Cyklistika patří dlouhé roky k oblíbeným kratochvílím napříč společností, už dávno neplatí, že člověk sedne na kolo v místě bydliště a vyrzaí na cestu rovnou, obvyklé je transportovat se i s kolem pomocí auta a teprve v té správné lokalitě sednout za řídítka a vyrazit v jedné stopě. Nejde vyloženě o sezónní záležitost, na kole lse dá jezdit téměř celý rok, nicméně zejména s letní dovolenou se jistě objeví otázka, jak kromě sebe a spousty zavazadel na místo dopravit i jízdní kola. Do zaplněného kufru ho rozhodně nesložíte, takže nejlepším a nejbezpečnějším řešením je odvézt ho na nosiči. Jaké jsou možnosti?
Nosič na kola upevněný na tažném zařízení patří mezi nejoblíbenější varianty. Uchycení na auto je poměrně snadné, rychlé a zvládnete to úplně sami. Výhodou nosiče je i možnost jeho sklopení, které umožňuje lepší přístup do zavazadlového prostoru. Z důvodu bezpečnosti doporučujeme pořídit nosič se zámkem, který kola ochrání proti krádeži. „Jedná se o univerzální typ nosiče, tzn. že je možné jej použít na všechna běžná tažná zařízení osobních aut. Nosič na tažné zařízení uveze až 4 jízdní kola, což ocení jak malá, tak velká rodina,“ vysvětluje Michal Knor ze společnosti Auto Kelly. Podle české legislativy musí být na nosiči kol na tažném zařízení připevněná viditelná registrační značka (podložka pod SRZ je součástí nosiče), takže, pokud si tento typ nosiče pořídíte, určitě nezapomeňte zadní RZ přemístit do „rámečku“ na nosiči nebo si pro větší komfort pořiďte třetí RZ.
O vydání třetí registrační značky a její zapsání do technického průkazu můžete požádat na úřadu obce s rozšířenou působností, který vede agendu registru vozidel. Úřad si účtuje celkem 650 korun a výroba značky trvá asi dva týdny.
Výhody:
· Skladné nosiče, které uvezou až čtyři kola
· Montáž zvládnete levou zadní, poradí si i netechnický typ
· Když změníte auto, můžete nosič opět používat
· Díky funkci sklopení otevřete páté dveře nebo víko kufru, i když jsou zrovna kola v nosiči
Nevýhody:
· Pouze pro auta vybavená tažným zařízením
· Vyšší cena
· U některých vozidel může nosič omezit výhled zadním oknem
· Podle české legislativy musí být na nosiči kol na tažné zařízení připevněna registrační značka vozu, a to tak, aby byla viditelná. To znamená, buď dočasně přemístit zadní RZ na nosič, nebo absolvovat cestu na příslušný úřad, kde vám vystaví tzv. 3. registrační značku.
Nosič kol na pátých dveřích, resp. na zadní část vozu. V případě, že auto není vybaveno tažným zařízením, můžete využít nosič kol na zadní dveře. Tyto nosiče je většinou možné namontovat pouze na doporučené typy vozů specifikované výrobcem. Lze je použít na vozidlech typu sedan, hatchback a také na vozy s rovnou zádí. To znamená, že jsou vhodné především pro automobily SUV nebo vozidla s karoserií kombi. „Kromě použití na karoserii sedan, kde se nosič umisťuje na víko kufru, je ale potřeba počítat s tím, že bude omezen přístup do kufru i funkce zadního stěrače, neboť horní část nosiče se opírá o zadní okno,“ vysvětluje Michal Knor ze společnosti Auto Kelly. „Během instalace si také musíte dávat opravdu velký pozor, abyste jízdním kolem nepoškrábali lak vozu.“
Výhody:
· Skladné nosiče, které uvezou několik kol najednou
· Upínání kola bude hračka, manipulujete s ním totiž v malé výšce
· Před vjezdem do garáže nemusíte kola sundávat
Nevýhody:
· Po dobu převozu kol je kufr bohužel nepřístupný
· Nosič částečně omezuje výhled zadním oknem
· Nejedná se o univerzální nosič pro všechny typy aut
Nejčastěji se na silnicích setkáváte s vozy vybavenými střešními nosiči kol. Aby však bylo možné takový nosič na auto přidělat, musí být auto vybaveno příčnými střešními nosiči. Tyto příčníky se buď uchytí za lem karoserie nade dveřmi nebo na podélné střešní nosiče vozidla (tzv. hagusy). Střešní nosiče jízdních kol jsou univerzální, tzn. že je lze použít na jakémkoliv autě, nevýhodou může být vyšší aerodynamický odpor s tím související vyšší spotřeba paliva. Důležité je ale sledovat, pro jak velký průměr rámové trubky jízdního kola je daný nosič určen. Kolo se uchytí za rám a ráfky kol zajistí pomocí upevňujících pásků a je hotovo.
Výhody:
· Příznivá cena – pro každé kolo kupujete jeden nosič
· Na běžnou střechu bez problémů umístíte až čtyři kola
· Nosič je velice skladný. Když jej nepoužíváte, nezabere mnoho místa
· Při změně auta můžete nosiče dál používat
Nevýhody:
· Počítejte s tím, že manipulace s kolem ve výšce může být namáhavá
· Neobejdete se bez střešního nosiče (příčníků), na který se nosiče kol upínají
· S koly na střeše do garáže pravděpodobně nezaparkujete, nezapomeňte proto kola vždy sundat
· Zvýšený aerodynamický odpor a spotřeba, citlivost na boční vítr
Pokud nevíte, co a jak, asi se vyplatí nechat si poradit od odborníka, neznačkové modely mohou levnější, ale s tím související kvalitou, dražší obvykle znamenají lepší. Při nákupu nosiče je třeba se také zamyslet nad tím, jaká kola budete chtít převážet. Pokud jste si oblíbili elektrokola, počítejte s jejich výrazně vyšší hmotností, proto je pro manipulaci s elektrokoly ideální k nosiči přikoupit i nájezdové rampy. Nosič by měl odpovídat i tvaru vašeho kola. Všechny tyto detaily zajišťují bezpečnost nejen pro vaše kolo, ale i pro celou posádku auta.
zdroj a foto: Auto Kelly