Jedinečné spojení kontrastů: nová Panamera se opět o něco rozkročila. Je příkladem umného spojení jízdních schopností sportovního vozu s pohodlím exkluzivního sedanu. Výrobce sportovních vozů prostřednictvím verze Panamera Turbo S (463 kW / 630 PS) jasně dokládá své tvrzení o nejvyšším výkonu v této třídě. Nové provedení na vrcholu modelové řady znatelně vylepšuje výkonové parametry předchůdce s označením Panamera Turbo. Porsche nepolevuje v naplňování své strategie E-Performance. Nabídka plug-in hybridů uvedené značky se rozšiřuje o Panameru 4S E-Hybrid, nabízející kompletně nový systém pohonu se systémovým výkonem 412 kW (560 PS). V porovnání s předchozími hybridními modely se čistě elektrický dojezd prodloužil až o 30 procent. K nárůstu pohodlí a vylepšení dynamiky napomohly zdokonalené komponenty podvozku, jakožto i řídicí systémy v kombinaci s novou generací pneumatik a ovládání řízení.

Turbo S: z 0 na 100 km/h za 3,1 sekundy

Panamera Turbo S, disponující výkonem 463 kW (630 PS) a točivým momentem 820 Nm, deklasuje předchozí vlajkové Turbo se spalovací motorem o 59 kW (80 PS), resp. 50 Nm. To se samozřejmě odrazilo v jízdních schopnostech vozu: v režimu Sport Plus akceleruje Turbo S na 100 km/h za pouhé 3,1 sekundy. Již dobře známý dvojitě přeplňovaným čtyřlitrový agregát vyvinutý ve Weissachu a montovaný v Zuffenhausenu prodělal komplexní úpravy a nyní vozidlu umožňuje rozjet se až na 315 km/h. Kvůli spolehlivému přenosu ohromného výkonu na vozovku a co nejlepší schopnosti vozu v zatáčkách bylo nezbytné u každého z provedení přistoupit ke speciálním úpravám a optimalizaci tříkomorového vzduchové odpružení, systému elektronického řízení tlumičů PASM (Porsche Active Suspension Management) a systému ovládání podvozku pro aktivní stabilizaci klopení PDCC Sport (Porsche Dynamic Chassis Control Sport) vč. systému vektorování točivého momentu PTV Plus (Porsche Torque Vectoring Plus).

Nová Panamera Turbo S již prokázala své nekompromisní jízdní schopnosti na legendární Severní smyčce Nürburgringu: zkušební jezdec Lars Kern na nejnáročnější závodní trati světa absolvoval kolo o délce 20,832 km přesně za 7:29,81 min – což je nový úředně zapsaný rekord ve třídě „manažerské vozy“.

Sportovnější a pohodlnější díky optimalizaci systémů pro podvozek

Dvojitě přeplňovaný agregát V8 v provedení Panamera GTS prošel optimalizací se speciálním zaměřením na výkon a jeho dávkování. Nová Panamera GTS s maximy 353 kW (480 PS) a 620 Nm překonává svého předchůdce o plných 15 kW (20 PS). Výkon průběžně narůstá prakticky až do maxima otáček motoru. Dávkování výkonu tudíž valnou měrou připomíná klasický sportovní vůz s atmosférickým agregátem. Tradiční zvukový doprovod V8 je ještě výraznější než v minulosti díky nové sportovní výfukové soustavě (ve standardu) s asymetrickým uspořádáním zadních tlumičů.

Nová Panamera i Panamera 4 se nyní na všech světových trzích prodává s dobře známým dvojitě přeplňovaným motorem 2,9 litru V6. Výkonové parametry se v tomto případě nemění – maximum 243 kW (330 PS) a 450 Nm.

Úpravy v oblasti podvozku a řídicích systémů se u všech nových provedení Panamery zaměřily na sportovní charakter v kombinaci s jízdním pohodlím. Některé systémy byly dokonce navrženy zcela od nuly. Například vylepšený systém elektronického řízení tlumičů PASM (Porsche Active Suspension Management) se odrazil ve znatelně komfortnějším charakteru tlumení, zatímco za lepší stabilitou karoserie stojí změny systému ovládání podvozku pro aktivní stabilizaci klopení PDCC Sport (Porsche Dynamic Chassis Control Sport). Součástí změn je i nová generace pneumatik a ovládání řízení.

Provedení 4S E-Hybrid s baterií o kapacitě 17,9 kWh a dojezdem na elektřinu až 54 km

Porsche představuje další výkonnostně zaměřený plug-in hybridní model v podobě nové Panamery 4S E-Hybrid. Díky inteligentní spolupráci elektromotoru o výkonu 100 kW (136 PS) zabudovaného do osmistupňové dvouspojkové převodovky PDK s dvojitě přeplňovaným motorem 2,9 litru V6 o výkonu 324 kW (440 PS) dosahuje vůz systémového výkonu 412 kW (560 PS) s maximem točivého momentu 750 Nm. Výsledné jízdní schopnosti jsou proto vskutku pozoruhodné: ve spojení se standardně dodávaným paketem Sport Chrono vůz akceleruje z nuly na 100 km/h za pouhé 3,7 s. Nejvyšší rychlost vozu činí 298 km/h. Po optimalizaci článků se základní kapacita baterie v porovnání s předchozími hybridními modely zvýšila ze 14,1 na 17,9 kWh; přepracování jízdních režimů se navíc odrazilo v ještě hospodárnějším využívání energie. Provedení 4S E-Hybrid nabídne čistě elektrický dojezd až 54 km (podle metodiky WLTP EAER City; podle NEDC: až 64 km).

Ostřejší a výraznější vnější podoba

Nové modely Panamery – kromě sportovního sedanu je zákazníkům k dispozici i varianta Sport Turismo nebo Executive s prodlouženým rozvorem (v závislosti na systému pohonu) – jsou nyní standardně vybaveny dříve volitelným provedením přední partie ‚Sport Design‘ s markantním žebrováním přívodu vzduchu, velkými otvory chlazení po stranách a modulem předních světel s jedním dělicím proužkem. Zcela nová přední partie modelu Panamera Turbo S se odlišuje většími přívody vzduchu po stranách a nově navrženými prvky v barvě laku karoserie, nyní s horizontálním propojením ke zdůraznění šířky vozidla. Jednotlivé moduly zdvojených světel verze Turbo jsou nyní posazeny mnohem dále od sebe.

Přepracovaná světelná lišta na zádi nyní hladce překlenuje víko zavazadelníku s upraveným profilem. Zajišťuje tak nepřerušované a zcela hladké propojení mezi oběma sdruženými LED světly v novém provedení zádě vozu. Provedení GTS se nově chlubí zatmavenými sdruženými světly Exclusive Design již ve standardu, včetně dynamické funkce aktivované při příchodu a odchodu. Nabídka kol se rozšířila o trojici nových typů o rozměru 20 a 21″, takže zákazníci nyní mohou volit celkem z 10 různých provedení.

Digitální konektivita a asistenční systémy ke zvýšení bezpečnosti i pohodlí

Systém Porsche Communication Management (PCM) byl rozšířen o další digitální funkce a služby, jako např. vylepšené online hlasové ovládání Voice Pilot, službu Risk Radar s aktuálními informacemi o dopravním značení a nebezpečích na trase, bezdrátové připojení přes Apple® CarPlay a celou řadu dalších služeb konektivity. Panamera rovněž nabízí širokou škálu pokrokových systémů pro lepší viditelnost a podporu při řízení, jako např. nyní již standardně dodávaný systém pro udržování vozidla v jízdním pruhu (LKA) s rozpoznáváním dopravních značek, jakožto i systém Porsche InnoDrive s adaptivním tempomatem, asistent pro noční vidění, asistent pro změnu jízdního pruhu, LED maticové světlomety vč. systému PDLS Plus, parkovací asistent vč. funkce monitorování okolí vozu a head-up displej.

Nové Porsche Panamera je možné objednávat již nyní; v polovině října letošního roku se vůz objeví u prodejců. Cena Panamery s pohonem zadních kol v Německu začíná na 91 345 eurech. Všechny ostatní modely jsou vybaveny pohonem všech kol: ceny začínají na 95 289 eurech za Panameru 4; 126 841 eurech za Panameru 4S E-Hybrid; 136 933 eurech za Panameru GTS; a 179 737 eurech za provedení Panamera Turbo S – ve všech případech včetně DPH a prvků výbavy pro konkrétní trh.

Líbil se Vám tento článek? Sdílejte jej!