Prach, štěrk, sůl, pyl, šťávy z listů stromů, bez ohledu na do, jaké je roční období, na auto celoročně působí spousta vlivů. V zimě je to mráz, sníh, sůl či kamínky. V létě pak ostré sluníčko a vysoké teploty. Starat byste se proto měli nejen o pravidelné servisní kontroly, ale patřičnou péči si zaslouží také karoserie. Jednou z možností je dát auto do profesionální myčky, což v zásadě doporučujeme, ale na druhou stranu chápeme, že někdo rád myje své auto sám a o tento rituál se nenechá připravit.

Má to samozřejmě svá úskalí, a mít po ruce kvalitní autokosmetiku je jen jedním z celé řady, je jasné, že se nelze se spolehnout na pouhé opláchnutí auta čistou vodou. Na co nezapomenout před mytím auta? Základem je připravit se na mytí jako takové, je třeba převléknout se do pracovního oděvu, nebo minimálně sundat hodinky, prstýnky, ale také pásek, tím vším lze totiž autu přivodit nepěkné šrámy. A pak je zapotřebí mít smetáček, dva kýble s vodou, autošampon, utěrky z mikrovlákna, stěrku a vosk. Proč dva kýble? V jednom bude jen čistá voda, ve které budete oplachovat špinavou mycí rukavici a ve druhém pak bude připravená voda se šamponem. Tak bude mytí mnohem efektivnější, ale o tom až za chvíli. Důležité je si říct kdy auto mýt, respektive kdy raději nemýt – nedoporučuje se auto mýt bezprostředně po dlouhé jízdě, protože teplo z motoru by mohlo reagovat s čisticími prostředky a na kapotě pak mohou zůstat mapy a fleky, a to samé také platí pro mytí auta venku, bez zastřešení, pokud panují vysoké letní teploty a karoserie je rozpálená.

1. Základem je odstranění větších nečistot

Než začnete s umýváním šamponem, nejdříve proudem čisté vody odstraňte všechny hrubší nečistoty. Můžete použít také speciální smetáček, který nasadíte přímo na zahradní hadici. Takové prvotní očištění má svůj praktický význam. Nebudete pak po autě stále dokola rozmazávat například bahno nebo hmyz. Kromě pohledu z hlediska čistoty je to však i proto, že přesně tyto hrubé nečistoty vám mohou později lak auta při mytí poškrábat. Doporučujeme použít také jemnou abrazivní pastu, která odstraní zbytky hmyzu, ale také asfaltu nebo oleje.

2. Druhou fází je důkladné ruční mytí

Nyní je třeba auto ručně umýt. Po celou dobu mytí doporučujeme používat rukavice z mikrovlákna. Velmi oblíbená je na mytí houba, ale to je chyba. Její rovný povrch totiž zachycuje drobná smítka a zrnka prachu, která na laku auta způsobují mikroškrábance. Ty, které vidíte například na slunci a divíte se, kde se tam vzaly. Místo houby raději použijte speciální houbu s mikrovlákny nebo kartáč určený přímo na mytí auta. Ten má přizpůsobené štětinky s měkkými třepenými vlákny a nepoškodí lak auta.

Potom budete potřebovat vhodný autošampon. Doporučujeme pořídit si sadu s nanotechnologií, která je zaměřená na hloubkové čištění laku, jeho renovaci a následnou ochranu. Aplikace sady je snadná a udělá laku vašeho auta velkou službu. Ve třech krocích obnovuje lesk, rozjasňuje barvy, zaceluje drobná poškození laku a jeho povrch zároveň dlouhodobě chrání, třeba před otisky dlaní, poškrábáním, vodním kamenem, námrazou nebo ulpíváním dalších nečistot. „Použité nanotechnologie vytváří na ošetřeném povrchu ultratenkou ochranou vrstvu, která odpuzuje vodu, a navíc prodlužují životnost laku nebo zvyšují jeho odolnost vůči vnějším nepříznivým vlivům i při mytí v myčkách,“ doporučuje Michal Knor ze společnosti Auto Kelly. Na trhu je však řada samostatných šamponů, které pak můžete kombinovat s dalšími přípravky.

3. Okna, světla, zrcátka

Karoserii máte již zářivou. Řidič musí mít také dobrý výhled na silnici. Pro čištění oken použijte houbu s mikrovlákny a na osušení využijte stěrku. Funguje mnohem lépe než sušení oken hadrem. Vyvarujete se tak zbytečných šmouh. Pro doleštění použijte utěrku s mikrovlákny. Nezapomeňte okna očistit i zevnitř a zbavit se filmu, který řidičům obzvláště proti slunci komplikuje výhled. Postačí vám sprej na okna a utěrka z mikrovláken.

Mytí auta tímto nekončí. Nezapomeňte ani na kola podběhy, zádveří, zrcátka. Existují specializované čističe disků a kartáče, se kterými se dostanete i na těžko dostupná místa. Zkontrolovat a vyčistit byste měli i podvozek. Případné kusy uschlého bláta mohou při jízdě podvozek poškodit.

4. Lesk jako blesk, nicméně vosk je tady nejen pro parádu

Když už je auto umyté a vysušené, přichází na řadu leštění a voskování. Rozhodně to není to samé. Například na tmavá auta je lepší spíše vosk než leštěnka. Ta totiž pracuje především s mastným filmem, který by vám na tmavé karoserii místo oslnivého lesku nadělil jen fleky. Obecně jsou vosky více pečující a poskytují laku další ochranu. Leštěnky jsou často pouze na efekt, ale není to pravidlem. Když si na voskování či leštění auta dáte záležet, odměnou vám bude delší životnost, ochrana a samozřejmě i perfektní vzhled laku. Ideální je auto voskovat dvakrát do roka. Mytí auta je dlouhý proces. Na všechny kroky je lepší si pořídit specializované prostředky, aby se autu dostalo té nejlepší péče, kterou mu můžete dát.

zdroj a foto: autokelly.cz

Líbil se Vám tento článek? Sdílejte jej!