• Elektrické Mini k dispozici ve stylové třídvéřové verzi
  • Výcuc 2 Další modely značky také ve verzi plug-in hybridu
  • Základ v prověřené technologii BMW
  • Elektický pohon nijak neubírá na tradiční stylovosti a nadšenectví

  • Jízdní vlastnosti
  • Frenetický projev elektropohonu
  • Stylový design venku i vevnitř

  • Dojezd by mohl být větší
  • Hrubší styl rekuperace
  • Horší přístup na zadní sedačky

Je vlastně až s podivem, že značka vyrábějící ikonická malá cool auta, veskrze nepraktická a dost drahá, jejíž „matka“ navíc vyrábí úspěšně elektromobily už 8 let, trvalo tak dlouho, než se sama plně elektrifikovala. První koketování s tímto druhem pohonu to není, už 3 roky se prodává plug-in hybridní verze Countrymanu, ale čistě elektrické Mini vyjelo až teď.

A když si uvědomíte, jaký typ zákazníků si auta této kultovní značky po jejím znovuobnovení kupuje, dává elektrická verze samozřejmě smysl. Po vyzkoušení auta to platí ještě mnohem víc. A protože elektropohon pochází právě z léty prověřené techniky z BMW i3, lze očekávat i jeho spolehlivost.

U moderních elektromobilů platí, že pokud neřešíte obvykle o dost větší hmotnost ve srovnání se stejným typem auta se spalovacím motorem, jediný jejich hendikep je malý dojezd. U Mini s hodnotou 1365 kg oproti 1090 kg to platí také, ale i tak se ještě jedná o malé a dost mrštné auto.

Zato udávanému dojezdu 235-270 km jsem se ani nepřiblížil. Kapacita baterie je 28,9 kWh a já auto vracel se spotřebou 16,5 kWh/100 km. To odpovídá dojezdu 175 km. Když si k tomu připočtete topení/klimatizaci, dostanete se ještě níže. Když jsme auto do testu přebírali, ukazoval dojezd 150 km, a po vyjetí do pražského provozu se dál snižoval o víc, než kolik jsme skutečně ujeli. Ovšem vzhledem k naprosto frenetickému projevu auta jsem s ním jezdil opravdu dynamicky.

Ovšem ještě více u moderních elektromobilů platí, že způsob, jakým agregát poskytuje svůj výkon je naprosto nevídaný a jízda s nimi je nebezpečně návyková. Tu okamžitou ochotu vyrazit, kterou najdete i u Nissanu Leaf, natož u silnějších kolegů (MINI Electric má parametry konkrétně 135 kW a 270 Nm), už u přeplňovaných, emisně přiškrcených aut, navíc s hloupě řadícími automaty, nemáte šanci zažít. Jediné v tomto ohledu srovnatelné auto je Yaris GRMN s kompresorem. Výše uvedené parametry možná nevypadají oslnivě, dokonce ani udávané zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,3 s ne, ale realita je úplně jiná.

S elektromobilem si přejete, aby vám blikla červená a abyste byli na semaforu první a nikdo vás nebrzdil. A na zelenou pak vyrazíte za doprovodu legračně bzučivých a hučivých zvuků vpřed, díky poháněné přední nápravě je navíc auto roztomile neklidné. A ani pocit z podvozku jako celku není vůbec špatný. Protože zmíněných 1365 kg dnes váží auto velikosti Fiesty, a už jsme si všichni zvykli i na mnohem těžší auta, působí MINI i s bateriovým závažím i v absolutním srovnání příjemně živě a obratně. A to, co v mrštnosti na své benzínové sourozence ztrácí, bohatě dožene svou schopností kdykoliv okamžitě zrychlit.

Pro ještě lepší zážitek z šílené elektrojízdy nabízí auto tři režimy stabilizace. Zapnutou naplno, trochu tolerantnější a vypnutou úplně. Ta poslední varianta znamená, že si přední náprava docela často zahrabe, ale prostřední je na běžné ježdění naprosto ideální. Dokonce auto zrychluje i při sešlápnutém brzdovém pedálu a některé průjezdy zatáček umí být pěkně rozevláté.
Co naopak umí MINI hůře než někteří konkurenti, je rekuperace. Ta lze nastavit ve dvou intenzitách, přičemž ta silnější v podstatě nahrazuje brzdy a auto tak lze ovládat pouze jedním pedálem. Ale není to tak plynulé a elegantní jako u aut, která jednak umí nastavit sílu rekuperace pádly pod volantem a hlavně podle sešlápnutí brzdového pedálu.

Auto je kromě docela nízké hmotnosti i opravdu malé, přesně 384,5 cm dlouhé. To znamená, že vpředu můžou jet dva dospělí lidé, vzadu už maximálně děti a s kufrem moc nepočítejte, ten má hodnotu 211l. Ale aspoň se do něj vejde kabel Mennekes a nabíječka na 220V. Klasický přístrojový štít byl nahrazen volně stojícím zaobleným displejem, což se k autu krásně hodí. Zůstal kulatý středový displej infotainmentu s ovládáním buď dotyky, nebo sadou tlačítek a kulatým ovladačem u voliče pohonu. Ten mimochodem zůstal stejný, jako volič automatu v klasickém MINI, dokonce s možností páku vychýlit doleva, jako pro manuální řazení, ale to žádnou funkci u elektrické verze neovládá.

minie5
Vzhledem k implementaci agregátu z i3 jsou stejné i schopnosti nabíjení, MINI tak umí nabíjet až 50 kW stejnosměrně a 11 kW střídavě. Z nuly na 80% je tedy možné baterii dobít za 35 minut.

V MINI Electric dostane majitel skvělou kombinaci pořád stylového MINI se vším, co k této značce po jejím znovuobnovení patří, s dobře fungující a prověřenou technikou elektropohonu. A je to kombinace skvělá, protože k motokárovému projevu podvozku, který ani s nárůstem hmotnosti úplně nevymizel, přidává okamžitou chuť zrychlovat z nuly až do maximálních 153 km/h bez jakékoliv prodlevy. Plus si ještě připočtěte roztomilý zvukový projev, připomínající něco mezi bzučením a zpíváním a který ani nejde moc k něčemu přirovnat, a máte auto, které si za základní cenu 882700 korun zájemce určitě najde.

  • Pohon: automatická převodovka, pohon předních kol
  • Výkon: 135 kW
  • Zavazadelník: 211
  • Spotřeba: 0
  • Cena: od 882.700 Kč
Líbil se Vám tento článek? Sdílejte jej!