny je 1590 milimetrů. Vzadu nalézá uplatnění konstrukce se čtyřprvkovým zavěšením a rozchodem kol 1583 milimetrů. Audi Sport nabízí poprvé pro kompaktní supersportovní SUV 21“ kola s různým designem. Za sériově dodávanými 20“ koly nebo na přání dodávanými 21“ koly pracuje nově vyvinutá brzdová soustava RS s ocelovými odvrtávanými brzdovými kotouči s vnitřním chlazením o průměru 375 milimetrů (vpředu), resp. 310 milimetrů (vzadu, neodvrtávané). Šestipístkové třmeny jsou sériově lakovány černou barvou, na přání červenou. Na přání je možné vůz vybavit zcela nově vyvinutou brzdovou soustavou RS s keramickými kotouči, v tomto provedení jsou brzdiče k dispozici s šedým, červeným nebo modrým lakováním. Vpředu vytváří brzdný výkon nově vyvinuté jednodílné hliníkové třmeny a keramické brzdové kotouče s průměrem 380 milimetrů. Vzadu přispívají k požadovanému zpomalení plovoucí třmeny a ocelové brzdové kotouče s průměrem 310 milimetrů.

 

Na přání se pro nové modely RS Q3 a RS Q3 Sportback dodává sportovní podvozek RS plus s adaptivními tlumiči DCC (Dynamic Chassis Control). V tomto případě regulují průtoky oleje v pístech tlumičů elektricky ovládané, plynule nastavitelné ventily. Systém řízení jízdní dynamiky Audi drive select ovlivňuje také na přání dodávaný sportovní podvozek RS plus s adaptivními tlumiči, jehož senzory zaznamenávají pohyby karoserie. Elektronicky řízené tlumiče se specifickou charakteristikou RS se individuálně přizpůsobují stavu vozovky a jízdní situaci. Podvozek nastavuje pro každý tlumič v taktu milisekund vždy optimální tlumicí sílu – nízkou při velkých nerovnostech, vysokou pro potlačení pohybů karoserie během rychlého průjezdu zatáčkou nebo při brzdění.

 

Interiér navazuje na atletický design exteriéru, ve vnitřním prostoru jsou zvýrazněny horizontály. Ovládací panel klimatizace, středová konzola a displej MMI touch jsou nakloněny o deset stupňů k řidiči. Celkové uspořádání přístrojové desky je tak výrazně orientováno na řidiče. Motor se spouští na přání dodávaným tlačítkem Start-Stop s červeným ozdobným prstencem.

 

Uspořádání přístrojové desky s digitálním panelem sdružených přístrojů Audi virtual cockpit v designu RS dokonale ladí s konceptem ovládání. Displej MMI touch je jako další centrální prvek překrytý leskle černou plochou s povrchovou úpravou, připomínající sklo. Na přání může mít řidič na očích větší digitální panel sdružených přístrojů Audi virtual cockpit plus s ukazatelem řazení, který řidiče vyzve k zařazení vyššíhopřevodového stupně po dosažení nejvyšší otáček. Speciální ukazatele RS na panelu přístrojů Audi virtual cockpit plus informují navíc o tlaku v pneumatikách, točivém momentu, výkonu, časech na kolo i působícím zrychlení a umožňují měření času, potřebného k akceleraci Audi RS Q3 a RS Q3 Sportback bude možné objednávat v České republice v průběhu závěrečného čtvrtletí 2019, cena pro český trh ještě nebyla stanovena.

 

zdroj a foto: Audi ČR

Líbil se Vám tento článek? Sdílejte jej!