• Peugeot nabízí karoserii sedan a la kupé
  • Nejsilnější motor má přes 200 koní
  • Vnitřní architektura navazuje na aktuální trend značky
  • Cena za nejvyšší model startuje lehce nad milionem
  • Prakticky orientovaný řidič může sáhnout po kombi SW

  • Vzhled auta
  • Dynamika
  • Bezpečnost
  • X faktor

  • Výhled ven
  • Přístup na zadní sedadla
  • Snížená záď (kufr)

Než se vůbec začneme bavit o tom, jak auto jezdí, je nutné říct to, co už všichni, kterým slouží zrak, vědí. Peugeot 508 je nádherné auto. I kdyby pod kapotou byla technika, která nestojí za zmínku (jakože není), tak co do vzhledu je tohle auto objektivně krásné. Vypadá nejenom jako automobil z kategorie o třídu, možná dvě vyšší, dražší, prémiovější. Ale také jako rychlejší, než ve skutečnosti je.

Což neznamená, že by byl Peugeot 508 pomalý, ale proporce tohoto sedanu, nebo chcete-li liftbacku, akcentují spíše sportovní charisma než praktický životní úděl. První pohled, pro nezúčastněného, a první myšlenka, která vyskočí v mysli, bude – obzvlášť je-li auto v červené barvě – patrně bude patřit nějaké italské sportovní unikátní ikoně než francouzské značce zaměřené na masy.

Zdá-li se, že jsem nepokrytě ovlivněný vzhledem auta, pak ne, to není zcela pravda, níže v textu se ukáže, že Peugeot 508 má svá slabší místa, a já nebudu váhat je pojmenovat, ale to, jak auto vypadá, za to opravdu klobouk dolů.

Na mnoha místech je patrná aplikace detailů s trojrozměrným efektem. Jak uvnitř kabiny, na přístrojové desce, respektive přímo v zorném poli řidiče, tak také vně vozu. Třeba zadní lampy jsou jasným, a příjemným důkazem. U předních lamp je pro současné Peugeoty typický prvek drápu, táhnoucí se od světlomětů dolů, za mne je to až zbytečný detail. Možná by se mi líbil více bez podsvícení, je jako lišta, ale proč ne. To je asi jediná, příslovečná piha na kráse.

Atraktivní vzhled sebou nicméně nese určité kompromisy, tak, jak je auto ladné v podélné linii, díky splývavé zádi, tak je také třeba počítat s omezeným přístupem na zadní sedačky. Peugeot dokázal vkusně do čtyřdveřového auta promítnout charisma karoserie kupé, za mne třeba mnohem lépe, než se to podařilo Volkswagenu či BMW u jejich „čtyřdveřových kupátek,“ střecha, která se svažuje strměji než by tomu bylo u klasického sedanu, omezuje při nastupování pohyb pro vysoké lidi. Děti si nevšimnou, když budou nastupovat dozadu, že mají střechu a před tím dveřní rám blíže k hlavě, vysoký dospělý ano.

A další věc, zavazadlový prostor. Ten má více než dostatečný půdorys, naplocho převezete velký televizor, ale opět, pod klesající střechou, tedy v tuto chvíli už pod pátými dveřmi, je méně prostoru pro objemnější zavazadla. Chápejte jako třeba lednici či skříň. Já jsem Peugeotem 508 vyrazil na lyže za posledním sněhem. Na palubě tedy dohromady dva lidé, jedny lyže, jeden snowboard, čtyři velké tašky boty na prkno a lyžáky a se sklopenými zadními sedačkami bez problému s transportní kapacitou.

Pokud už se bavíme o interiéru auta, zmíním sedačky, teď ty vpředu. Dobře se na nich sedí, příjemně vedou, i na delší cestě jsou pohodlné. Ne, neřeším barvu čalounění a prošívání, na můj vkus je možná až příliš extravagantní, já preferuji decentnější odstíny. Ale k autu vlastně docela sedí.

Peugeot 508 disponuje řadou bezpečnostních systémů. Třeba udržování mezi pruhy mám rád, i když jen do té doby, než jsem rychlejší než auto a i když dám blinkr, tak mne asistent cukne do prstů. Tyto bezpečnostní pomocníci, a další asistenti komfortní výbavy, atd. se ovládají přes dnes tradiční rozhraní klávesnice a dotykové obrazovky. Ehm, to je věc, kterou Peugeotu vytknu teď, jako již u jiných modelů, přijde mi to jako řešení na které je třeba si zvykat. Tradiční kolíky, ovladače a kolečka vnímám jako bezpečnější a intuitivnější.


Bezrámové dveře jsou parádní. A odhlučnění je výtečné, na aerodynamický hluk zapomeňte.

Každopádně jen těžko přijdete na něco, co by vám na palubě Peugeotu 508 chybělo. Já na to nepřišel. Nechyběl mi ani výkon. Jistě, doba motorů s objemem dva litry a více už je dávno pryč, teď je tady přeplňovaná šestnáctistovka. Má výkon 225 koní a popravdě auto s ní není nijak pomalé. Spotřeba odpovídá, koresponduje s jízdním stylem, který zvolíte. I když na pohled by vozu slušel nějaký jadrný šestiválec… Ech… To je tím vzhledem. Na běžné ježdění daný agregát plně dostačuje.

Pracovní prostor je orientovaný směrem na řidiče. Dominantou je malý volant se zploštělými oblouky. Někomu sedí, někomu ne, u praktických aut mi vadí, u malých hatchbacků vyhovuje, u 508 to bylo tak nějak mezi. Proč ne, ale větší kolo by mi asi padlo do ruky lépe. Volič jízdních režimů je také znám z minulých aut, lze si zvyknout, jistěže ano, ale tak nějak mi nesedí to překlikávaní v podélné ose. Nevím, tradičnější kulisa mi vyhovuje lépe. A tak strašné jako v Jaguaru to samozřejmě není. K řidiči míří i všechny důležité displeje a zobrazení, podle nastavení výšky sedačky, pozice volantu a v kombinaci s výškou řidiče je či není vidět na komplet displej i-Cockpit za volantem.

PZ20
Řidič může volit nastavení převodovky, od ekonomického až po sportovní. Odezva podle vybraného nastavení se mění a vyplatí se se škálou pracovat. Je tady i možnost řešit set-up s ohledem na jízdní podmínky, počasí. Znovu zavzpomínám na výlet za posledním lyžováním a zapadané namrzlé parkoviště do kopce. Peugeot měl trochu problém vyjet dopředu do stoupání, nijak výrazného, preventivně jsem raději zcouval než se hrabat na místě, takže ve výsledku cíle bylo dosaženo. Jestli tím chci říct, že mi chyběla u auta čtyřkolka? Vlastně ne, tohle byl jeden jediný případ a protože jsem pracoval s možnostmi auta, připravil jsem se na ně a odjel bez ztráty kytičky.

Tak tedy, vyplatí se uvažovat o Peugeotu 508 jako o alternativě třeba k Passatu? Samozřejmě, pokud víte, co chcete a co ne. Vlastně Passat zmiňuji i proto, že ten má to, co 508 nemá a naopak. Řekl bych „vypadat Passat jako 508“ nebo „fungovat 508 jako Passat“ to by bylo něco. Takto ale může zájemce volit mezi stereotypem a nudnou funkčností na německé straně a parádním vzhledem a charismatem hraničícím s přijatelnou nedokonalostí na straně francouzské.

Jestli bych si Puegeot 508 za bratru milion koupil? Pokud bych o něm uvažoval, tak možná ve variantě SW, tedy kombi, a to jen protože občas vozím opravdu velké krabice. Ale sedan se mi líbí víc. Ano, tak moc, že jsem schopen mu odpustit chyby, o kterých kolegové mluví jako o neodpustitelných. Za mne je to, a přiznávám, že z velké části opravdu jen kvůli vzhledu, se všemi svými neduhy, nejlepší Peugeot současnosti.

  • Pohon: automatická převodovka, pohon předních kol
  • Výkon: od 165 kW/225 k
  • Zavazadelník: 530/1780 l
  • Spotřeba:5,1-5,3 l/100 km
  • Cena: od 1.065.000 Kč
Líbil se Vám tento článek? Sdílejte jej!