BMW R nineT Scrambler je speciální motocykl s dvouválcovým vzduchem chlazeným motorem boxer o objemu 1170 cm³ a jedinečným designem odkazujícím na bohatou historii a tradice BMW Motorrad. Jeho základ má nejlepší předpoklady k individualizaci a přestavbám. Díky tomu vznikla unikátní úprava od české firmy FSB Motor Works Brno, vytvořená ve spolupráci s BMW Motorrad Česká republika a nazvaná BMW R nineT Gaston Rahier Tribute, a to v podání Jana Urbana a Ondřeje Hrůzy. Celá přestavba trvala 4 měsíce.

Již z názvu BMW Gaston Rahier Tribute je zřejmé, že se jedná o poctu nejen legendárnímu Gastonu Rahierovi, který vyhrál s BMW GS rallye Paris–Dakar v letech 1984 a 1985, ale také celému neuvěřitelně úspěšnému fenoménu řady GS. Ačkoliv motocyklů v tomto duchu vznikla celá řada, vždy byly postaveny na základu cestovního endura GS. Stvořit tak enduro ze zcela jiné kategorie motocyklu bylo velkou výzvou. Většina stavitelů replik vycházela designově z nejznámější podoby Rahierovy motorky z roku 1985. Aby došlo k odlišení, přestavba vychází z designu pozdějších motocyklů a varianty Playboy.

Základním požadavkem bylo přestavět motocykl R nineT Scrambler tak, aby jej nikdo v novém kabátě nepoznal, přičemž bylo použito maximální množství původních originálních dílů. Všechny další komponenty, které byly na motorce použity, byly vybírány tak, aby byly co nejvíce identické a hranaté, což je typické pro období 80. let. Například přední blatník je originálem z BMW R 100 GS.

Za zmínku stojí také otevřené vzduchové filtry a číselné tabulky v zadní části motocyklu s číslovkou 100, která odkazuje nejen na startovní číslo 101 Gastona Rahiera, ale je i odkazem na stoleté výročí značky BMW Motorrad v příštím roce.

Motocykl BMW Gaston Rahier Tribute není jen výstavním motocyklem, ale naopak je navržen a připraven pro skutečné používání a vytváření nekonečné radosti z jízdy – hlavně v terénu. V příštím roce bude k vidění u jednotlivých autorizovaných dealerů BMW Motorrad po celé České republice. Bude ale také poskytnut pro testy médiím a nebude chybět na různých výstavách.

Jak probíhala stavba motocyklu BMW R nineT Gaston Rahier Tribute:

Kompletní odstrojení motocyklu s tím, že zbyl pouze motor „levitující“ ve vzduchu. Podvozek byl výrazně zvýšen speciálním kitem Wunderlich na přední vidlici spolu s delším zadním tlumičem. Výsledkem je o 12 cm vyšší světlá výška oproti původnímu motocyklu, přičemž bylo nutné prodloužit i boční stojan.

Dále bylo vyměněno přední kolo za větší 21“, oba ráfky jsou obuty do terénních pneumatik.

Lakování rámu a dalších komponentů do pastelových barev podle předlohy. Cílem byl vzhled připomínající motocykl z roku 1986.

Důkladné „vyčištění“ celého prostoru za motorem, nové umístění baterie, úprava podsedlového rámu a dalších dílů ve stylu 80. let.

Ruční výroba dalších klíčových komponentů z kovu, kterou měl na starosti odborník Jan Urban. Jednalo se o zadní blatník, přední masku „Paris–Dakar“, ochranné kryty pod motor, boční tabulky na závodní čísla včetně jejich uchycení a zvětšení původní nádrže dle požadavků dakarské specifikace.

Důležitým aspektem je samotný motor. Ten neprošel žádnou úpravou, jelikož základními požadavky byl bezproblémový provoz a splnění veškerých kritérií STK.

Motocykl dostal unikátní výfukový systém RP Tuning. Jedná se o dvorního dodavatele zakázkových výfukových systémů pro projekty FSB Motor Works už po dobu 12 let. Doplněný je o novinku v podobě speciálního a vysoce odolného černého nástřiku a o lomený zadní tlumič ve stylu původních tlumičů pro BMW GS z 80. let.

Lakování motocyklu, o které se postaralo Airbrush Studio v podání Petra Pokorného.

Doplnění o speciální grafiku od společnosti ProfiCut pod vedením Karla Vodáka.

Ruční výroba sedla od společnosti Milita Seats a Milana Pavliše.

Závěrečné komponenty doladěné o CNC frézování od Strapina Racing a Ing. Pavla Strapiny.

Líbil se Vám tento článek? Sdílejte jej!